Ajattelin asentaa kaiteen portaisiin viikonloppuna. Portaat ovat U-muotoiset 40-luvulta (kuten kuvassa). Koska portaat kääntyvät, ovat askelkiskot kaareutuneet.
Kaide on 3 kpl (suoria) pyörötankoja pähkinäpuusta, halkaisija 40 mm. Lisäksi minulla on 2 kpl 90 asteen kulmia, myös nämä 40 mm pähkinäpuuta. Olin kuvitellut, että suorat tangot riittäisivät, mutta niiden yhdistäminen osoittautui hankalaksi.
Onko olemassa hyvä tapa taivuttaa tankoja seuraamaan askelkiskojen muotoa?
Onko tämä ylipäätään mahdollista?
Ajattelin, että voisin sahata askelkiskojen profiilin mukaisen muotin esimerkiksi säällisestä puutavarasta. Kosteuttaa tankojen puuta ja asettaa ne jännitykseen. Onko tämä mahdollista? Taivutus on enimmillään noin 35 mm per metri.
Ostin materiaalin aika kauan sitten, joten tuskin voin palauttaa sitä, joten haluaisin käyttää sen. Vaihtoehtona on olla käyttämättä 90 asteen kulmia ja antaa tankojen leikata toistensa keskiakselit eri korkeudella, mutta en halua tehdä niin.
...Kostuta vire it äännissä ja aseta se jännitykseen. Vaikuttaako se mahdolliselta? Taivutus on enintään n. 35mm per metri...
Kostuta?
Ei se kyllä riitä.
Kuumuta höyryssä höyrylaatikossa, niin ehkä voit taivuttaa sitä hieman, mutta ei niin tiukoilla kaarilla kuin mitä ilmeisesti haluat.
En tosin ymmärrä mitä "35 mm per meter" tarkoittaa.
Onko se kaaren säde, halkaisija vai mitä?
Enkä tiedä, miten juuri pähkinäpuu reagoi höyrytykseen.
"Fukta" oli lähinnä tarkoitettu kuvaamaan ajatusprosessiani.
35 mm per meter on "suoruus" piirustuskielellä. Piirsin pienen luonnoksen, jonka toivon olevan ymmärrettävä.
Puhumme siis ei tiukoista mutkista vaan pitkistä mutkista, joiden säde on useita metrejä.
Joten, onko tämä jotain, mitä voin tehdä itse? Tyyliin laittaa ne höyrysaunaan ja sitten puristimeen?
Tai laittaa ne kuumaan veteen joksikin aikaa? En tiedä lainkaan.
Miten menevät seinät portaikossa?
Ne ovat luultavasti suorat eivätkä kaarevat/jousimuotoiset. Ainakin luonnoksesi näyttää siltä.
Voisi olla idea asettaa käsijohteet seinien suuntaisesti.
Tunnen, että olen epäonnistunut hieman selittämään, mitä tarkoitan.
Käsijohteiden pitäisi tietysti olla rinnakkain seinien kanssa. Tarkoitan, että ne ovat taipuneet pystysuunnassa.
Katso tätä kuvaa, jonka olen napannut netistä. Tangot eivät ole suoria vaan kevyesti kaareutuneet seuraamaan portaiden geometriaa. Eli hieman banaaninmuotoiset tai miten sen nyt sanoisi.
Cornerseihin minulla on valmiita taivutuksia.
Katso Q-railing, yksi maailman suurimmista kaidetarvikkeiden toimittajista. Heillä on vankkoja 42 mm käsijohteita, jotka jännitykseen asetettuna säilyttävät muotonsa. Nimeltään Q-bendywood, ja niitä voi tilata lasimestarin kautta.
Terveisin fremax
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.