Hei,

Meillä on tällä hetkellä terassi, joka on 1 x 5 m, ja aiomme laajentaa sitä 2 metriä nurmikolle, jotta siitä tulee 3 x 5 m. Olemassa olevalla terassilla on 45x120 kokoiset kannatinpalkit, joita aion käyttää edelleen. Ajattelin asettaa kannatinpalkit 30x30 cm laatoille. Kysymykseni on, onko kannatinpalkkien pituus ok vai tarvitaanko ylimääräistä tukea.

Alla olevassa kuvauksessa sivulla 22 sanotaan, että maksimaalinen vapaa pituus käyttämilleni kannatinpalkille on 1,81 m, mikä on lyhyempi kuin 2 m, jonka olin ajatellut rakentaa terassia ulos. Laatathan ovat kuitenkin 30 cm, joten jos vähennän sen, päädyn 1,7 metriin, mikä pitäisi siis olla ok. Kysymys onkin oikeastaan, voinko laskea tällä tavalla?

https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Jos jokin vaikuttaa epäselvältä, vastaan mielelläni kysymyksiin.

Paras vastaus

Minulla oli samanlaisia pohdintoja ennen terassin rakentamista nyt keväällä. Minulla oli tukipuut 45x145 ja ne lepäsivät myös 300x300 laatoilla. Kantavat palkit olivat 2,2 metrin välein, mutta Svenskt Trä, joten 2 metriä, jos en muista väärin. Lisäpalkin lisääminen tuntui turhan vaivalloiselta, joten perustelin itselleni, että Svenskt Trä:llä on varmasti jonkin verran marginaalia laskelmissaan, kun heillä on taloudellista kiinnostusta asiaan, joten muutama senttimetri sinne tai tänne ei tee eroa. Ja jos se olisi liian heikko, putoaisi korkeintaan 145 mm alustaan. Setäni, joka opettaa rakennustekniikkaa korkeakoulussa, tuli käymään rakennusvaiheessa. Hän nauroi ja sanoi, että terassi kestää nyt suurempia painoja kuin hänen talonsa lattia.

Valmis terassi on vakaa. Ei heilahtelua ja olen erittäin tyytyväinen.

Mielestäni sinun perustelusi ovat hyvät!

Se, mikä ohjaa suosituksia, on terassin jousto. Mikään ei romahda, vaikka etäisyyksiä muutettaisiin muutamalla prosentilla.

Mitä voi tapahtua, on se, että tuntee lattian joustavan hieman kävellessä.

• Tykkään
dennis.sa
  • Laddar…
D
Olen samaa mieltä perustelujesi ja Tungbetongsin kanssa. Tällaisissa mitoitusapuohjelmissa on käytössä suuret turvallisuuskertoimet voimassa olevien normien mukaisesti. Mikään ei myöskään tule romahtamaan, edellyttäen että se on järkevästi ratkaistu rakennusteknisesti. Yleisin mitoituksellinen tekijä on taipuma, joten riski on vain se, että koet joustoa tässä pienessä poikkeamassa suosituksista.

Tuhannet kiitokset kaikista nopeista vastauksista. Nyt tunnen oloni turvallisemmaksi rakentamisen suhteen. Mukavaa kesää kaikille.

Haluan korostaa sitä, mitä @Nyfniken kirjoittaa, että notkuminen on tärkein kriteeri kun arvioidaan sopivaa palkkien pituutta. Se on ensisijaisesti mukavuuskysymys, vaikka se kuuluu rakennesääntöihin. Murtumisriski on minimaalinen. Terassikannet ovat erityisen herkkiä, koska palkkien päällä oleva terassilauta ei ole pontattua ja siksi ei toimi yhdessä. Vetäisin viimeisen laattarivin sisäänpäin muutaman desimetrin ja sen sijaan antaisin palkkien ulottua vastaavan matkan.

Yksi asia, jota olen miettinyt jälkikäteen, on, pitäisikö laatat olla asetettu 45 astetta kierrettyinä niin, että sääntöjen alla on pidempi matka kuin jos laatat asetetaan kohtisuoraan sääntöjä vasten. Eli että säännöt muodostavat vinon X:n laattojen yli. Se voittaa muutaman cm lyhyemmän jännevälin.

• Tykkään
jonmo ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.