Mietin, voisiko joku neuvoa minua! Tilanne on se, että olen kunnostamassa kesämökkiä, joka on rakennettu 1950-luvulla. Noin 12 vuotta sitten mökin ulkopuolelle asennettiin uusi puupaneeli suoraan mineriittilevyjen päälle. Nyt on se ongelma, että ei voi laittaa muovia sisäpuolen kipsilevyn päälle sen jälkeen, kun on lisätty 70 mm eristystä sisäpuolelle. Jos näin tehdään, kosteus, joka pääsee sisään, ei pääse poistumaan. Näen tässä kolme vaihtoehtoa.

1. Poistaa mineriitti. (Suuri työmäärä, kun ensin täytyy varovasti poistaa puupaneeli nykyisestä kerroksesta, ja sitten poistaa mineriitti oikealla tavalla)
2. Pitää sellaisenaan, porata reikiä laudoitettuun seinään ja mineriitistä läpi, jotta kosteus haihtuisi. (Kuinka monta reikää, toimiiko tämä oikeasti?)
3. Pitää sellaisenaan. Ei laitettaisi PE-kalvoa, vaan lisäeristetään ja kipsataan kuten yleensä. (Toimiiko tämä kostean kuivumisen kanssa seinässä? Konvektio ja diffuusio seinän läpi?)

Terveisin, Christian
 
Kysymys: Perustuuko tämä oletukseen, että mineriittilevy on diffuusiotiivis? Muuten en ymmärrä.

En todellakaan ole materiaalin asiantuntija, mutta näkemäni märät mineriittilevyt eivät ole tuntuneet erityisen "tiiviiltä". Nehän kastuvat täysin läpi.

Toinen mahdollisuus on, että ollaan huolissaan veden tiivistymisestä mineriittilevylle, mutta koska lämpötilan vaihtelu mineriittilevyn yli on nolla (vai onko?), en ymmärrä sitäkään.
 
Aivan oikein!

Kiitos paljon nopeasta vastauksestasi!!!

Ongelmana on kuitenkin, onko eterniitti kosteudenkestävä vai ei!
Minulla on muutamia irtonaisia levyjä, luuletko että niitä voi testata jollain tavalla! Tai selviäisikö ilman muovia seinän lämpimässä osassa? Koska ajattelin lisäeristää sisäpuolelta niin, että siitä tulee 140 paksu eristys entisen 60 cm kivivillan sijaan, silloinhan muuttuu edellytykset kosteudensiirrolle? Sisäpuolelta tuleva lämmin ilma voi, jos eterniitti on kosteudenkestävä, tiivistyä sinne ja aiheuttaa hometta plankkuvuorattuun seinään, johon eterniitti on asennettu?

Terveisin, Christian
 
ChristianB sanoi:
Se mikä on ongelma
kuitenkin on, onko eternit tiivis vai ei!
Minä aivan kuten MathiasS epäilen, että eternit ei ole diffuusiotiivis. Anna eternitin olla ja laita muovikalvo sisäpuolelle. ;)
 
Totta, syy siihen, että eterniitti maalataan silikaattimaalilla, on se, että halutaan edelleen sallia kosteuden siirtyminen. Toisin sanoen eterniittilevyjen ei siis tulisi olla diffuusionkestäviä ;)
 
Miten kiva saada niin paljon vastauksia!! :)

Mietin, onkohan olemassa mitään tapaa tarkistaa se!?

Onhan se typerää ottaa riski muovin kanssa! Jos sitä ei tee, mitä sitten tapahtuu? Pitäisi olla niin, että riippumatta siitä onko asbestisementti kosteudenpitävä vai ei, seinä sisältää enemmän kosteutta kosteuden siirtymisen takia sisältä ulos. Se vaikeuttaa seinän kuivumista sillä tavalla. Toisaalta ennen ei ole ollut muovia, mutta silloin oli tietysti paljon vähemmän eristystä.

Ystävällisin terveisin Christian
 
Hei!

Erään taulukon mukaan, jonka löysin varastosta, kuitusementtilevyjen höyryläpäisevyys on
0,28-0,42 x 10[sup]-6[/sup]m[sup]2[/sup]/s, mikä on samalla tasolla kuin esimerkiksi lastulevyn ja puhtaan puun.

Jos eterniittilevy on 6mm, höyrynläpäisyn vastus Z on siis 0,006/0,28x10[sup]-6[/sup]=21,4x10[sup]3[/sup]s/m

Se on noin 1/100 muovikalvon höyrynläpäisyn vastuksesta ---> Säilytä eterniitti!
 
Poista paska.

Ei ole hauskaa naulata, kun asennetaan paneelia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.