Hei!

Tämä kysymys on tullut esiin muutaman kerran, mutta en ole oikein löytänyt vastauksia omiin kysymyksiini.

Minulla on suunnitelmia sisustaa osa kellaristani kuntosaliksi. Liitteessä on kuva siitä, miltä tila näyttää tällä hetkellä. Seinät ja lattia ovat paljaat. Kellarini salaojitus on tuntematon, tiedän vain, että puolet talosta salaojitettu 10-20 vuotta sitten, mutta ei tätä puolta. Aiomme eristää ja salaojittaa ulkoa (isodrän) keväällä. Ostimme talon keväällä ja myyjä ei voinut vastata kaikkeen, koska kyseessä oli kuolinpesä, ja lapset, jotka myivät sen, eivät tienneet isänsä tekemisistä.

Ajatukseni on, että rakennan metalliset seinäkehykset ja asetan kipsilevyjä niiden päälle. Lattiaan aion laittaa platonmaton, solumuovia ja sen päälle halvan laminaattilattian tai vastaavan. En ole kuitenkaan kiinnostunut poistamaan lattiaa, joten mieluummin sitten tinkii huonekorkeudesta. Aion hioa osittain lattiaa ja seiniä kulmahiomakoneella ja hiomalaikalla avatakseen huokoset. Emme nimittäin tiedä, mitä maalityyppiä on käytetty ja kuten kuvasta näkee, se on irronnut kulmassa.

Pohdin hieman platonmaton asettamista. Pitäisikö ensin asentaa metallikehykset + kiskot sekä kiinnittää kipsilevyt, ja sitten laittaa platonmatto siten, että se nousee sisäpuolelle (joten nousu olisi niin sanotusti huoneen sisällä) vai pitäisikö matto levittää ensin koko tiehen olemassa olevan valetun seinän vastakkaiselle puolelle, mukana oleva nousu, ja sitten asentaa kehykset ja kaikki maton päälle? Kuvassa ei näy, mutta on olemassa ilmanvaihtoritilä juuri takana, joka päätyy ajiteltuun huoneeseen.

Lisäksi pohdin, miten toimia ovenkarmilla. Metallikehykset tuntuvat hieman heiveröisiltä, niin sanotusti. Miten nämä voisi vahvistaa? Minulla oli ajatus, että laittaisin puukehyksen olemassa olevaan metallikehykseen karmilla, mutta kun pitää välttää orgaanista materiaalia, mietin, onko tämä silti oikea ratkaisu?

Metsästän keinoa vaimentaa ääntä, mitä silloin voisi laittaa? Onko väärin laittaa solumuovilevyt metallikehysten väliin? Jos kehykset asetetaan pienelle etäisyydelle seinästä, niin että muodostuu ilmaväli, toimiiko solumuovi silloin?

Nämä olivat kysymykseni tällä hetkellä, ja varmasti tulee lisää. ;)

Kiitos etukäteen!
Stefan

• Kellaritila, jossa on paljaat seinät ja lattia, hyllyssä säilytettyjä esineitä. Yhden seinän maali irronnut nurkasta, pieni ikkuna ylhäällä.
> säädä ylös metalliprofiileilla ja asenna sitten kipsilevyt näihin.
Svar: Toimii erinomaisesti
> Lattialle suunnittelen laittaa platonmaton, solumuovin ja päälle halvan laminaattilattian tai vastaavan.
Svar: Minä laitoin platonin + teippasin saumat, 3 mm "solumuovia" askeläänieristeenä byggmaxista. Päälle ASK tai EK parketti, joka on kova ja eristävä. Se on mukavampi kävellä ja lämpimämpi kuin laminaatti, koska se ei johda lämpöä hyvin. Lisäeristystä ei tarvita.
> En kuitenkaan ole kiinnostunut lattian piikkaamisesta
Svar: En minäkään käyttäisi siihen energiaa :-)
> Mietin vähän platonmaton asettelua. Pitäisikö ensin asentaa metalliprofiilit+kiskot ja kiinnittää kipsilevyt, ja sitten laittaa platonmatto ylöspäin näiden seinien sisäpuolelle (niin että ylösveto niin sanotusti päätyy ajateltuun huoneeseen), vai pitäisikö matto levittää ensin koko matkalta olemassa olevaa betoniseinää kohti, mukana oleva ylöspäin, ja sitten laittaa profiilit ja kaikki maton päälle?
Svar: Minä olen jättänyt kipsin pois, käyttänyt maalattua betonia sen sijaan. Mutta jos laittaisin kipsiä tänään, käyttäisin teräsprofiileja, kiinnittäisin levyt niin, että niissä on pari senttiä ilmarakoa sekä betonilattian että katon suuntaan. Platonin lattialle laittaisin jälkeenpäin, pienellä ylösvetolla kipsilevyihin. Lattialistat ruuvaisin kipsiin platonin ylösvetojen välissä. Silloin ilma voi virrata alas platonin/lattialistan taakse ja ylös gipsireunan alle ja ulos yläreunasta (tai päinvastoin). Katon listat pitäisi siis asentaa "ilmavasti" yläreunassa samalla tavalla kuin lattialista.

