Remontoin makuuhuonetta yläkerrassa, 1,5 kerroksinen niin että minulla on vinoja seiniä/kattoja sisäkaton ja "sisäseinän" välillä, jotka johtavat kissantuuleen ja ovat noin 1 metriä korkeita. Huonekorkeus on 2,3 metriä. Nykyinen sisäkatto koostuu erittäin rumista kipsilevyistä, jotka on asennettu limittäin, suorakulmaisia ​​viistetyillä reunoilla, muodostaen kuvion. Maalattu jollain paksulla ja epätasaisella maalilla. Sisäkatto on ruuvattu suoraan palkkeihin, vinokattoon on kipsilevyt, jotka on ruuvattu lastulevyyn.

Minulla ei ole mitään kiinnostusta säästää kipsilevyjä. En ole erityisen innostunut hiomasta vanhaa maalia, vielä vähemmän mahdollisesti tasoittamassa kaikkia näitä jälkiä, jos nyt sattuisi tapetoimaan katon tai jotain. Sen sijaan olen erittäin innostunut katon saamisesta puupinnalle. Haluaisin jotain hieman puolipimeää, olen innostunut öljytystä saksanpähkinästä, jonka uskon sopivan hyvin valitsemaamme tapettiin. Peitettävää on noin 25m2, mukaan lukien sisäkatto ja vinokatto.

Joten tulee suuri kysymys, mitä pitäisi käyttää sen saavuttamiseksi? Siellähän on "laminaattipaneelit" (ainakin seiniin). On olemassa erilaisia ​​massapuisia paneeleja, sileitä tai "helmikeskiö". Tai (lattia-) parketti.

-Olen katsellut hieman paneeleita, suurin osa löytämästäni on tylsää valkoista/harmaata MDF-laminaattia tai mitä se on, mutta joku tämäntyyppinen olisi kiinnostava: https://shorturl.at/fFVul. Viilupaneeli. Paneeli on käytännöllinen vaihtoehto laudoille, vähemmän saumoja. Mutta miten kiinnität sen kattoon...? Ja voiko sen kiinnittää kipsilevyyn (liima/ruuvi), vai onko minun pakko ottaa ne alas ja asentaa lastulevyt tai tukipuut sen sijaan? Tuntuu riskialttiilta luottaa siihen, että näin suuri paneeli voi riippua pelkän liiman varassa keskeltä (jos oletetaan, että saumat voidaan ruuvata). Teoriassa voin kuitenkin, ainakin katossa, ruuvata ylhäältä ullakolta. Tämä juuri voi olla hieman kallis kotinikkarille kuten minä leikiteltäväksi, mutta luultavasti löytyy halvempia vaihtoehtoja.

-Massiivinen saksanpähkinä on täysin pois laskuista, en edes halua ajatella mitä se maksaa, jos sitä edes on saatavilla. Mutta voiko vastaavan värisävyn saada aikaan petsaamalla jollakin paneelimateriaalilla? Sen olisi varmasti oltava oksatonta, jotta se ei näyttäisi mädäntyneeltä männkyltä. Massiivinen puutanko on varmasti yksi helpoimmista pintamateriaaleista asentaa.

-Laittaa parketti lattialle sitten. Se on melko hankalaa asentaa lattialle, tuskin hauskempaa katossa. Sama juttu paneelin kanssa, voiko sen kiinnittää kipsilevyyn vai tarvitseeko se poistaa? Parketti on hieman helpompi käsitellä, mutta myös 100 kertaa enemmän saumoja. Kun etsin ympäriltä, ​​tuntuu siltä, ​​että juuri saksanpähkinä on vaikea löytää, löysin yhden vaihtoehdon Kährsins’ssa ”kolmen säleen” (ja kolmen säleen ei ehkä ole erityisen kaunista katossa). Lisäksi voin kuvitella hinnan (joka ei ollut näkyvissä) olevan sama tai korkeampi kuin löytämani halvemmat saksanpähkinäpaneelit.

Ajatuksia? Vai pitäisikö vain luovuttaa ja hyväksyä, että kipsilevyn hiominen ja maalaaminen on itse asiassa helpompaa... 🙃

Pidän hieman monologia toistaiseksi....

Bauhaus myy tätä: https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-valnot-2400x600x10mm

Kohtuullinen hinta, jos nyt todellinen ulkonäkö vastaa odotuksia, niin se voi tietysti olla vaihtoehto. Näissä on kuitenkin suorat reunat, joten täytyy liimata tai käyttää näkyviä ruuveja/nauloja. Mutta koska minulla on pääsy ullakolta ylhäältä, voin käyttää rampamuffia tai jotain muuta, joka pitää, ja sitten kiinnittää levyn ylhäältä ruuvaamalla... Kuvittelen, että se ei ehkä ole ihan typerä idea kuitenkaan. Liimaus tuntuu hankalalta ja riskialttiilta katossa, eikä poistaminen ole kovin kivaa myöhemminkään.

Vinokatto on pahempi, sinne en pääse ylhäältä. Toisaalta voin liimata siellä, lastulevyn taakse gyprocin. Vaihtoehtoisesti voin ruuvata/liimata levyn johonkin, jonka voin sitten käyttää kiinnittääkseni/kiinnittyääkseni kattoon fiksulla tavalla.

