Minulla on kamiinamalli, joka on tarkoitus asentaa olohuoneeseen. Siellä on vain puulattia, joten tarvitsen palamatonta materiaalia alustaksi. Voi ostaa metallilevyn tai esimerkiksi muotoon leikattua graniittia, mikä maksaa paljon rahaa. Tai sitten voi saada idean koota alusta vahvasta keraamisesta laatasta. En ole koskaan aiemmin asentanut laattoja. Mitä tarvitsen laattojen ja puulattian väliin, jotta suojaisin lattiaa naarmuuntumiselta ja jotta laattojen asettaminen onnistuisi hyvin? Onko yleisiä vinkkejä, esimerkiksi voiko ylipäätään tehdä näin? :P

Ei ketään?
:(

En ole koskaan tehnyt tätä, mutta olettaisin, että golvgips olisi sopiva alusta.

Mikael_L
Reuna ei ole kovin siisti, koska sen on tarkoitus olla yksinkertaisesti nykyisen lattian päällä, oletan? Mutta jos sen voi tehdä siistiksi, niin kipsilevy voi olla hyvä idea. Itse pohdin vähän, voisiko reunallinen pelti, jonka sisään laittaa klinkkeriä, olla hyvä idea. Ongelma tässä on, että laattojen saumat halkeavat helposti, koska pelti ei ole erityisen vakaa alusta.

Jos lattia itsessään on tarpeeksi tukeva, niin pelkkä pelti voi olla helpoin ratkaisu, esim. noin 3 mm terästä/ruostumaton teräksestä

Ei se ole aivan helppoa, varsinkin jos takka on raskas, mikä asettaa suuria vaatimuksia alustan vakaudelle, etteivät klinkkerisaumat halkea.

Asennusohjeissa takalle tulee mainita, millaista palosuojaa lattian tulee olla ja sen laajuus eri suuntiin.

Itse olen asentanut 12 mm minerittilevyn ja sen päälle klinkkerin. Takka on valurauta/steatiittitakka, joka painaa noin 220 kg ja seisoo neljällä tassulla. Mineritti on erittäin jäykkää ja tasoittaa kuorman hyvin. Toistaiseksi 4 vuoden jälkeen ei ole yhtään laattaa tai saumaa haljennut.

PjS

Aion jyrsia noin 20 mm ja sitten ruuvata kiinni kipsilevy (10mm) ja sitten laasti ja laatta (10mm) siihen.

Kiitos kaikista vinkeistä.
Mutta gunne - jyrsiä mihin?
Silloinhan lattian täytyy olla todella paksu? 20 mm vähemmän lattian paksuudesta on aika paljon...

Mineritvariantti tuntuu houkuttelevalta, mutta mitä maksaa mineritlevy?
Pitääkö ostaa koko voidakseen ottaa osan siitä...

Mikael_L
Mikael_L sanoi:
676kr
:'(

Löysin suuren 3 mm:n teräslevyn. Voinko käyttää sitä yhtä hyvin kuin mineriten? Sitä ei ainakaan voi taivuttaa käsin. ::)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.