22 515 lukukertaa ·
21 vastausta
23k lukukertaa
21 vastausta
Styroksi sijaan reglat+kattolastulevy?
Mutta.. EPS-eristys on täsmälleen sama asia kuin styroksi. Miksi ei tasoite styroksille, olemmehan jo käsitelleet sen ajattelin.B6304S1 sanoi:
Kuten sanottu, luultavasti tavallisen betonin paino ei ole ongelma, ja tämä painaa vain viidenneksen siitä.B6304S1 sanoi:
Ei suinkaan, ei lainkaan. Miksi sitä kysyt? Lattialevyn liimaaminen ei tule olemaan sallittua märkätiloissa tulevaisuudessa, kuitenkin.B6304S1 sanoi:
Ok, nyt olen lukenut kaiken uudelleen 
Olen myös tutustunut EPS-sementtiin, vaikuttaa siltä, että on täysin oikein valaa "koko matkalta" ylös tasoitustasoon ja jättää styroksi kokonaan pois.
(Erityisesti kun otetaan huomioon, että betonikatto ei ole täysin tasainen, mikä merkitsisi, että minun täytyisi tasoittaa katto ennen styroksin levittämistä...)
Syynä siihen, miksi kysyn, olisiko "kiellettyä" käyttää runkorakenteita + lastulevyä, on se, että:
Koska lastulevy on orgaaninen materiaali, pitäisi olla riski ongelmille lastulevyn sekä kipsin kanssa, jos kosteutta siirtyy vedeneristeen läpi. Edit
(Oletan, että siksi vaatimukset on muutettu kosteudenkestäviin materiaaleihin, kuten mineritti tai masterboard)
* Riski, että kipsilevyn paperi homehtuu
* Riski, että lattialastulevy "kohoaa" (?)
Katsastajani mielestä olisi parempi jättää "orgaaninen" vaihtoehto pois, koska minulla on siihen mahdollisuus.
Kuitenkin ratkaiseva kysymys minulle on, onko suuri hintaero.
Vaihtoehto 1: Runkorakenteet + Lattialastulevy 5m2
Vaihtoehto 2: EPS-sementti 100mm 5m2
Onko teillä tietoa hinnasta?
Terveisin Kim
Olen myös tutustunut EPS-sementtiin, vaikuttaa siltä, että on täysin oikein valaa "koko matkalta" ylös tasoitustasoon ja jättää styroksi kokonaan pois.
(Erityisesti kun otetaan huomioon, että betonikatto ei ole täysin tasainen, mikä merkitsisi, että minun täytyisi tasoittaa katto ennen styroksin levittämistä...)
Syynä siihen, miksi kysyn, olisiko "kiellettyä" käyttää runkorakenteita + lastulevyä, on se, että:
Koska lastulevy on orgaaninen materiaali, pitäisi olla riski ongelmille lastulevyn sekä kipsin kanssa, jos kosteutta siirtyy vedeneristeen läpi. Edit
(Oletan, että siksi vaatimukset on muutettu kosteudenkestäviin materiaaleihin, kuten mineritti tai masterboard)
* Riski, että kipsilevyn paperi homehtuu
* Riski, että lattialastulevy "kohoaa" (?)
Katsastajani mielestä olisi parempi jättää "orgaaninen" vaihtoehto pois, koska minulla on siihen mahdollisuus.
Kuitenkin ratkaiseva kysymys minulle on, onko suuri hintaero.
Vaihtoehto 1: Runkorakenteet + Lattialastulevy 5m2
Vaihtoehto 2: EPS-sementti 100mm 5m2
Onko teillä tietoa hinnasta?
Terveisin Kim
Entä jos ei olisi kosteuden siirtymistä tiivistyskerroksen läpi? Tarkoitat varmaankin, jos sitä olisi.. Noh, se vähäinen kosteuden siirtyminen, joka voi esiintyä, koska mitkään tiivistyskerrokset eivät ole vesihöyrytiiviitä, eivät aiheuta ongelmia lastulevylle ja puurakenteelle. Se on täysin sallittua ja varmaan toimii loistavasti sinun tapauksessasi. Mutta olen samaa mieltä tarkastajan kanssa siitä, että on parempi käyttää epäorgaanisia materiaaleja, jos on mahdollista, sillä silloin on enemmän turvamarginaaleja sekä toteutusvirheitä että mahdollisia vaurioita vastaan tiivistyskerroksessa. Minusta sinun kannattaa valita epäorgaaninen, vaikka se olisi hieman kalliimpaa. En tiedä mitä EPS-betonin hinta on suoraan, joten en voi verrata.
Edit: Löysin sen Fredellsin verkkokaupasta, arvioisin, että kuluttaja maksaa noin 200 50 litraa EPS-betonia. Kylpyhuoneesi kustannuslaskelma olisi pari tuhatta. Tukipalkit, liima, lattiakipsilevy ja viemärin asennuslevy saattavat maksaa kolmasosan tai puolet siitä.
Edit: Löysin sen Fredellsin verkkokaupasta, arvioisin, että kuluttaja maksaa noin 200 50 litraa EPS-betonia. Kylpyhuoneesi kustannuslaskelma olisi pari tuhatta. Tukipalkit, liima, lattiakipsilevy ja viemärin asennuslevy saattavat maksaa kolmasosan tai puolet siitä.
me käytämme 4 kpl s80 levyjä kun asetamme 7-15 tonnin seiniä maahan, levyt painuvat noin 10 mm vain, melko hyvä niin kevyelle materiaalille. Käytämme usein välilevyinä eri levyjen välillä kun lähetämme niitä.. halvempaa kuin strö 
Sitten olen päättänyt, että valan EPS Cementillä. Mutta minulla on lisää kysymyksiä...
Ajatuksena on, että käytän sekä vesikiertoista lattialämmitystä että täydentää sähköisellä lämmityksellä kesäkäyttöön.
Ajattelin käyttää PEX-putkia.
* Minkä halkaisijan PEX-putkea minun pitäisi käyttää? (12 tai 20 mm?)
* Mikä tyyppi sähkölattialämmityksestä; T2 Sininen tai se todella ohut, joka on valmiilla matolla tarkoitettu valettavaksi tasoitteeseen?
*Mihin pitäisi valaa PEX-putki rakenteessa? (Olen ymmärtänyt, ettei sitä tule valaa EPS-cementtiin). Onko okay valaa se kuituvahvistettuun tasoitteeseen? Sitten tasoitteesta tulee erittäin paksu, jos pitää olla 3 cm PEX-putken yläpuolella...
Tai onko muita mahdollisuuksia?
Kiitos etukäteen!
Ystävällisin terveisin, Kim
Ajatuksena on, että käytän sekä vesikiertoista lattialämmitystä että täydentää sähköisellä lämmityksellä kesäkäyttöön.
Ajattelin käyttää PEX-putkia.
* Minkä halkaisijan PEX-putkea minun pitäisi käyttää? (12 tai 20 mm?)
* Mikä tyyppi sähkölattialämmityksestä; T2 Sininen tai se todella ohut, joka on valmiilla matolla tarkoitettu valettavaksi tasoitteeseen?
*Mihin pitäisi valaa PEX-putki rakenteessa? (Olen ymmärtänyt, ettei sitä tule valaa EPS-cementtiin). Onko okay valaa se kuituvahvistettuun tasoitteeseen? Sitten tasoitteesta tulee erittäin paksu, jos pitää olla 3 cm PEX-putken yläpuolella...
Tai onko muita mahdollisuuksia?
Kiitos etukäteen!
Ystävällisin terveisin, Kim
Klikkaa tästä vastataksesi