nikasp
Olen täysin hämmästynyt, kun luen että siitä on tullut yleistä. Luulin sen olevan joku (huono) jenkkikeksintö, jota näkee vain Instagramissa. En ostaisi taloa, jos se on rakennettu ruiskutuseristyksellä. Tuntuu, että kunnostettavuus menee täysin hukkaan eikä sitä voi tarkistaa. Lisäksi epämiellyttävä ajatus asua "muovin" ympäröimänä, mietin vain paloturvallisuuden näkökulmasta.

MrJay
nikasp nikasp sanoi:
Jag blir helt förvånad när jag läser att det blivit vanligt. Trodde det var nåt (dåligt) jänkarpåfund som man bara ser på Instagram. Jag skulle inte köpa hus om det är byggt med sprutad isolering. Känns som att renoverbarheten går helt förlorad och går heller inte att inspektera. Samt det obehagliga att bo omsluten av ”plast”, tänker endast på brandaspekten.
Du verkar blanda ihop äpplen och päron, sprutisolering som var rätt vanligt i Sverige på 70-talet används fortfarande utbrett i USA är inte samma sak som cellplastisolering.

När man pratar om cellplastisolering syftar man på att en del av isoleringen består av en EPS cellplastskiva eller att hela isoleringen består av EPS (så kallade ICF block - Insulated Concrete Form) med en betongkärna. Dessa block har funnits sedan slutet av 30-talet i olika utförande och liknas med lego i folkmun, de staplas på varandra, armering läggs i och betongen hälls i. Det du har sedan är ett passivt betonghus. Vi bygger med Jackon Thermomur som är en norsk tillverkare av dessa system och kommer ha putsad fasad. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig ett vanligt trähus eller dylikt (dessa är ju också högst brännbara). Det ingen verkar ha koll på är det även finns dyrare variant av dessa block med grafit i, de erbjuden 20% bättre isolering samtidigt som de inte alls är lika antändliga.

jQZpKzcN9YPf_1200x500_Q9YtDUVi.jpg

nikasp
MrJay MrJay sanoi:
Näytät sekoittavan omenoita ja päärynöitä, ruiskueristystä, joka oli melko yleistä Ruotsissa 70-luvulla, käytetään edelleen laajasti Yhdysvalloissa, eikä se ole sama asia kuin solumuovieristys.

Kun puhutaan solumuovieristyksestä, tarkoitetaan, että osa eristyksestä koostuu EPS-solumuovilevystä tai että koko eristys koostuu EPS:stä (niin kutsutut ICF-lohkot - Insulated Concrete Form), jossa on betoniydin. Näitä lohkoja on ollut olemassa 30-luvun lopusta erilaisina versioina ja niitä verrataan legoihin kansankielellä, ne pinotaan päällekkäin, raudoitus asetetaan ja betoni kaadetaan sisään. Lopuksi sinulla on passiivinen betonitalo. Me rakennamme Jackon Thermomurilla, joka on näiden järjestelmien norjalainen valmistaja, ja meillä tulee olemaan rapattu julkisivu. En voisi koskaan kuvitella tavallista puutaloa tai vastaavaa (nämä ovat myös erittäin palavia). Kukaan ei näytä tietävän, että on olemassa kalliimpi versio näistä lohkoista, joissa on grafiittia, ne tarjoavat 20% paremman eristyksen eivätkä ole lainkaan yhtä syttyviä.

[bild]
Luulen, että ymmärrät minut väärin. Mutta henkilökohtaisesti valitsisin (mielellään) puun tai betonin uudisrakentamiseen. Olen tullut perinteisemmäksi ja kiertotaloudellisesti ajattelevaksi sen jälkeen, kun ostimme torpan 2015. Haluan, että voi remontoida ja vaihtaa, mielellään itse normaaleilla työkaluilla tarvittaessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.