Hei!
Ensimmäinen postaukseni foorumilla, jota olen aiemmin lukenut paljon vieraana. :)

Aion rakentaa lisäosan ja olen tehnyt piirroksen SketchUp 7:ssä.

Olisi kiva, jos voisitte tarkastella ja antaa mielipiteitä. Piirros perustuu Enkelstuge-konseptiin pilarilla.

Minua kiinnostaa erityisesti kattoristikkorakenne ja liimapalkki, mutta myös muu palaute on tervetullutta.

Joistain osista puuttuu vielä piirroksessa, ja osa rimoista ja raudoista ei ole tarkasti piirretty ajanpuutteen vuoksi.

Tiedosto löytyy täältä >> (pakattu zip-muodossa).

Terveisin
/Roger
 
Viimeksi muokattu:
C
"File is invalid" sanoo windows.
 
Heippa, nyt luulen, että sen pitäisi toimia...
/Roger
 
Hei
Kysymykseni on yksinkertaisesti, toimiiko tämä kattoristikko? Kattopaarteet ovat 170 mm. Liimapuupalkki 360x90 mm. Ajattelin lisätä alapuolelle vielä 70 mm lisäeristykseen. Kattokuorma on tiiltä pontilla, aluskate tulee olemaan pontti. Huone on 18 neliömetriä.

Terveisin
/Roger
 
  • Takaa katsottu rakennekuva, jossa näkyy talon katon puuristikko. Tukipuut ja kattoristikot esitetty, rakenteet valmiina eristämiseen.
Eihän se oikeastaan ole kattotuolirakenne, se on selkäharjanne-rakenne. Koko kuormitus kohdistuu kattopalkkiin. Se NÄYTTÄÄ hieman heikolta. Se varmasti kestää, mutta on riski, että se painuu ajan myötä.
 
Kiitos vastauksesta, Ryggås... kyllä, niin se tietenkin on :)

Limbalken on 90x315, noin 3900 pitkä. Kattopalkit olen nostanut 195x45 ja ne ovat cc120. Katto on tiilikatto. Sijainti on Värmlannissa, joten hieman lunta sen täytyy kestää.

Pitäisikö minun asentaa lisää kattopalkkeja?

Terveisin
/Roger
 
Olet valinnut 90x315 palkkiin. Hyvä, sillä se on enemmän kuin minimivaatimukset, jotka ovat 66x315.

Tässä voit saada hieman apua siitä, mitä mittoja voisi harkita. Tämä koskee kuitenkin kevyttä kattoa ja enintään 10 asteen kallistusta.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Näyttää siltä, että sinulla on kattopalkkien jänneväli hieman yli 3 m Sketchupin mukaan.
Laittaisin 45x195 c/c 600 sijasta. Niin paljon lisäkustannuksia siitä ei tule, ja saat katon, joka kestää kuormituksen ilman ongelmia.
 
Kuinka suuri ero on 90 vs 66... se mikä on tärkeää tässä on 315...

Sitten minä varmaankin käyttäisin 60 cc

Onnea :)
 
Hmm, epäröin tätä cc:n kanssa.

Mielestäni oma paino tulee liian raskaaksi, jos cc on 60, mutta sen on tietenkin kestettävä.

Onko joku, joka mielestä mielestä cc 120 riittää. Olen käyttänyt Enkelstugan's kattotuolia mallina ja se on 170 ja kiinnitetty cc120.

Vai onko seurakunnan yhteinen mielipide, että cc60 on mitä sen pitäisi olla? :)

Kiitos vastauksista!!!

/Roger

Rakennus on nyt käynnissä, kuten näette...
 
  • Renoverattava puutalo punaisella ulkoseinällä. Näkyvissä keskeneräinen rakenne ja tikkaat. Rakennustyötä tekeillä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.