Hei!

Olemme aloittaneet projektin vaihtaa sisäkaton eristettyyn (mutta lämmittämättömään) terassille. Vanha sisäkatto oli naulattu paneelikatto. Suoraan tämän alla oli eristeenä styroksilevyjä palkkien välissä, ja näiden alla ohut lastulevy, joka oli "löysästi" vasten ulkokattoa. Luulen, että se oli luotu ilmarako! Katso kuva!

Kattoon asennettuja puulevyjä ja paljaat palkit eristyksen ja rakennusprojektin aikana, valmius uuden sisäkaton asennukseen.

Olimme ajatelleet asentaa valmiita sisäkattolevyjä, kuten https://www.byggmax.se/innertak-p1026 uudeksi katoksi, mutta pohdimme, mitä eristettä meidän tulisi käyttää. Ajatuksenamme on tavalliset lasivillalevyt, kuten https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265, jotka asennamme palkkien väliin, ja tälle rakennusmuovikerros ennen kuin naulataan uudet säleet sisäkattolevyille palkkien yli.

Kysymyksiä: pitäisikö lastulevyt jättää paikoilleen, ts. ilmarakoa vai voisiko rakennusmuovin jättää pois, sitä ei ollut aiemmin? Jos asennamme rakennusmuovin, eli "höyrysulun", tarvitseeko meidän myös lisätä ilmanvaihto? Mainittakoon, että huone on myös uloskäynti kuistille, joten siellä on terassiovi.
 
Mats-S
hmm, näyttää aika oudolta, en ymmärrä kuinka saat aikaan ilmarakoa tuolla pienellä korkeudella. Poikittaiset koolaukset estävät tehokkaasti kaiken ilmavirtauksen, ellei niiden yläpuolella ole rakoa?

Jos tilaa on todella vähän, voi käyttää jäykkää julkisivulevyä, tyyppiä
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30

Ole äärimmäisen varovainen muovin kanssa täällä, jos et ole 100% varma siitä, että ilmarako toimii ...
 
Joo, tämä ei ole ehkä rakennettu sääntöjen mukaan, niin sanotusti...

Joten, ehkä jätetään rakennusmuovi pois?
 
surris
Onko se ulkokatto yläpuolella? Mikä on sen kaltevuus? Mielestäni se näyttää erittäin heikoilta palkeilta ja pitkältä jänneväliltä.
 
Kyllä, luulen, että se on ulkokatto ulkopuolella tai sen sisäosa, ulkopuoli on pellitetty, kaltevuus on noin 5-7 astetta.
Koolaukset ovat 95 cm ja noin 3,5 m.
 
Viimeksi muokattu:
surris
S StefNo sanoi:
Kyllä, luulen, että se on ulkokatto ulkopuolella, tai sen sisäosa, ulkopuoli on pellitetty, kaltevuus on noin 5-7 astetta.
Koolausten paksuus on 95 cm ja pituus noin 3,5 m
S StefNo sanoi:
Kyllä, luulen, että se on ulkokatto ulkopuolella, tai sen sisäosa, ulkopuoli on pellitetty, kaltevuus on noin 5-7 astetta.
Koolausten paksuus on 95 cm ja pituus noin 3,5 m
95 mm oletan? Ovatko ne 45x95 mm? Anteeksi hieman off topic. Mutta huolestuttaa hieman, kestääkö se omapainon ja lumikuorman.

Lumivyöhyke 1:ssä vaaditaan esimerkiksi vähintään 45x145 mm cc600 mm ja enimmäisjänneväli 3,5 m. Lapekatto 5 astetta kevyellä pinnoitteella.
 
S StefNo sanoi:
Hei!

Olemme aloittaneet projektin vaihtaa sisäkatto eristetyssä (mutta ilman lämpöä) ulkohuoneessa. Nyt purettu sisäkatto oli naulattu ponttilauta katto. Tämän alla oli eristetty styroksilevyillä palkkien välissä ja niiden alla ohut lastulevy, joka lepää "irtomenettelyssä" ulkokaton vasten. Arvaan, että se oli tarkoitettu luomaan tuuletusrako! Katso kuva!

[kuva]

Olimme ajatelleet asentaa valmiita sisäkattolevyjä, tyyppiä [linkki] uutena kattona, mutta pohdimme, mitä eristettä meidän pitäisi käyttää.
Ajatuksemme on tavalliset lasivilla levyt, tyyppiä: [linkki] jotka sovitamme palkkien väliin ja sitten käytämme kerroksen rakennusmuovia ennen kuin naulamme uudet kiskot jotka menevät kattolevyjen poikki palkkien yli.

Kysymyksiä: tulisiko lastulevyt säilyttää, ts. tuuletusraon vuoksi, tai ehkä voisimme jättää rakennusmuovin pois, sitähän ei ollut aiemmin? Jos rakennusmuovi asennetaan, eli "höyrysulut", tarvitsemmeko myös tuuletusta? Huone on myös uloskäynti terassille, joten siellä on terassin ovi.
Tuo katto ei ole hyväksytty lumikuormalle plus omalle painolle!
EPS-valinnan syynä eristeenä olivat paino ja diffuusio-avoimuus!
Asenna ehdottomasti EPS (painon vuoksi) eristystä uuteen kattoon ja ulkogyprocia palosuojaksi, mutta vahvista kattoa, jotta talvella voit laittaa tukipilarit tai pystyt laittamaan tukipilarit, jos sataa paljon lunta!
Tarvitset tuuletusraon välttääksesi muovin!
 
Ok kiitos vastauksista! Joo, totta kai tarkoitan 95mm x 45mm!
Miksi tarvitsee ilmarakoa välttyäkseen muovilta?

B byggarätt sanoi:
Tuo katto ei ole hyväksytty lumikuormalle ja omalle painolle!
Syynä, että Eps valittiin eristeeksi, oli paino ja diffuusioavoin!
Laita tietenkin Eps (painosyistä) eristys uuteen kattoon ja ulkogyprocia paloa vastaan, mutta vahvista kattoa niin, että talvella voit asentaa tukipalkin tai voit asentaa tukipalkin, jos sataa paljon lunta!
Ilmarakoa tarvitset, jotta vältyt muovilta!
 
S StefNo sanoi:
Ok kiitos vastauksista! Kyllä, tietenkin tarkoitan 95mm x 45mm!
Miksi tarvitaan tuuletusväli muovin välttämiseksi?
Kondenssia syntyy aina ja se täytyy voida tuulettaa pois... Eps on diffuusioavoin, joten kesällä kosteus haihtuu lämpöön, mutta talvella saat kondenssia, joka täytyy tuulettaa pois, mitä ei voi tehdä muovikalvolla...
Jos katto olisi vahvempi, olisin valinnut selluloosan, joka on erinomainen käyttötarkoituksessasi.
 
Ei diffuusiosulkua tiloissa, joita ei aiota lämmittää, katossa olevan eristyksen sisälle muodostuu kosteutta keväällä, kun aurinko lämmittää kattoa ja yön kylmyys pysyy huoneessa. Jos sinulla on sulku, kosteus ei pääse tuulettumaan huoneeseen.
Ystävällisin terveisin.
/CC
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.