Terve!
Hullulta kuulostava idea ehkä, mutta on aina hyvä pallotella ja miettiä asioita ennen aloittamista! Tässä muutamia kohtia omista kokemuksistani, jotka uskon olevan arvokkaita sinulle:

1. Paksuus ja rampamuffar:
    Bauhaus-paneelit ovat vain 10 mm paksuja, mikä voi vaikeuttaa rampamuffarien käyttöä ilman että poraat materiaalin läpi. Saatat haluta harkita uudelleen tämän osan suunnitelmastasi.
  2. Aika ja haasteet:
    Jotkut ideasi voivat olla erittäin aikaa vieviä ja sisältävät sekä haasteita että kompromisseja matkan varrella. Mieti, onko sinulla aikaa ja kärsivällisyyttä käyttää kaikki tarvittava työ, jotta pääset maaliin, vai pitäisikö sinun ehkä harkita kevyempiä menetelmiä.
  3. Asennusmenetelmä:
    Valmistajan verkkosivustolla mainitaan, että paneelit voidaan asentaa kattoon heidän erityisillä kiinnitysruuveillaan. He suosittelevat, että ruuvit asetetaan 30 cm välein ja huomauttavat, että ruuveja kuluu kaksinkertainen määrä verrattuna seinäasennukseen.
    • Näin myös videon (linkki täällä), joka näyttää, miten paneelit voidaan asentaa kiskojen avulla. Tämä helpottaa huomattavasti? ja antaisi sinun välttää näkyvät ruuvit kokonaan, mikä voi olla tyylikkäämpi vaihtoehto. Kun asennat kattoon kiskoilla, kannattaa kuitenkin harkita tiheämpää ruuvausta parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
  4. Katon tasaisuus:
    Muista tarkistaa katon tasaisuus ennen aloittamista. Suuret paneelit korostavat epätasaisuuksia paljon selkeämmin kuin pienemmät materiaalit, joten kannattaa käyttää aikaa saadaksesi alustan mahdollisimman suoraksi ennen asennusta.
Helvetin hienot pähkinäpaneelit näyttävät olevan! Älä unohda kuvata ennen, aikana ja työn jälkeen! ;)

Olet saanut hyvän vastauksen tuossa yllä.
Haluan myös sanoa, että koska kyseessä on yläkerta, jossa on rajoitettu huonekorkeus, mielestäni sinun kannattaa poistaa vanha kipsi katosta, jos mahdollista, jotta huonekorkeus ei pienene enempää kuin tarpeen.

H hugosell sanoi:
Moi!
Hullu idea ehkä, mutta on aina hyvä pähkiä ja miettiä asioita ennen kuin aloittaa! Tässä muutamia kohtia omista kokemuksistani, jotka uskon olevan arvokkaita sinulle:

1. Paksuus ja rampamuffit:
    Bauhaus-paneelit ovat vain 10 mm paksuja, mikä voi tehdä rampamuffien käytöstä haastavaa poraamatta materiaalin läpi. Saatat haluta harkita tämän osan suunnitelmasta uudelleen.
  2. Aika ja haasteet:
    Jotkut ideoistasi voivat olla hyvin aikaavieviä ja sisältävät sekä haasteita että kompromisseja matkan varrella. Mieti, onko sinulla aikaa ja kärsivällisyyttä tehdä kaikki tarvittava työ, tai ehkä sinun pitäisi harkita kevyempiä menetelmiä.
  3. Asennusmenetelmä:
    Valmistajan kotisivulla mainitaan, että paneelit voidaan kiinnittää kattoon erikoiskiinnitysruuveilla. He suosittelevat, että ruuveja asetetaan 30 cm välein ja huomauttavat, että ruuveja tarvitaan kaksinkertainen määrä verrattuna seinäasennukseen.
    • Näin myös videon (linkki täällä), joka näyttää miten paneelit voidaan asentaa kiskojen avulla. Tämä helpottaa huomattavasti? ja antaisi välttää näkyvät ruuvit kokonaan, mikä voi olla siistimpi vaihtoehto. Kattokiinnityksessä kiskojen kanssa sinun tulee kuitenkin harkita tiheämpää ruuvausta parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
  4. Tason tasaisuus:
    Muista tarkistaa katon tasaisuus ennen aloittamista. Suuret paneelit yleensä korostavat epätasaisuuksia huomattavasti selkeämmin kuin pienemmät materiaalit, joten kannattaa käyttää aikaa alustan suoristamiseen mahdollisimman suoraksi ennen asentamista.
Hienot pähkinäpaneelit näyttää olevan! Älä unohda ottaa kuvia ennen, aikana ja jälkeen työn! ;)
Myöhässä pallolla täällä...

Joo, näin että "wallribbon"illa on kiskot paneeleilleen, mikä olisi superkätevää asennuksessa ehdottomasti. Se puhuu sen puolesta, että käyttäisi niitä venö-paneelien sijasta (teeskentelemme, että ne ovat yhtä tyylikkäitä irl ja keskitymme teknisiin seikkoihin...). Mietin, olisiko mahdollista saavuttaa jotain vastaavaa itsetehdyillä ratkaisuilla venö-paneeleissa ja siten saada hieman halvemmaksi.

Ja kyllä, olen miettinyt (epä)tasaista kattoa, mikä puhuu sen puolesta, että repisi alas kipsilevyt ja kiinnittäisi säleet han-nauhojen väliin, mitä tasoittelen ja sitten levy/ kisko/ paneeli tai vastaava.

Luulen, että kaikki muut ideat hylätään, tuntuu siltä, että se joko on levy-paneeli tai maalattu yksinkertaisesti.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.