Nix sanoi:
[quote author=synpunkter link=1137514492/0#6 date=1137683466]Så du skulle rekommendera gipsputs på en källaryttervägg under mark?
Puhuin juuri kosteudenhallintayrityksen kanssa, joka on tulossa tänne tutkimaan asioita.
Hän suositteli käyttämään tavallista rappausta eikä kipsirappausta, koska kipsirappaus on liian tiivis.[/quote]

En ymmärrä, miten rappauslaasti ilman orgaanisia lisäaineita voi olla liian tiivis??? Senhän ei pitäisi kuitenkaan toimia kuin melita filter ;D
Jos seinät eivät ole aiemmin rapatut, voidaan aivan hyvin tehdä "Byggarens" ehdotuksen mukaan, vaikka en ymmärrä, mitä hän tarkoittaa uutuuksilla samassa lauseessa kipsirappauksen kanssa... ;)

Kiitos näkemyksistä - foorumin yhteinen osaaminen on valtavaa.

Ilmaisin itseäni hieman epäselvästi koskien kellarirakennustamme.
Kyseessä on rinteessä oleva kellari, jossa muun muassa muutamme vanhan autotallin takkahuoneeksi. Talo on 50-luvun kevytbetonia eikä sitä ole aiemmin salaojitettu. Talo sijaitsee harjulla ja maa on hyvin salaojittavaa. Aiemmin autotallissa oli muun muassa sauna ja rentoutumisalue, korotettu lattia lasivillalla ja puupaneelilla sisällä - ei kosteusongelmia.

Nyt olen poistanut vanhan betonilaatan, eristänyt, valanut uuden laatan lattialämmityksellä ja salaojittanut samalla! Kun lattia poistettiin, huomasin, että sisäseinien alin 40 cm oli betoniharkkoa (ne menevät vielä 60 cm lattian alle). Betoniharkkojen päälle on sitten rakennettu tavallisilla kevytbetoniharkoilla. Lattian ja kevytbetonirungon alkamiskohdan välinen osa on eristetty puuvillalevyillä. Siinä näyttää olevan myös jonkin verran välimatkaa betoniharkkoon, koska saan käden sisään tietyissä kohdissa. Alla oleva kuva havainnollistaa tilannetta.

Jotta saataisiin siisti lopputulos, seinät on korjattava. Osa puuvillaosioista on pudonnut, ja niissä on rakennettava noin 6 cm valmiiseen seinään. Lisäksi "tavallinen" rappaus on irronnut ja tietyt osat ovat löysiä.

Ajatuksenani on kuten sanottu rappata koko huone kipsilaastilla. Myös suhteellisen pienet osat, joissa puuvilla on irronnut. Tietyt osat jäävät tällöin täysin ilman eristystä. Ehkä pitäisi muurata ohuet kevytbetoniharkot sinne kiinni!?
Näkemyksiä?

• Huoneen seinässä suuria vaurioita ja lohkeamia, eristeitä sekä rakennusjätettä lattialla. Valo tulee huoneeseen oikealta.
En tiedä...

Valitettavasti väärinkäsitykset eivät ole harvinaisia edes ammattilaisten keskuudessa.
Kosteus on todella hankala aihe. Se ei muutu yhtään helpommaksi kellarissa...

EDIT: Tämä oli vastaus edelliseen viestiin. Se voidaan ymmärtää väärin, jos luulee vastauksen olevan lähinnä yläpuolella olevaan...

Hei "A"
Asenna uudet träullsplattor, ne ovat toimineet jo 50 vuotta :)
Puhdista sitten koko pinta uuteen rakenteeseen... että siitä tulee paksumpi träullsplattan kohdalla, ei haittaa mitään!

A sanoi:
Kiitos näkemyksistäsi - foorumin osaamisen laajuus on valtava.

Ilmaisin itseäni hieman epäselvästi kellarirakenteestamme.
Se on rinnepohjakellari, jossa muun muassa muutamme vanhan autotallin vapaa-ajantilaksi. Talo on 50-luvun kevytsoraharkkoa ja sitä ei ole aiemmin salaojitettu. Talo sijaitsee harjulla ja maaperä on hyvin vettä läpäisevää. Aiemmin autotalli oli muun muassa sisustettu saunalla ja rentoutumistilalla, puurunkoisella eristyksellä ja puupaneelilla sisäpuolella - ei kosteusongelmia.