> Lisäksi mietin oviaukon tekemistä. Teräsprofiilit tuntuvat hieman huojilta, jos niin voi sanoa. Kuinka näitä tulisi vahvistaa? Ajattelin laittaa puukarmit olemassa oleviin teräskarmeihin, mutta kun on syytä välttää orgaanista materiaalia, onko tämä kuitenkin oikea ratkaisu?
Svar: Sisäseinät ovat "täysin" turvallisia käyttää orgaanista materiaalia. Pitäisi olla varovainen suorassa asennuksessa betonilattiaan ja ulkoseiniin. Aseta rakennusmuovi betonin sisäseinän ja puukehyksen väliin niin se on kunnossa.
> Mitä voisi laittaa äänieristeeksi? Onko virhe laittaa solumuovilevyjä teräsprofiilien väliin? Jos asettaa profiilit hiukan irti seinästä, jotta saadaan ilmarako, toimiiko solumuovi silloin?
Svar: Solumuovi ei ole herkkä kosteudelle, joten sen pitäisi toimia. En tiedä, vaimentaako se ääntä kuitenkaan.

Huomio omat mielipiteeni vastauksina. Kellareihin liittyy monia eri "mielipiteitä" :-)

Viimeksi muokattu:
Laita korva kymmenen senttimetrin kivivillan lähelle ja naputa toiselle puolelle. Laita korva kymmenen senttimetrin solumuovin lähelle ja naputa toiselle puolelle.

Luulen, ettei solumuovi toimi erityisen hyvin äänenvaimentimena. Pahimmassa tapauksessa sillä on päinvastainen vaikutus.

Jos se olisi ollut minun kotisalini, olisin tyytynyt maalaamaan seinät ja lattian kosteutta läpäisevällä silikaattimaalilla ja sitten asettanut lattialle tukevan neulanukkamaton tai harmaan parvekematon. Näiden pitäisi olla hyviä sekä iskujen vaimentamiseen painoja laskettaessa että ylösnousevan kosteuden läpäisyn kannalta. Lisäksi muutamia suuria peilejä seinälle ja pakollinen vanha kehonrakennusjuliste aikaisilta 90-luvuilta.

pelpet sanoi:
Jos tämä olisi ollut minun kotisalini, olisin tyytynyt maalaamaan seinät ja lattian silikaattimaalilla, joka läpäisee kosteutta, ja sitten levittänyt paksun neulahuopamaton tai harmaan parveketerassimaton lattialle. Näiden pitäisi olla hyviä sekä vaimentamaan iskuja painojen laskemisen yhteydessä että päästämään kosteuden läpi. Lisäksi muutama iso peili seinälle ja pakollinen vanha kehonrakennusjuliste 90-luvun alusta.
Tällä hetkellä minulla on neulahuopamatto eristämättömällä kellarilattiallamme. Se toimii oikein hyvin, ja on todella helppo levittää. Seinät olen maalannut silikaattimaalilla. Pitkän aikavälin tavoitteena on poistaa lattia, mutta seinät tulevat todennäköisesti aina olemaan maalatut. Minun on vaikea nähdä järkeä kipsilevyjen käytössä kellarin seinällä. Jos haluaa sileän pinnan, voi aina rappata tai tasoittaa suoraan.

Vargklo sanoi:
Minulla on tällä hetkellä neulahuopamatto eristämättömällä kellarilattiallani. Se toimii oikein hyvin, ja on tosi helppo asentaa. Olen maalannut seinät silikaattimaalilla. Pitkän aikavälin tavoite on purkaa lattia, mutta seinät todennäköisesti pysyvät aina maalattuina. Minun on vaikea nähdä kipsilevyjen järkevyyttä kellarin seinissä. Jos haluaa tasaisen pinnan, voi rappata tai tasoittaa suoraan.
Olen samaa mieltä Pelpetin ja Vargklon kanssa. Rapatut ja raikkaasti maalatut seinät yhdessä neulahuovan kanssa on edullinen ja oikeastaan toimiva ratkaisu, joka toimii myös esteettisesti.

Kiitos paljon vastauksista. Työ alkaa viikonloppuna tai seuraavana viikonloppuna riippuen siitä, mitä aikaa on käytettävissä.

/Stefan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.