10 435 lukukertaa ·
55 vastausta
10k lukukertaa
55 vastausta
Säädettävä välyslevy vinokoolaukselle?
Sivu 1 / 4
Ystäväni,
Minulla on seinä, joka kallistuu noin 2 cm 240 cm:n korkeudessa. Rimojen suoristaminen vaatisi paljon työtä. Tietysti voisin kiilata olemassa olevat rimat sivuilta uusilla suorilla rimoilla tai laittaa paljon pieniä kiiloja eri paksuuksilla olemassa oleviin rimoihin kallistuksen tasoittamiseksi, mutta...
Ajattelen, että tähän täytyy olla jokin älykäs ratkaisu. Aion käyttää OSB- tai lastulevyä. Toki pitäisi olla olemassa jokin kiinnike, jolla voi sekä kiinnittää levyn että sitten "asettaa" se pystysuoraan ruuvilla? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.
Kiitollinen vinkeistä!
Ystävällisin terveisin / Azkel
Minulla on seinä, joka kallistuu noin 2 cm 240 cm:n korkeudessa. Rimojen suoristaminen vaatisi paljon työtä. Tietysti voisin kiilata olemassa olevat rimat sivuilta uusilla suorilla rimoilla tai laittaa paljon pieniä kiiloja eri paksuuksilla olemassa oleviin rimoihin kallistuksen tasoittamiseksi, mutta...
Ajattelen, että tähän täytyy olla jokin älykäs ratkaisu. Aion käyttää OSB- tai lastulevyä. Toki pitäisi olla olemassa jokin kiinnike, jolla voi sekä kiinnittää levyn että sitten "asettaa" se pystysuoraan ruuvilla? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.
Kiitollinen vinkeistä!
Ystävällisin terveisin / Azkel
Olen samaa mieltä, siitä tulee paljon, koska ne halutaan ehdottomasti mieluiten 30 cm välein. Reglarin säätäminen ei valitettavasti ole mahdollista, se tarkoittaisi julkisivua, välipohjakerrosta jne. Ehkä päädyn sittenkin laittamaan palikoita sivuille, mutta ajattelin, että ehkä joku on kokenut tämän aikaisemmin?useless sanoi:
// Azkel
Kiitän sekä rakentavista että luovista ehdotuksista.
Kyllä, vaakasuoraan kiinnitys ja levyjen vaakatasossa asettaminen on ehkä helpoin tapa, jos en löydä "säädettävää kiinnitystä". En uskalla ryhtyä sahaamaan kiilaa, joka on 240 cm pitkä ja menee 0:sta 20 mm:iin. Pelkään, että pakkomielteeni muuttuu täydelliseksi raivoksi siinä prosessissa...
// Azkel
// Azkel
Minulla on hieno ELU (penkkisaha) mutta jos aion sahata kiilaa, minun täytyy tehdä se vapaalla kädellä, koska ohjain voi antaa vain suoran leikkuun. Valitettavasti epäilen kykyäni pitää puutavara suorassa ja siistinä koko 240 cm... Vaihtoehtoisesti olen vain tunari...
// Azkel
// Azkel
Jäsen
· Västernorrland
· 12 034 viestiä
eikö sinulla ole sirkkeliä? Ei ole mikään suuri juttu sahata kiilaa ulos kaksi-tuumanelosesta tai vastaavasta. Ehkä saat täydelliset kiilat jos halkaiset kaksi-tuumakakkosen jopa. Silloin saat kaksi kiilaa yhdellä vedolla.
0-20 mm kiilan voit sahata pyörösahalla, jossa on melko hienohampainen terä (tietysti onnistuu karkeammallakin terällä, mutta mielestäni se on helpompaa hienohampaisella), kunhan vain piirrät viivan.Azkel sanoi:
Se voi olla helpompaa sahata kiilat leveämmästä palkista, kuten 45x195, tai käyttää toista palkkia tukena pyörösahalle vastakkaisella puolella leikkuuta.
OCD tai ei, sen ei tarvitse olla äärimmäisen tarkka, koska se tulee taustalevyn taakse.
Sen voi tehdä myös pöytäsahalla vapaalla kädellä, mutta voit tehdä jiggin, jossa kiinnität palkin vinoon ja sitten sinulla on suora reuna, jota vasten ajaa. Sitten sahaat seuraavan aidan mukaan ja siinä on edellisen leikkauksen vino puoli valmiina, ja jatkat, kunnes sinulla on tarpeeksi kiiloja.
Pyörösaha/pöytäsaha on siinä etu, että se "haluaa" kulkea suoraan tavalla, jolla pistosaha ei "halua", joten sillä on helpompi sahata suoraan.
Ainakin minä haluaisin tukea palkkeihin koko levyn pituudelta, joten en käyttäisi klosseja, mahdollisesti valitsisin vaihtoehdon, jossa ruuvataan seisova palkki viereen vinotettuna ja siirretään koko cc-mitta yhden palkkileveyden verran jompaan kumpaan suuntaan. Viimeisessä kulmapalkissa voi silti vaatia kiilan.
En usko, että on olemassa mitään tuotetta, jota ajattelet.