18 215 lukukertaa ·
125 vastausta
18k lukukertaa
125 vastausta
Teräspalkki 9 m jänneväli?
Jos rakennat teräksellä, voisitko ajatella vaihtavasi raakapontin johonkin muuhun?J justusandersson sanoi:Ei-orgaaniset seinärakenteet ovat esimerkiksi muurattuja leca:lla (isoblock) tai reikätiilellä. Saksalainen reikätiili on erinomainen. Parvekkeen lattia voi sopivasti olla jonkinlainen betonirakenne. Kevytsorabetoni tai kevytbetoni. Jos rakennat puurakenteisen lattian, tulee aluslappeen olla tuulettuva alapuolelta. Sopii lisäksi huonosti yhteen huonon kallistuksen kanssa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Raakapontti on sopimaton materiaali, koska katto pitää eristää. Kevytbetonielementtejä voi asettaa suoraan teräspalkkien päälle. Aaltopelti voi toimia alustana muille betonirakenteiden tyypeille.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kevytbetonilla on suunnilleen sama eristyskyky kuin massiivipuulla. 200 mm kevytbetonia vastaa noin 70 mm mineraalivillaa, joten sinun ei tarvitse täydentää paljon.
Haluatko ideoida, miltä kevytbetonista tehty täysi rakenne voisi näyttää, kattopapista alas sisäkattoon? Amatöörille kuten minä, se on vähän vaikeasti googlattavissa..J justusandersson sanoi:
Mitä mieltä olette EPS-levyistä kallistuksen saamiseksi kattohuopaan?
Sundolittilla on kallistus 1:100. 30 mm alin reuna antaa noin 75 mm sisäreunaan. Voisiko jopa ajatella laittavansa samanlaiset päälle saadakseen tasaisen pinnan terassille? Näin hyödyntää myös kallistusta eristykseen.
Sundolittilla on kallistus 1:100. 30 mm alin reuna antaa noin 75 mm sisäreunaan. Voisiko jopa ajatella laittavansa samanlaiset päälle saadakseen tasaisen pinnan terassille? Näin hyödyntää myös kallistusta eristykseen.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Korkeudet ovat aina ongelma tämän tyyppisten "sisennettyjen" terassien kanssa. Halutaan täysi kattokorkeus alapuolella ja mieluiten sama taso kuin yläkerran lattia. Massiivinen välipohja, joka eristetään yläpuolelta, vie paljon tilaa. Siksi Koljern-elementit ovat hyvä ratkaisu, sillä niiden avulla säästetään paljon korkeudessa. Tämän elementin päälle kiinnitetään lisää foamglas-levyjä sekä kaatolevyjä (min 1:40), sitten kaksikerroksinen huopakate. Materiaali liikkuu erittäin vähän ja on erittäin kovaa verrattuna esimerkiksi eps:ään. EPS-levyt on myös peitettävä kovalla kivivillalevyllä ennen huopaa, epävarmaa on kuitenkin, onko tämä tarpeeksi kovaa, koska terassilautojen kuluminen vaikuttaa hyvin huopaan. Toinen haittapuoli on, että laajennuksella on paljon lasia, mikä voi tarkoittaa, että katto on eristettävä erikseen juuri tästä syystä. Arvelisin, että tästä syystä rakennesuunnittelija on ehdottanut polyuretaanieristystä. Valitettavasti uskon, että korkeuden saavuttaminen ilman sisäistä porrasta tai korkeaa kynnystä, päästäksesi terassille yläkerrasta, ja samanaikaisesti täysi kattokorkeus sisätiloissa, tulee olemaan haastavaa.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
1:40 on pienin suositeltava kallistus, jotta vedeneristystakuiden ohjeet valitettavasti täyttyvät.A attefall sanoi:Mitä mieltä olette EPS-levyistä, joilla saadaan kallistus bitumikermiä varten?
Sundolittilla on kallistuksella 1:100. 30mm matalimmassa kohdassa antaa noin 75 mm korkeimmassa kohdassa. Voisiko ajatella laittaa samanlaisia päällekkäin saadakseen tasaisen pinnan terassille? Sillä tavoin hyödynnetään myös kallistus eristykseen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ajatus kaatokivistä on erinomainen. Ylipäätään on parempi, että eristys on ulkopuolella. Kaatuma kompensoidaan lattianiskojen avulla, joiden on oltava kiilamuotoisia ja asetettuna kaadon suuntaan. Suuri ongelma on tehdä runkorakenne, joka ei vie liikaa korkeudesta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielihyvin siirrän vastuun @bossespecialille. Hän on paljon perehtyneempi kuin minä, mitä tulee vaihtoehtoisiin levyjen rakenteisiin. Luulen, että on vaikeaa täyttää BBR:n energiavaatimukset tässä tilassa. On keksittävä jonkinlainen muodollisesti hyväksyttävä hätäratkaisu.
Kunnan rakennusinsinööri sanoi, että se on OK niin kauan kuin keskiarvo kaikille pinnoille on alle U 0,4 laajennuksessa, vaikka katto ylittäisi 0,13.J justusandersson sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Nej nej, alla ska medJ justusandersson sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Kyllä, heillä on tuotteita, jotka kestävät hyvin loivia kattoja. He eivät kuitenkaan ota vastuuta muusta rakenteesta. Pieni taipuma ja on seisovaa vettä. Ne, kenen kanssa olen ollut yhteydessä, suosittelevat vesieristystakuujen ohjeita niin pitkälle kuin mahdollista.A attefall sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
