Mittari, jota yleensä käytän säteilevän kevytbetonin havaitsemiseen, ei ainakaan pysty helposti havaitsemaan säteilyä muutaman kuutiosenttimetrin palasta, joten en usko teoriasta käyttää mitään kannettavaa laitetta pieniin fragmentteihin.

Kuva seinää vasten näyttää säteilevän kevytbetonin.

Käsissä pidettävä säteilymittari mittaa strontiumia kevyestä betonista sisätiloissa. Näyttöön tulee lukema, mutta mittari ei havaitse eroa.

Koska en halunnut jäätyä, näytän kuvan pienestä sinibetonipalasta, joka osoittaa, kuinka mittasin ilman, että mittari pystyi havaitsemaan eron kevyellä ja ilman kevytbetonilla. Kuva on otettu lämpimässä ja, kuten näkyy, lähellä kevytbetonia, mutta varsinainen testi tehtiin kylmässä.

Käsimittari mittaa säteilyä kevytharkosta sisätiloissa. Näyttö osoittaa lukeman, mittari pidetään kämmenessä harmaan materiaalin kanssa.
 
M myrstack sanoi:
Mittari, jota yleensä käytän ilmaistakseni säteilevän kevytbetonin esiintymistä, ei ainakaan havaitse säteilyä muutaman kuutiosenttimetrin kokoisesta palasta, joten en usko teoriaan, että käytetään jotakin käsimittaria pieniä fragmentteja varten.

Kuva seinää vasten osoittaa säteilevän kevytbetonin.

[kuva]

Koska en halunnut jäädyttää peppuani, saatte kuvan pienestä sinibetonipalasta, joka osoittaa miten mittasin ilman että mittari kykeni havaitsemaan eron kevytbetonin kanssa ja ilman. Kuva on otettu lämmössä ja kuten näkyy, lähellä kevytbetonia, mutta varsinainen testi tehtiin ulkona kylmässä

[kuva]
Okei. Kiitos testistä. Onko mittari, jonka omistat, luotettava, sanoisitko? Tiedän, että oikea geigermittari maksaa 70papp, joten mietin, onko sellaisella todellakin mahdollisuutta lukea pieniä fragmentteja?
 
JanneJanne123
G goosen sanoi:
Ei, ei ole olemassa historiallisia mittauksia. Itse en ole erityisen huolissani sinibetonista, mutta ei voi sivuuttaa sitä tosiasiaa, että talo, jossa on sinibetonia, pelottaa pois osan tulevista ostajista. Vaikka se olisi täysin vaaraton. Kiitos vinkistä OCAB:sta. Aion tarkistaa heidän kanssaan, jos tarvitaan.
Meillä oli Radea täällä mittaamassa gammaa hieman yli vuosi sitten, 1400 maksoi se.
 
G goosen sanoi:
Okej. Tack för testet. Är mätaren du har pålitlig skulle du säga? Vet ju att en riktig geigermätare kostar 70papp, så undrar om en sådan faktiskt har möjlighet att läsa av småfragment?
Suurin osa radonsaneerausalalla ei käytä mitään paljon kalliimpaa kuin mitä minä käytän, koska kyseessä on vain indikaatio, jota etsitään. Joten sanoisin, että se on luotettava juuri tähän tarkoitukseen, mutta tuskin pienen kappaleen purkamiseen tai turvallisen reitin opastamiseen Prypjatin läpi. Vaikka usein on suora yhteys säteilyn ja radonkaasupitoisuuden välillä ilmanvaihdon ollessa nolla, kalliimmat instrumentit ovat yleensä luotettavia dataloggereita ja laitteita ilmavuotojen havaitsemiseen.

Tämä saattaa olla sivupolku, mutta alalla saamani ymmärryksen perusteella älä odota, että edes kallis yritys tuo mukanaan paljon kalliimpia instrumentteja, ja tarkoitukseen saada indikaatio paikalla kohteessa se on täysin luotettava.
 