Nyt olen purkanut levyn eristettynä, valanut uuden levyn lattialämmityksellä ja samalla salaojittanut uudelleen! Kun lattia lähtisi, huomasin, että sisäseinämiä alimmista 40 cm:stä oli betoniharkkoa (ne menevät sitten vielä 60 cm syvemmälle lattian alle). Betonisydämen päälle on sitten jatkettu tavallisilla kevytsoraharkoilla. Tämä osa lattiasta siihen kohtaan, jossa kevytsoraharkkoseinämä alkaa, on eristetty puuvillalevyillä. Vaikuttaa siltä, että betoniharkkoon on muutaman sentin väli, koska saan käden sisään joissakin paikoissa. Alla oleva kuva kuvaa kurjuutta.

Jotta saisin siistin lopputuloksen, seinät on korjattava. Osa puuvillapaloista on pudonnut ja niihin tarvitsee rakentaa noin 6 cm valmiiseen seinään asti. Myös "tavallinen" rappaus on pudonnut ja osat ovat löysiä.

Ajatukseni on kuten sanottu rapata koko huone kipsirappauksella. Myös suhteellisen pienet osuudet, joissa puuvilla on repeytynyt. Joistakin osista tulee täysin eristämättömiä. Ehkä sinne voisi muurata ohuet kevytsoraharkot!?
Näkemyksesi?
Luulen, että tulet löytämään minut melko rasittavaksi...

Mutta miksi et purkaisi kaikkea betoniin saakka? Puuvilla ei ole niin mukavaa kellarinseinissä, koska se on orgaanista. Jos olet salaojittanut, oletettavasti sinulla on eristys ulkopuolella, joten sen pitäisi riittää lämmön suhteen. Lisäksi sanotaan, että kellariseinän eristäminen sisäpuolelta on hyvä välttää.

Ehdotukseni:
Pura kaikki. Se ei voi viedä montaa tuntia.
Rappaa kiveen. Rappaus ei maksa niin kauhean paljon ja sen levittäminen ei ole niin työlästä, en ainakaan minä niin ajattele ;)
Vaikka sinulla ei ole kosteusongelmia tänään, sinulla on nyt suurelta osin uusi rakenne uusine edellytyksineen ja uudella käytöllä.
Vaikka olen samaa mieltä siitä, että ongelmien riski on pieni, ei ole hauska kohdata sitä ongelmaa, kun tila on sisustettu valmiiksi.
Silloin olisit mielelläsi käyttänyt nuo olkaimet, kun seinä oli jo puoliksi auki.

Näin minä ainakin ajattelen kellariremontissani...
Löydät jatkuvasti uusia juttuja purkaessasi.
Muistaen yhden patterilämmitysputken, joka ei kestänyt tiikerisahani terää. Allerginen luulen ;)

Se maksoi vain 3000 euroa päivystävälle putkimiehelle.
On hauskaa tehdä itse...

LyckeKonsult sanoi:
Hej "A"
Asenna uudet träullsplattor, se on toiminut 50 vuotta :)
Putsaa sitten koko pinta uuteen rakenteeseen... että siitä tulee paksumpi träullsplattan kohdalla ei haittaa mitään!
Hauskaa!

Ehdotamme täysin erilaisia toimenpiteitä...
Onnittelut A ;)

Tässä tapauksessa ei ole mitään oikeaa tai väärää... vain enemmän tai vähemmän hankalaa... :-/
Puuvillalevyt sisältävät puuta, mutta ne eivät koskaan aiheuta ongelmia... luulen, että se on jotain elektronista ;)
Ja kuten "A" kirjoittaa, hänellä ei ole edellytyksiä saada ongelmia... täytyy olla ainoa tonttu koko maassa ;D

Ei, olen samaa mieltä.
Kun otetaan huomioon käytettävissä olevat tiedot, puuvillalevyt toimivat varmasti erinomaisesti. Nostan kuitenkin varoituksen sormea uusien edellytysten suhteen.
Riskiä saa "A" arvioida itse.

Minulla on muuten vielä yksi neuvo:

Pura talo, rakenna uusi...

Se on aina vaihtoehto. Kuitenkaan ei aina taloudellisin.

