Minulla on vähän erikoinen "kellarihuone", joka on talon nurkassa. Se menee hieman yli 1,20 metriä muiden talon perustusten (jotka ovat ryömintätilaa) alapuolelle. Siellä on ollut umpeenrakennettu tila, joka on suunnilleen yhtä korkea kuin huoneen katto, joten se on sama kuin muissa huoneissa.
Olen purkamassa umpeenrakennettua tilaa katossa ja aion avata yhden seinän huoneeseen päin. Haluan tehdä lattia- ja palkkirakenteen samalle korkeudelle kuin viereisen huoneen lattia. Tämä tarkoittaa, että lattian alapuolelle tulee kellaritila, joka on noin 5 neliömetriä ja noin 1,20 metriä "korkea". Suunnitelmana on mahdollisesti tehdä luukku lattiaan ja saada aikaan jonkinlainen ruoka-/viinikellari.
Ensimmäinen kysymys on, miten suunnittelen parhaiten palkkirakenteen. Kellarissa on kevytsoraharkkoseinät ympärillä. Haluan mielelläni epäorgaanisen ratkaisun, onko tähän tarkoitukseen olemassa teräspalkkeja?
Aion kaivaa ja salaojittaa sekä eristää ulkopuolelta kesää kohti. Ei ole mahdotonta, että piikkaan kellarin lattian ja eristän sen myös.
Toinen kysymys on, pitäisikö minun asentaa poistoilmanvaihto kellariin?