1 238 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
SvD Mielipide - Kiristä vaatimuksia rakennuskatsastuksille
Jäsen
· Västragötaland
· 1 035 viestiä
Artikkeli Henrik Järreliltä tämän päivän SvD:ssä. Hän katsoo, että rakentamista tarkastaville tarkastajille tarvitaan tiukemmat vaatimukset.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Olen hieman epävarma, onko se hyvä ehdotus. Itse en ole koskaan käyttänyt mitään tarkastajaa suoritetun rakennustyön yhteydessä, koska olen voinut olla mukana kaikissa rakennusvaiheissa ja tarkistaa, että se suoritetaan voimassa olevan standardin ja piirustuksen mukaisesti. Sen sijaan olen käyttänyt tarkastajaa talon ostossa... ja tässä voin rajallisella kokemuksellani suoraan huomata, että kaikki tarkastajat eivät mittaa samalla mittatikulla.
Mutta onko se ongelma rakennustyömailla? Kuinka tarkastaja valitaan, kun rakennetaan kokonaisurakalla?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Olen hieman epävarma, onko se hyvä ehdotus. Itse en ole koskaan käyttänyt mitään tarkastajaa suoritetun rakennustyön yhteydessä, koska olen voinut olla mukana kaikissa rakennusvaiheissa ja tarkistaa, että se suoritetaan voimassa olevan standardin ja piirustuksen mukaisesti. Sen sijaan olen käyttänyt tarkastajaa talon ostossa... ja tässä voin rajallisella kokemuksellani suoraan huomata, että kaikki tarkastajat eivät mittaa samalla mittatikulla.
Mutta onko se ongelma rakennustyömailla? Kuinka tarkastaja valitaan, kun rakennetaan kokonaisurakalla?
Sen sijaan mielestäni pitäisi laajentaa KA:n vaatimuksia niin, että hän toimii tarkastushenkilönä rakennusajan. Onhan täysin hyödytöntä, että kutsutaan tarkastaja paikalle vasta kun kaikki on valmista ja hän vain tarkistaa tapetit. Olen itse ollut mukana projektissa, jossa KA toimi osittain tarkastajana rakennuksen aikana, mikä oli erinomaista, mutta se oli enimmäkseen hänen omaa aloitteellisuuttaan ja siksi, että hän on vanha rakennusmies; muodollisesti hänen tarvitsee vain pyytää joitain pöytäkirjoja.
Jäsen
· Västragötaland
· 1 035 viestiä
Olen sekä samaa että eri mieltä kanssasi...
Meillä oli myös KA, jolta saattoi saada hyviä neuvoja ja apua tietyissä asioissa. Mutta joissakin asioissa hän oli täysin arvoton (hän ei esimerkiksi lainkaan ymmärtänyt energialaskelmia ja vaikeutti itse asiassa meidän työtämme mokaamalla kunnalle).
Taitava KA voi siten olla hyvä tuki ja kuten sanot, parempi kuin tarkastaja, jolla on jälkikäteen vain vähän mahdollisuuksia tarkastaa muuta kuin pinnallisia asioita.
Toisaalta KA:ta koskevien vaatimusten kiristyminen karsisi todennäköisesti pois melko monia. Vaatimukset OVK-tarkastusten kansalliselle pätevyydelle näyttävät olevan melko korkeat vertailun vuoksi. Voin sanoa, että yksityishenkilönä hieman Göteborgin pohjoispuolella asuvana ei ollut helppoa löytää tarkastajaa ja saada minkäänlaista hintakilpailua oli mahdotonta.
Olen taipuvainen ajattelemaan, että rakentamisen pitäisi tässä maassa tulla vähemmän byrokraattiseksi - eikä päinvastoin.
Meillä oli myös KA, jolta saattoi saada hyviä neuvoja ja apua tietyissä asioissa. Mutta joissakin asioissa hän oli täysin arvoton (hän ei esimerkiksi lainkaan ymmärtänyt energialaskelmia ja vaikeutti itse asiassa meidän työtämme mokaamalla kunnalle).
Taitava KA voi siten olla hyvä tuki ja kuten sanot, parempi kuin tarkastaja, jolla on jälkikäteen vain vähän mahdollisuuksia tarkastaa muuta kuin pinnallisia asioita.
Toisaalta KA:ta koskevien vaatimusten kiristyminen karsisi todennäköisesti pois melko monia. Vaatimukset OVK-tarkastusten kansalliselle pätevyydelle näyttävät olevan melko korkeat vertailun vuoksi. Voin sanoa, että yksityishenkilönä hieman Göteborgin pohjoispuolella asuvana ei ollut helppoa löytää tarkastajaa ja saada minkäänlaista hintakilpailua oli mahdotonta.
Olen taipuvainen ajattelemaan, että rakentamisen pitäisi tässä maassa tulla vähemmän byrokraattiseksi - eikä päinvastoin.
On myös tärkeää löytää KA, joka on kiinnostunut työstään ja pitää sitä hauskana. Tiedän joitakin, jotka ovat rakentaneet ilman, että edes tapaavat häntä rakennuksella. Toisaalta tiedän rakennusprojektin, jossa KA on vieraillut lukemattomia kertoja, pääasiassa hyvän asiakaskontaktin ja rakennuksen tarkastuksen vuoksi. Hän antoi myös hyviä neuvoja ja vinkkejä, jotka eivät varsinaisesti kuuluneet hänen vastuualueeseensa, mutta hän oli aidosti kiinnostunut siitä, että asiakas olisi tyytyväinen taloonsa eikä joutuisi jälkikäteen huomaamaan jotain, mitä olisi pitänyt tehdä. Useimmat asiat oli jo käsitelty, kun rakennus saapui siihen pisteeseen (itse rakennettu elementeistä, joidenkin osien vuokraus). Tässä ammatissa on sekä hyviä että huonoja tekijöitä, ei mikään yllätys, mutta silti mainitsemisen arvoista.bjolo360 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi