J Jassådu sanoi:
Ajattelen ensisijaisesti, kun poraan lampujen/hyllyjen kiinnittämiseksi jne., ja se pöly, joka voi olla sinibetonista, leviää. Olisi mukava tietää, jotta voisin unohtaa tuon huolenaiheen.
Imuroi samalla kun poraat, yksinkertaista.
 
  • Tykkään
Jassådu
  • Laddar…
J Jassådu sanoi:
Mietin pääasiassa, kun poraan asentaakseni lamppuja/hyllyjä jne., ja siitä syntyy pölyä, joka voi olla sinibetonista. Olisi mukavaa tietää, jotta voisin välttyä tuolta huolenaiheelta.
Sinibetonista peräisin oleva pöly kohtuullisessa määrin ei luokitella terveydelle vaaralliseksi.
 
  • Tykkään
Jassådu ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS
J Jassådu sanoi:
Se, mitä lähinnä ajattelen, on kun poraan lamppujen/hyllyjen jne. asentamista varten, ja betonipölyä voi olla sinibetonista. Olisi mukava tietää, jotta voin välttää sen huolenaiheen mielessäni.
Voisi olla sopivaa käyttää hengityssuojainta, jotta ei hengittäisi betonipölyä, joka ei ole sinibetonista.
 
  • Tykkään
Jassådu
  • Laddar…
Itse asiassa minulla on sinibetonitalo, mittaukset näyttävät ~250-280bq jos muistan oikein. Kun lapset olivat pieniä, raja-arvo oli 400bq, vaikka sai tukea toimenpiteille 200bq:sta lähtien, joten en tehnyt silloin mitään. Olen tehnyt erilaisia muutoksia ilmanvaihtoon ja lämmitykseen, joten pitäisi varmaan tehdä uusi mittaus ennen myyntiä, nähdäkseni tarvitseeko tehdä vielä jotain. Jos saan arvon laskemaan 50:een, olen vaikuttunut! :)

Muuten, useimmissa vanhoissa betonitaloissa on varmasti halkeamia siellä täällä. Riippumatta siitä, onko kyseessä sinibetoni vai ei.

Ja kuten sanottu, pölyn hengittäminen ei koskaan ole terveellistä. Sisällöstä riippumatta.
 
  • Tykkään
Jassådu
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Itselläni on talossa sinibetonia, mittaukset osoittavat ~250-280bq, jos muistan oikein. Kun lapset olivat pieniä, raja-arvo oli 400bq, vaikka korjaustukea sai jo 200bq:sta, joten en tehnyt silloin mitään. Olen tehnyt erilaisia muutoksia ilmanvaihtoon ja lämmitykseen, joten minun pitäisi tehdä uusi mittaus ennen myyntiä nähdäkseni, tarvitseeko tehdä vielä jotain vai ei.

Jos saan arvon laskemaan 50:een, olen vaikuttunut! :)

Yleisesti ottaen useimmissa vanhoissa betonitaloissa on halkeamia siellä täällä. Riippumatta siitä, onko kyse sinibetonista vai ei.

Ja kuten sanottu, pölyn hengittäminen ei ole koskaan terveellistä. Sisällöstä riippumatta.
Kiinnostavaa! Onko talossasi paljon sinibetonia?

Lisäksi porasin kattoon kiinnittääkseni vielä yhden lampun enkä nähnyt merkkejä sinibetonista. Se oli käytännössä vain samaa tyyppiä betonia kuin aiemmin mainitsin. Betoni, jonka sisältö on hiekan kaltaista ja pöly oli väriltään enemmän punaruskeaa.

Huomasin kuitenkin, että radonpitoisuudet nousivat 110 bq:hen porauksen jälkeen Airthings-mittarin mukaan. Joko talossa on sinibetonia tai radonia maaperästä on imeytynyt betonin läpi. Joka tapauksessa suurin huoleni on, että tiedän nyt olevan mahdollista, että asunnossa on radioaktiivista pölyä. Tämä tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä, koska poraamani reikä katossa oli melkein 6 cm syvä. Kun kiinnitin aikaisemmat lamput, porasin ehkä 4 cm syvyyteen. Jos kattorakenteen lämpöeristyksessä on sinibetoni murskaa, sen pitäisi olla syvemmällä kattorakenteessa.

Tuntuu myös epätodennäköiseltä, että seinissä olisi sinibetonia, koska kohtasin tiiltä noin 4 cm syvyydessä, kun porasin.

Epäilen, että rakennusmateriaaleissa on radonia, mutta se tulee pääasiassa maaperän radonista, joka on noussut sen läpi.
 
M MagHam sanoi:
Radon kellarissa voi olla peräisin myös maaperästä.
Uskon, että on todennäköistä, että paljon radonia tulee kerrostalon kellarista, erityisesti kun otetaan huomioon, kuinka paljon halkeamia ja reikiä seinissä on.

M MagHam sanoi:
Pöly höyrybetonista kohtuullisessa määrin ei lasketa terveydelle haitalliseksi.
Toivottavasti se poistuu kehosta hetken kuluttua, jos sitä on hengittänyt sisään. Hankin joka tapauksessa P3-suodatinmaskin, jota käytin toissapäivänä, kun porasin!

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Imuroi samalla kun poraat, yksinkertaista.
Silloin vaaditaan kai jonkinlainen imuri, joka ei pyöritä pölyä ympäriinsä?
 
J Jassådu sanoi:
Uskon, että paljon radonia tulee kerrostalon kellarista, varsinkin kun ottaa huomioon, kuinka paljon halkeamia ja reikiä seinissä on.

Toivottavasti se poistuu kehosta jonkin ajan kuluttua, jos sitä on hengittänyt. Hankin joka tapauksessa P3-suodatinmaskin, jota käytin toissapäivänä poratessani!

Tarvitaan varmaan pölynimuri, joka ei levitä pölyä ympäriinsä?
Jos et aio porata satoja reikiä, pölynimuri ei levitä pölyä kaikkialle...
 
  • Tykkään
Jassådu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.