3 302 lukukertaa ·
13 vastausta
3k lukukertaa
13 vastausta
Sinibetonki?
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 634 viestiä
Kyllä, näyttää siltä.
Sanottuani sen: ei ole mitään syytä huoleen!
Sanottuani sen: ei ole mitään syytä huoleen!
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 634 viestiä
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 634 viestiä
Äänestän edelleen vaihtoehtoa "kyllä, se on blåbetong".
Haha, mun mielestäni se ei ole tarpeeksi sininen, vaan se näyttää tavalliselta kaasubetonilta.SågspånPappspikEternit sanoi:
Ehkä on parasta, jos TS koputtaa niin, että siitä tulee uusi murtopinta.
Olen muuten samaa mieltä, että se ei ole ongelma.
Kuten aiemmin kirjoitettu, värien sanominen kuvien perusteella on vaikeaa.
Missä suhteessa tarvitset tietää, onko kyseessä sinikuvio tai ei? Onko se purkua ja kaatopaikkaa varten, radonongelma vai pelkkää uteliaisuutta?
Missä suhteessa tarvitset tietää, onko kyseessä sinikuvio tai ei? Onko se purkua ja kaatopaikkaa varten, radonongelma vai pelkkää uteliaisuutta?
Voin yrittää irrottaa palan huomenna ja ottaa kuvan.
Olemme ostaneet talon ja näimme tämän tänään ruokakellarin perältä. Kysymyksemme syy liittyy asumisympäristöömme. Tämä on ensimmäinen talomme, ja olen huolissani siitä, että se voi olla vaarallista. Tiedän hyvin vähän siitä, mutta oletan, että on tehtävä pitkäaikaismittaus radonin osalta ennen kuin voi tietää, onko asialle edes tarpeen tehdä jotain. Jos se nyt on Sininen betong. Kiitos vastauksista tähän mennessä!
Olemme ostaneet talon ja näimme tämän tänään ruokakellarin perältä. Kysymyksemme syy liittyy asumisympäristöömme. Tämä on ensimmäinen talomme, ja olen huolissani siitä, että se voi olla vaarallista. Tiedän hyvin vähän siitä, mutta oletan, että on tehtävä pitkäaikaismittaus radonin osalta ennen kuin voi tietää, onko asialle edes tarpeen tehdä jotain. Jos se nyt on Sininen betong. Kiitos vastauksista tähän mennessä!
Minulla oli radea ulkona ja gammamittasin purkukohteessani. Maksoi 700 kr ja kesti noin 10 min. Nyt he eivät löytäneet sinistä betonia, ehkä kestää pidempään, jos se on sinistä betonia. Mutta jos täytyy selvittää, onko sinistä betonia ja missä osassa taloa, se oli erittäin edullista ja ei-tuhoutuvaa testausta.
MrAgnér sanoi:
Voin yrittää irrottaa palan huomenna ja ottaa kuvia. Olemme ostaneet talon, ja näimme tämän tänään ruokakellarin perällä. Joten kysymyksen syynä on asuinympäristömme. Tämä on ensimmäinen talomme, ja olen huolissani siitä, että se saattaa olla vaarallista. Tiedän siitä hyvin vähän, mutta oletan, että radonin pitkäaikainen mittaus on tehtävä ennen kuin voi tietää, kannattaako siihen tehdä mitään. Jos se nyt on sininen betoni. Kiitos vastauksista tähän asti!
Talon omistaja
· Linköping
· 218 viestiä
Hei,
Sinibetonituotteet ovat vaarattomia käsitellä, toisin kuin eterniitti ja muut asbestipohjaiset tuotteet, joiden kanssa on oltava varovainen, jos ne halkeavat ja rikkoutuvat. Eli ei ole tarvetta puhdistukselle.
Sinibetonista on valmistettu materiaali, joka sisältää radonia, ja tämä kaasu hajoaa ajan mittaan muodostaen radontyttäriä. Altistuminen näille lisää keuhkosyövän riskiä. Siksi on hyvä pitää huolta ilmanvaihdosta, jos talo on rakennettu sinibetonista asuinympäristössä (kuten minulla on). Taso voidaan mitata pitkäaikaismittauksella, jota joskus kunta tarjoaa ilmaiseksi, ja jos taso on korkea, on harkittava ilmanvaihdon tarkistamista. Pärjäämme alle raja-arvon luonnollisella vedolla, mutta olen lisännyt muutamia venttiilejä taloa remontoidessani.
On myös tieteellisesti todistettu yhteys, että radon lisää keuhkosyövän riskiä yhdessä tupakoinnin kanssa, ja että tupakoinnin lopettaminen on tehokkaampaa.
Tasapainotettua tietoa aiheesta: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Onnea talon kanssa!
Johan
Sinibetonituotteet ovat vaarattomia käsitellä, toisin kuin eterniitti ja muut asbestipohjaiset tuotteet, joiden kanssa on oltava varovainen, jos ne halkeavat ja rikkoutuvat. Eli ei ole tarvetta puhdistukselle.
Sinibetonista on valmistettu materiaali, joka sisältää radonia, ja tämä kaasu hajoaa ajan mittaan muodostaen radontyttäriä. Altistuminen näille lisää keuhkosyövän riskiä. Siksi on hyvä pitää huolta ilmanvaihdosta, jos talo on rakennettu sinibetonista asuinympäristössä (kuten minulla on). Taso voidaan mitata pitkäaikaismittauksella, jota joskus kunta tarjoaa ilmaiseksi, ja jos taso on korkea, on harkittava ilmanvaihdon tarkistamista. Pärjäämme alle raja-arvon luonnollisella vedolla, mutta olen lisännyt muutamia venttiilejä taloa remontoidessani.
On myös tieteellisesti todistettu yhteys, että radon lisää keuhkosyövän riskiä yhdessä tupakoinnin kanssa, ja että tupakoinnin lopettaminen on tehokkaampaa.
Tasapainotettua tietoa aiheesta: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Onnea talon kanssa!
Johan
Klikkaa tästä vastataksesi