5 572 lukukertaa ·
21 vastausta
6k lukukertaa
21 vastausta
Sinibetonki asunnossani?
Koska olen hypokondrinen, mietin, onko syytä tehdä radonmittaus asunnossani. Tiedän, että alueella on muita asuntoja, joissa on sinibeton. Mutta ennen kuin päätän ostaa mittarin, minulla on muutamia pohdintoja.
Tiedän, että talo on rakennettu ennen vuotta 1975, ehkä lähempänä 1960/1950. Ero muihin alueen asuntoihin verrattuna on, että tämä on tiilitalo. En löytänyt mitään sinibetonista (luullakseni, kuvat liitetty) kellarissa tai seinässä. Näyttää siltä, että perusrakenne on tiilestä. Tiedän, että julkisivu on tehty tiilestä, mutta tarkoittaako se, että koko runko tai välipohjat on tehty siitä?
Käsittääkseni sinibetonin löytyminen olisi todennäköisintä välipohjissa? Miten sen saisi helpoiten selville, voiko esimerkiksi porata reiän kattoon varmistaakseen sen?
Kiitos etukäteen!
Tiedän, että talo on rakennettu ennen vuotta 1975, ehkä lähempänä 1960/1950. Ero muihin alueen asuntoihin verrattuna on, että tämä on tiilitalo. En löytänyt mitään sinibetonista (luullakseni, kuvat liitetty) kellarissa tai seinässä. Näyttää siltä, että perusrakenne on tiilestä. Tiedän, että julkisivu on tehty tiilestä, mutta tarkoittaako se, että koko runko tai välipohjat on tehty siitä?
Käsittääkseni sinibetonin löytyminen olisi todennäköisintä välipohjissa? Miten sen saisi helpoiten selville, voiko esimerkiksi porata reiän kattoon varmistaakseen sen?
Kiitos etukäteen!
Jos päätät mitata, älä osta mittaria. Sinun tulee sitten tehdä radonmittaus firman kautta, jossa asetat dosimetrit asuntoon talvikaudella (vähintään 2 kk), jonka jälkeen ne lähetetään analysoitaviksi. Www.radonanalys.se
Päivittääkseni vähän, olen tehnyt mittauksia ja saanut keskimääräiseksi arvoksi noin 55 bq helmikuusta lähtien. Kellarissa on erittäin paljon reikiä ja halkeamia, joissa on paljastettu seinä maalikerroksen/rapin takana. Löysin myös reiän vaatekaapistani.
Se betoni, jonka löysin ulkoseinästä, on ulkonäöltään harmaa. Se näyttää hiekalta, joka on leivottu betoniin, ja kun tökin sitä ruuvimeisselillä, se hajoaa ja kun se osuu maahan, se murskautuu suunnilleen kuin kovasti pakattu hiekka. Tietääkö kukaan, mitä betonia se voisi olla?
Haluan myös mainita, että olen porannut kattoon asunnossani, voiko olla mahdollista, että olen porannut johonkin sinibetonilohkoon siellä? (jos niitä nyt talossa olisi). Luin jostain, ettei sitä käytetty katossa, mutta olen myös lukenut, että sitä käytettiin lattiapalkkeihin, joita on ainakin asuntojen katossa, vai mitä?
Se betoni, jonka löysin ulkoseinästä, on ulkonäöltään harmaa. Se näyttää hiekalta, joka on leivottu betoniin, ja kun tökin sitä ruuvimeisselillä, se hajoaa ja kun se osuu maahan, se murskautuu suunnilleen kuin kovasti pakattu hiekka. Tietääkö kukaan, mitä betonia se voisi olla?
Haluan myös mainita, että olen porannut kattoon asunnossani, voiko olla mahdollista, että olen porannut johonkin sinibetonilohkoon siellä? (jos niitä nyt talossa olisi). Luin jostain, ettei sitä käytetty katossa, mutta olen myös lukenut, että sitä käytettiin lattiapalkkeihin, joita on ainakin asuntojen katossa, vai mitä?
Minkälaisia mittauksia olet tehnyt?J Jassådu sanoi:Päivityksenä, olen tehnyt mittauksia ja saanut keskiarvoksi noin 55 bq helmikuusta lähtien. Kellarissa on erittäin paljon reikiä ja halkeamia, joissa maalin/rapatuksen takana on paljasta seinää. Löysin myös reiän vaatekaapistani.