Kipsilaasti kuten Gypsum on meille maallikoille suorastaan taikaa ja erittäin helppokäyttöistä, kun on kyse täyttämisestä tai tasoittamisesta, käytän aina Gypsum. Se tarttuu uskomattoman hyvin kaikkiin materiaaleihin, joita olen kokeillut, ja lopputuloksesta tulee hieno.

Byggaren sanoi:
[quote author=LyckeKonsult link=1137514492/0#19 date=1139316272]

---

Jos seinät eivät ole aikaisemmin rapattuja, voidaan ne hyvin toteuttaa "Byggarenin" ehdotuksen mukaisesti, vaikka en ymmärrä mitä hän tarkoittaa uutuudella samassa lauseessa kuin kipsirappaus... ;)
Taitaa olla vain niin, että olen 'allerginen' uusille kokeilemattomille materiaaleille vanhoihin verrattuna, joiden tiedän kokemuksesta toimivan erinomaisesti. Siksi minulla on aina ollut asenne: anna muiden kokeilla ensin ja opi heidän virheistään. Erityisesti tällaisissa yhteyksissä, joissa kosteus on osallisena. Mutta silloin menee noin viisi-kymmenen vuotta, jotta voin varmasti tietää, että ne toimivat. (Useinhan ne eivät toimi.) Se tulee yleensä 'halvemmaksi' pitkällä aikavälillä  ;)

8-)[/quote]

Gypsum-gypsilaasti on ollut markkinoilla Ruotsissa 80-luvulta asti... ja sillä on historialliset juuret, jotka ulottuvat melkein yhtä kauas taaksepäin kuin kalkkilaastilla ;)
"A:n" mukaan hän on myös purkanut runkorakenteet ja eristeet seinistä löytämättä mitään ongelmia, joten voimme olettaa, että hänellä on hyvät edellytykset. Kutsua ratkaisua "A:n" talossa tiukaksi rakenteeksi on hieman uutta, sillä se on ollut autotalli ja se on rakennettu 50-luvulla... niin tehtiin ja en näe siinä mitään ongelmaa ;)
Älä käytä enempää väkivaltaa kuin on välttämätöntä :)

Kiva keskustelu tämä! 'Snålbygge tai ei - mielestäni talo on muuten hyvin rakennettu!

Olen samaa mieltä rakentajan kanssa siitä, että "oikea" sementtipohjainen rappaus on varmasti teknisesti paras.
Estetiikka minussa sanoo kuitenkin, että sementti ei koskaan ole tasainen ja hieno, se täytyy levyttää. Jos kuitenkin aiotaan tasoittaa, voidaan yhtä hyvin käyttää kipsilaastia alusta alkaen - lopputulos on yhtä huono toiminnallisesta näkökulmasta ja yhtä sileä ja hieno esteettisestä näkökulmasta??
Ero on, että ensimmäisessä vaihtoehdossa on kaksinkertainen työmäärä.

sjalvdrag sanoi:
Kipsilaasti esim. Gypsum on pelkkää taikaa meille maallikoille ja erittäin helppoa työstää, kun on kyse täyttämisestä tai pinnan tasoittamisesta, käytän aina Gypsum. Sillä on upea tarttuvuus kaikkiin materiaaleihin, joita olen kokeillut, ja se näyttää hyvältä.
Kysymys on, mikä on hintaero 'Gypsum'in ja tavallisen rappauslaastin välillä?

Kyllä, tämä ketju tuli pitkäksi... toivottavasti monet saavat hyötyä ponnisteluistamme... :P
Hinta per neliömetri ja millimetrin paksuus on hieman korkeampi kipsilaastille kuin KC-laastille.
Yksi säkki on noin kaksinkertaisesti kalliimpi kuin KC-laasti, mutta siitä saa noin 30 litraa verrattuna 13 litraan yhdessä säkissä laastia.
Katso linkki...
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2095_1.pdf

Mutta onko mahdollista saada KC-sidosaine yhtä sileäksi ja hienoksi kuin kipsisidosaine? Me yritämme kuten sanottu poistaa "kellarimaisen tunteen".

Ei... villatuilla tai laudalla hierretty rappauslaasti ei tule sileäksi, vaan se täytyy silloin tasoittaa, mutta todennäköisesti joudut myös tekemään tiettyjä korjauksia kipsilaastissa tasoitteella... :-/
Mutta olet jo tehnyt yhden huoneen, joten tiedät kuinka se tuli...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.