Nyt meillä on vihdoin valmiiksi rakennettu uusi talo. Vain ulkopuoli jäljellä... Tällä hetkellä kiireellisin kysymys on, millaiset portaat laitamme ulko-ovelle.

Meillä on valkoinen rapattu kivitalo Skånessa, jos sillä on merkitystä. Talon edessä oleva kivi kohtaa asfaltin autotallin ajotiellä. Meillä ei ole paljoa tilaa talon ja autotallin välillä (jossa ulko-ovi sattuu olemaan), joten portaista ei tule kovin suuria. Itse ovi sijaitsee noin kahden askelman korkeudella, mutta ajatuksemme oli vain yksi porras, niin että taloon astuminen olisi toinen askelma. En tiedä, näyttäisikö se oudolta? Tähän asti meillä on ollut lavaporras, ja se on toiminut hyvin korkeudeltaan. Ajattelen, että säästämme tilaa, kun emme tee kahta porrasta.

Aluksi aioin teettää portaat myös tummemmasta kivestä. Silloin kivimies ehdotti, että hän voisi valaa portaan sijaan. Googletettuani olen kuitenkin kiinnostunut hieman graniittiportaista. Valettu porras tuntuu minulle epävarmalta - suuri riski halkeamille ja pakkasvaurioille? Tuntuu siltä, että riski on huomattavasti pienempi graniitin kanssa, mutta ehkä en vain tiedä tarpeeksi?

Mitä materiaalia suosittelisitte meidän sisäänkäyntiportaille?

Viimeisen askeleen ottaminen ovesta sisään ei usein ole paras ratkaisu.

Onko sinulla kuva siitä, miltä se näyttää, niin voi olla helpompaa ehdottaa jotain hyvää?

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Åsa Lund
Olen tehnyt pinotut portaat byasten-tyyppisistä lohkareista. Ehdottomasti ylin porras samalla tasolla kuin sisätiloissa. Tee portaat mataliksi mutta leveiksi, jos oven edessä on vähän tilaa syvyyssuunnassa. On hyvä pystyä asettamaan kauppakassi oven viereen, kun avaat sen.

Åsa Lund
Keltainen ovi punaisessa rakennuksessa, kiviporras, kukkaruukku valkoisilla kukilla ja harmailla istutuspylväillä.

Ilmeisesti olin käsittänyt kivimiehen hieman väärin... Koska kivet asennetaan ensin, nostamme automaattisesti maata niin paljon, että yksi askel riittää sisätilojen tasolle.

Mutta mitä mieltä olette materiaalin valinnasta, pelkästään lujuusnäkökulmasta?
(Valitettavasti minulla ei ole kuvaa saatavilla juuri nyt, ja tapaamme kiviäijän seuraavan kerran huomenna).

Åsa Lund
Portaamme on seisonut paikallaan kahdeksan vuotta tähän mennessä
Vain pinottuna

• Tykkään
Falun023
  • Laddar…
Sen pitäisi sopia yhteen sen kanssa, mitä muutenkin kivetätte? Me laitoimme graniittilohkareita reunaan ja "knott" niihin. Kunnollinen ero verrattuna kuormalavaan, joka meillä on ollut kaksi vuotta...

• Tykkään
Falun023
  • Laddar…
Viimeksi muokattu:
Jos se on vain yksi askel ylöspäin, niin onhan helpointa jatkaa samanlaisilla kivillä portaita kuten kivetyksessä. Muuten granittiloiden askelmat ovat tyylikkäitä, mukavia kävellä (minun mielestäni), ja yksi kestävimmistä vaihtoehdoista: esim. http://www.stenbolaget.se/blocksteg-granit-ljus.html
Jos laitat granittiaskelmat, muista asettaa karhea, liekehtivä puoli ylöspäin (ei sileä sahattu, koska siitä tulee liukas talvella).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.