Hei
Ajattelin kaunistaa ja lasittaa avotakkani.
Onko joku tehnyt samanlaista aiemmin? Tiedän, että moni laittaa sinne kasetin, mutta mielestäni se on ruma.
Ajatukseni on tasoittaa pinta niin, ettei tiilien kuvio näy. Kysymys onkin, minkä tyyppistä laastia voi käyttää, joka kestää lämpöä?
Lasiseinät kiinnikkeineen voisi varmaankin valmistuttaa lasimestarilla? Onko jotain muuta, mitä pitäisi miettiä, jotta kaikki menisi oikein alusta alkaen?

• Avoin valkoinen takka, jossa on mustunut sisäosa. Takan vieressä on takkasetetti ja metallisanko lattialla.
Hei,
Olen seurannut keskusteluja tällä foorumilla usean vuoden ajan, mutta tämä on ensimmäinen kommentti, jossa tunnen, että minulla on jotain jaettavaa.
Meillä on samanlainen avotakka makuuhuoneessa noin metrin päässä sängystä.
Tämä tarkoittaa, että emme yleensä koskaan sytytä sitä, koska siitä tulee nopeasti liian kuuma nukkua. Kapselin asentaminen ei ollut vaihtoehto taloudellisista syistä.
Halusimme silti lasin/oven siltä varalta, että pidempien sähkökatkojen tai äärimmäisen kylmyyden aikana haluaisi lämmittää eikä tarvitsisi erillistä kipinäsuojaa tai pelätä nukahtamista tulen äärellä. Lisäksi linnut voivat meluta jonkin verran, kun he yrittävät rakentaa pesää piipun ritilän yläpuolelle. Lasi ja ovi tuntuvat myös modernimmalta ja "puhdasta".
Kävin paikallisella sepällä ja tilasin muutaman palan 3 mm Corten-teräslevyä, taivutettuna kulmateräksen mittaan 60 x 30 mm. Corten on materiaali, jota esimerkiksi energiahormi käytti tulisijoissaan, sitä käytetään myös reunuksina, koska se saa ruostuvan pinnan mutta ei ruostu puhki. Tällä materiaalilla hitsasin sitten kaksi sivua kapselista yhteen ja sijoitin ne takan aukkoon. Tiivistys takan sivuja vasten tehtiin lasikuitutiivistenauhalla, jota käytetään takan oviin. Lasit tilattiin paikalliselta lasimestarilta, mielestäni ne ovat 4 mm "tulilasia". Kaveri oli hieman hermostunut, kun hänen piti leikata lasia, se vaati jonkin verran voimaa...
Oven saranat tilattiin netistä ja ne on tarkoitettu itsetehtyihin tulisijoihin. Ilmanvaihto oven alla tehtiin kuten meillä on alakerran energiahormissa, muutama reikä metallipalassa, jota voi liu'uttaa sivusuunnassa ilman säätämiseksi, ovessa on myös kaksi asentoa tähän tarkoitukseen, kuten energiahormissamme.
Meillä ei ole tiivistystä itse ovessa, ajattelimme, että siitä tulisi liian kömpelöä ja sen pitää kuitenkin tulla sisään hieman ilmaa. Emme maalanneet sitä, ja sen on nyt oltava yli viisitoista vuotta sitten, kun teimme sen. Lämpö on vaikuttanut väriin, mutta emme katso, että se häiritsee, eikä se ole ruostunut merkittävästi tässä kuivassa ympäristössä.
Tänä aikana olemme ehkä sytyttäneet tulen kerran tai pari vuodessa, lasit nokeutuvat, mutta koska se tapahtuu niin harvoin, emme pidä sitä ongelmana vaan olemme tyytyväisiä asennukseen.

Alun perin meillä oli alkuperäinen "chatretterad", ruskea tiili takassa, pian sen jälkeen, kun olimme asentaneet "takanurkan", rappasimme tiilen tavallisella "C-kipsimassalla" ohueksi niin, että tiilen muoto on yhä näkyvissä. Koska "chatretterad" pinta oli niin karkea, ei ollut ongelmia tarttuvuuden kanssa.
Korona-aikana makuuhuone remontoitiin ja sitten rappasimme tiilen uudelleen, ei siksi, että se olisi murtunut tai mitään, mutta halusimme uuden pinnan. Yhä tiilen muoto näkyy, mutta tästä tuli tasaisempi pinta Heydi kuitukipsillä.
Kun vaimo on herännyt, yritän ottaa muutaman kuvan ja laittaa ne nettiin.
"I'll be back"
/R

• Tykkään
alfons74
  • Laddar…
Tässä tulee kuvia projektistani. Takan kulma takaluukulla sisätiloissa, valkoinen rappaus ja tumma metallikehys. Takka, jossa on avonainen luukku ja sisällä poltettuja puun jäänteitä. Takka, jossa on metallinen ovi ja lasinen ikkuna, osana rakennusprojektia. Avotakka, jossa on polttopuita ja tuhkaa, metallinen takan ovi avattuna.