Ulkoseinässä löytämäni betoni on ulkonäöltään harmaa. Se näyttää olevan hiekkajyvistä koostuvaa betonia, ja kun kosketan sitä ruuvimeisselillä, se murenee ja putoaa maahan ja hajoaa suunnilleen kuin tiivistetty hiekka. Tietääkö joku, millaista betonia se voisi olla?
Haluan myös mainita, että olen porannut katossa asunnossani, voiko olla niin, että olen porannut johonkin sinibetonilohkoon siellä? (jos sellaista olisi talossa). Luin jostain, että sitä ei käytetty katossa, mutta olen myös lukenut, että sitä käytettiin alakattoihin, jotka kuitenkin ovat ainakin asuntojen katoissa, eikö?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 viestiä
Mittausarvosi osoittaa, että sinulla ei ole radonongelmaa. Se, mitä kuvailet "tiiviistä hiekasta", ei kuulosta lainkaan siltä, että se olisi sinibetonia, enemmänkin rappausta. En usko, että sinibetonia on käytetty kantavissa kattorakenteissa, enemmänkin kantavissa seinissä. Se kestää puristusvoimia hyvin, mutta ei taivutusta. Jos poraat sinibetoniin, huomaat sen, se on kuin poraisi kartonkiin.
Olen tehnyt sekä pienillä mustilla koteloilla, jotka vuokranantaja asetti sinne. Sitten sain lainata sellaisen mittarin, jonka voi ostaa Clas Ohlsonilta.P peter.linkan sanoi:
Okei! Kun porasin kattoon, minun piti lyödä vasaralla päästäkseni vanhaan ruuviin, ja muistan, että materiaali meni rikki erittäin helposti. Mielenkiintoista, sain vähän selvyyttä siitä, miten sinistä betonia käytetään (ja ei käytetä). Joten ehkä se käytetään ennemmin vaakasuorissa rakenteissa, jotka ovat porraskäytävän yläosassa, jossa huomattavaa painetta ei kohdistu ylhäältäpäin? Ja sitten kai käytetään sinistä betonimurskaa lämpöeristeenä kerrostalojen vaakasuorissa rakenteissa?H hempularen sanoi:Mittauksi osoittavat, että sinulla ei ole radon-ongelmaa. Mitä kuvailet "kovasti pakattu hiekka", ei kuulosta ollenkaan siniseltä betonilta, enemmän kuin rappaus. En usko, että sinistä betonia on käytetty kantavissa kattorakenteissa, vaan kantavissa seinissä. Se kestää puristusvoimia kohtuullisesti, mutta ei alaspainumista. Jos poraat siniseen betoniin, huomaat sen, se on kuin poraisi pahviin.
Viimeksi muokattu:
Clas Ohlsonilta saatava mittari ei ole paljon arvoinen, mutta pitkäaikainen mittaus annosten kanssa on luotettavaa. Jos se näyttää 55 bbq niin sinulla ei ole mitään huolenaihetta. Toivottu raja-arvo on 200 ja uusille rakennuksille 90 tai 100. Sinulla ei ole mitään radonia asunnossasiJ Jassådu sanoi:
I källaren och trapphuset är det många skador/hål i väggar och tak. I trapphuset är skadorna decimeterlånga och cirka 4 cm i bredd som mest. I källaren är vissa av hålen en halvmeter stora. Under mätningen så har jag sett till att hålla att hålla det stängt i min lägenhet för att radonvärdena ska vara precisa. Med det i åtanke och låt säga att det blåbetongskross som värmeisolering i bjälklagen, ungefär vilka nivåer hade värdena legat på då?P peter.linkan sanoi:
En tiedä. Mutta jos raja-arvo on 200 ja sinulla on 55, miksi olet huolissasi?J Jassådu sanoi:Kellarissa ja portaikossa on paljon vaurioita/reikiä seinissä ja katossa. Vauriot portaikossa ovat desimetrejä pitkiä ja enintään noin 4 cm leveitä. Kellarissa tietyt reiät ovat puolimetrisiä. Mittauksen aikana olen pitänyt asuntoni suljettuna, jotta radon-arvot olisivat tarkkoja. Ottaen huomioon tämän ja jos oletetaan, että lämpöeristeenä käytetään sinibetonimurskaa palkeissa, millä tasolla arvot suurin piirtein olisivat silloin?