  • Tykkään
goosen
  • Laddar…
Minulla oli pieni radiak-noja jakso Fukushiman jälkeen, joten hankin mittarin, Radex RD 1503+ Quartalta. Muistaakseni melko halpa. Kalibroin taustasäteilylle mittaamalla useista kohdista ympäri korttelia.

Huomasin, että joitain kellarin seiniä kohti oli hieman kohonneita arvoja, mutta muuten tuskin taustasäteilyn yli. Siellä oli aiemmin joitakin sinibetonisisäseiniä alhaalla, mutta ne poistettiin vuosia sitten, joten on mahdollista, että myös betoniharkko-kellariseinät voivat sisältää niitä, kuka tietää.

Joka tapauksessa tilasin sitten sellaisen paketin, jossa oli jäljitysfilmin palikoita pitkän aikavälin mittauksiin lämmityskauden aikana. Sain testiraportin, joka osoitti hieman kohonneita arvoja kellarissa kuten odotettua, mutta reilusti alle raja-arvon.

Muistan kuitenkin, että sain melko korkeita lukemia LLVP-laitteen suodattimen pölystä, mitä pidin hieman kummallisena ja sain hieman miettimään - siitä lähtien olen puhdistanut nämä suodattimet suihkuttamalla niiden sijasta kuin aiemmin imurilla. En ole kuitenkaan pystynyt toistamaan näitä mittauksia myöhemmin, mutta parempi olla varovainen.

Kuten aiemmin mainittu, gammasäteily on vain melko heikko indikaattori mahdollisista radon-ongelmista. Tarvitaan paljon, jotta se paljastaisi todellisen ongelman; tämän kaasun on ensin päästävä asuintiloihin ja ilmanvaihdon on oltava riittävän heikkoa, jotta syntyisi pitoisuuksia, jotka vaativat toimenpiteitä. Meillä ei ollut näitä edellytyksiä, joten asia oli helppo jättää taakse.
 
  • Tykkään
ylven
  • Laddar…
M myrstack sanoi:
Useimmat radonisaneerausalalla eivät kulje ympäriinsä paljon kalliimpien laitteiden kanssa kuin mitä minä käytän, sillä etsitään vain indikaatiota. Joten sanoisin, että se on luotettava juuri tähän tarkoitukseen, mutta ei juuri sen enempään, kuten pienen palan tutkimiseen tai turvallisen reitin ohjaamiseen Pripyatin läpi. Vaikka usein onkin suora yhteys säteilyn ja radonkaasupitoisuuden välillä ilmanvaihdon ollessa nollassa, firmoilla on yleensä kalliimmat instrumentit, jotka ovat luotettavia dataloggereita ja laitteita kaapeliläpivientien tutkimiseen.

Ehkä tämä meni hieman sivuraiteille, mutta kun otetaan huomioon tietämykseni alasta, älä odota, että edes kallis firma ilmestyisi takuulla paljon kalliimmalla laitteella, ja kun tavoitteenasi on saada indikaatio paikasta kohteessa, on tämä täysin luotettava.
Okei kiitos tiedosta!
 
Joudun odottamaan vielä viikon, sitten minulla on vastaus nopeamittauksesta. Täytyy jatkaa siitä eteenpäin. Kiitos kaikista inputseista.
 
  • Tykkään
ylven
  • Laddar…
G goosen sanoi:
Minun täytyy odottaa vielä viikko niin saan vastauksen nopeamittauksesta. Pidän siitä kiinni. Kiitos kaikista neuvoista
Bumppaan tätä! Mikä oli tulos? Katsomme 60-luvun taloa, jossa pelkään sinistä betonia. Miten käsittelitte klausuulin?
 
L Loloe sanoi:
Bumpar detta! Vad blev resultatet? Vi kollar på en 60-tals kåk där jag befarar blåbetong. Hur gjorde ni med klausulen?
Me otimme OCABin tarkastamaan, heillä oli mukanaan gammamittari. Ei ollut sinibetonista vapautuvaa radonia. Emme kirjoittaneet mitään klausulia, sillä olimme jo ostaneet talon, kun mittaus tehtiin.
 
  • Tykkään
ylven
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.