• Tykkään
Anderscurl ja 2 muuta
  • Laddar…
E En glad amatör sanoi:
Hei,
Olen lukenut tämän foorumin viestejä useita vuosia, mutta tämä on ensimmäinen kommentti, jossa tunnen että minulla on jotain jaettavaa.
Meillä on samanlainen avotakka makuuhuoneessa reilun metrin päästä sängystä.
Se tarkoittaa, että emme yleensä koskaan polta takkaa, koska siitä tulee nopeasti liian kuuma nukkua siellä. Kassetin asentaminen ei siis ollut koskaan vaihtoehto taloudellisen näkökohdan vuoksi.
Halusimme kuitenkin saada lasia/ovea, jos haluamme polttaa puita pidempien sähkökatkojen tai äärimmäisen kylmyyden vuoksi, eikä tarvitse erillistä kipinäsuojaa tai pelätä nukahtamista palavalla tulella. Lisäksi linnut voivat meluta jonkin verran, kun ne yrittävät rakentaa pesää savupiipun ritilän yläpuolelle. Lasi ja ovi tuntuvat myös modernimmilta ja ”puhtaammilta”.
Menin paikalliselle sepälle ja tilasin muutaman palan 3 mm Cortenpeltiä, taivutettuna kulmateräkseksi mitoissa 60 x 30 mm. Corten on materiaali, jota esimerkiksi energikassetteja käytetään niiden tulisijoissa, sitä käytetään myös reunakivinä, koska se saa ruosteisen pinnan mutta ei ruostu puhki. Tällä materiaalilla hitsasin sitten kassetin kaksi sivua yhteen ja sijoitin nämä takan aukkoon. Tiivistys takan sivuille tehtiin lasikuitutiivistenauhalla, jota käytetään takkaluukuissa. Ruutu tilattiin paikalliselta lasimestarilta, luulen että ne ovat 4 mm ”tulilasia”. Kaveri oli hieman hermostunut, kun hänen piti leikata lasi, se vaati melkoisesti voimaa…
Oven saranat tilattiin verkosta ja ne on tarkoitettu kotitekoisiin tulisijoihin. Tuuletus oven alla tehtiin kuten meillä on energikassetissa alakerrassa, muutama reikä peltipalassa, jota voidaan liu’uttaa sivuttain ilman säätämiseksi, ovessa on myös kaksi asentoa tätä tarkoitusta varten, kuten energikassetissamme.
Meillä ei ole tiivistettä itse ovessa, ajattelin että se olisi ollut liian kömpelöä ja pitäisi kuitenkin tulla sisään jonkin verran ilmaa. Emme maalanneet sitä ja nyt on oltava yli viisitoista vuotta siitä kun teimme sen. Lämpö on vaikuttanut väriin mutta meitä se ei häiritse ja se ei ole ruostunut merkittävästi tässä kuivassa ympäristössä.
Tänä aikana olemme ehkä polttaneet kerran tai pari vuodessa, lasit nokeutuvat mutta koska se on niin harvoin, emme näe sitä ongelmana ja olemme tyytyväisiä asennukseen.

Alun perin meillä oli alkuperäinen "chatterad", ruskea tiili takassa, pian sen jälkeen kun olimme laittaneet ”takahuoneen”, rappasimme tiilen tavallisella "C-rapseaineella", ohuesti niin, että tiilen muoto on yhä näkyvissä. Kun "chatterad" pinta oli niin karkea, kiinnipito ei ollut ongelma.
Korona-aikana uudistimme makuuhuoneen ja silloin rappasimme tiilen uudelleen, ei siksi että se olisi halkeillut tai jotain mutta halusimme uuden pinnan. Tielgen muoto on yhä näkyvissä, mutta siitä tuli tasaisempi pinta Heyd'i-kuiturappaalla.
Kun vaimo herää, yritän ottaa muutaman kuvan ja ladata ne.
”I’ll be back”
/R
Suurkiitokset hyvästä kuvauksesta! Juuri tätä infoa olin etsinnässä.

• Tykkään
En glad amatör
  • Laddar…
Olen itse katsonut samanlaista ratkaisua, mutta päädyttiin kaminainsatsiin. Ratkaisevaa oli ongelma saada ratkaisu, joka vähentää lasien noen kertymistä. Joten jos rakennat itse, kannattaa harkita rakennetta, jossa tuloilmaa imetään lasipinnan yli noen vähentämiseksi. Voit katsoa, miten eri valmistajat ovat ratkaisseet tämän. Yksi meidän takoistamme muistuttaa sinun takkaasi insatsilla ja poltamme usein, joten se on valurauta-insats.

Ole hyvä!
On mainittava, että sivulasi, jota ei voi avata, nokeentuu nopeimmin. Koska luukun ympärillä ei ole tiivistettä, ilmaa pääsee sisään sieltä, mikä varmasti auttaa "tuuletamaan" luukun lasia. Jos käyttäisimme sitä useammin lämmitykseen talvikaudella, panostaisin kamiinisella insertillä, joka on paljon ympäristöystävällisempi ja huomattavasti tehokkaampi.
Uskon, että on mahdollista löytää joku, joka on myös melko tyylikäs. Itse olen erityisesti tyytyväinen siihen, että kulmani kiertää tolppaa. Vaikea saada kuvaan kuitenkin.
/R

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.