6 757 lukukertaa ·
23 vastausta
7k lukukertaa
23 vastausta
Sinibetonin gammamittari
Hei,
Olen ostanut talon, jossa epäilen, että kellarin väliseinät ovat tehty sinibetonista. Sopimuksessa on klausuuli, ja tällä hetkellä teen lyhytaikaisen mittauksen radonille. Haluaisin varmasti tietää, onko kyseessä sinibetoni vai ei. Minulla on kontakti, jolla on gammamittari, mutta sitä ei voi ottaa taloon, joten ajattelin sen sijaan viedä "koepalan" betonista nähdäkseni, voiko se antaa mitään tuloksia. Onko kellään kokemusta tästä? Onko mahdollista tehdä näin, ja jos on, kuinka suuri pala pitäisi olla?
Olen ostanut talon, jossa epäilen, että kellarin väliseinät ovat tehty sinibetonista. Sopimuksessa on klausuuli, ja tällä hetkellä teen lyhytaikaisen mittauksen radonille. Haluaisin varmasti tietää, onko kyseessä sinibetoni vai ei. Minulla on kontakti, jolla on gammamittari, mutta sitä ei voi ottaa taloon, joten ajattelin sen sijaan viedä "koepalan" betonista nähdäkseni, voiko se antaa mitään tuloksia. Onko kellään kokemusta tästä? Onko mahdollista tehdä näin, ja jos on, kuinka suuri pala pitäisi olla?
On vain näyttää pala jollekin, joka tietää miltä sininen betoni näyttää. Tai mene rakennusliikkeeseen ja pyydä saada katsoa sirorex-palaa ja vertaa sitä omaan palaasi. Jos se on samanlainen toteutukseltaan, mutta sinisenharmaa, se on sininen betoni.
Minulla oli kellarissa väliseinä, joka oli sinibetonista. Se havaittiin, kun tarkastin talon ennen ostoa juuri gammamittarilla. Vuokraa joku, jolla on kannettava, uraanipitoisuus vaihtelee paljon eri tyyppisissä kevytbetoneissa.G goosen sanoi:Hei,
Olen ostanut talon, jossa epäilen, että väliseinät ovat sinibetonista kellarissa. Minulla on ehto sopimuksessa, ja olen tällä hetkellä tekemässä lyhytaikaista radonmittausta. Haluan tietää varmasti, onko kyseessä sinibetoni vai ei. Minulla on yhteys henkilöön, jolla on gammamittari, mutta en voi viedä sitä taloon, ajattelin sen sijaan ottaa mukaan ”näytepalan” betonista nähdäkseni, antaako se mitään viitteitä. Onko jollakin kokemusta tästä? Voiko tehdä näin, ja jos voi, kuinka suuri pala tarvitaan?
Kyllä, mutta on olemassa erilaisia sinibetonityyppejä. Haluaisin tietää, onko se korkea- vai matalasäteilyinen sinibetoni?Isakare sanoi:
Siksi kysyn, voiko sen mitata pienestä palasta vai täytyykö mittarin olla paikan päällä?
Olen puhunut joidenkin yritysten kanssa, ja he veloittavat huomattavan summan käynnistä (10k+).ylven sanoi:
Sittenhän voit ostaa yhden sen sijaan: https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
Moderator
· Stockholm
· 57 795 viestiä
Amazon.se:stä löytyy melko edullisia gammamittareita. Ehkä ei pitäisi luottaa halvan laitteen absoluuttiseen arvoon, mutta sen pitäisi antaa jonkinlainen indikaatio. Ja se on halvempaa kuin kutsua paikalle mittauskonsultti.
Vaikka se näyttää sinisavetoharkolta ja on sinisavetoharkkoa, se ei välttämättä tarkoita korkeaa säteilytasoa. Sinisavetoharkkojen raaka-aine tuli useista eri paikoista, joissa uraanipitoisuus vaihteli huomattavasti.
En tiedä, onko järkeä mitata pientä palaa. Voin kuvitella, että jos mittaus osoittaa gammasäteilyä pienestä palasta, siihen voi luottaa. Mutta jos se ei osoita, se ei kerro mitään.
Vaikka se näyttää sinisavetoharkolta ja on sinisavetoharkkoa, se ei välttämättä tarkoita korkeaa säteilytasoa. Sinisavetoharkkojen raaka-aine tuli useista eri paikoista, joissa uraanipitoisuus vaihteli huomattavasti.
En tiedä, onko järkeä mitata pientä palaa. Voin kuvitella, että jos mittaus osoittaa gammasäteilyä pienestä palasta, siihen voi luottaa. Mutta jos se ei osoita, se ei kerro mitään.
Jäsen
· Södermanlands län0
· 983 viestiä
Kantettava Geiger-Muller-mittari voidaan ostaa esim. Ebaysta kohtuulliseen hintaan. Vaikka se ei ole kalibroitu jne., voi tehdä arvioita suhteellisista säteilytasosta eri materiaaleissa.
Esimerkiksi: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Esimerkiksi: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Kiitos kaikista vastauksista. Epäröin vähän ostaa halvemman version, jos siihen ei voi oikeasti luottaa. Täytynee odottaa mittausta ja sitten tutkia seiniä, jos arvot ovat korkeat.H hempularen sanoi:On olemassa melko edullisia gammamittareita amzon.se:ssä. Ei ehkä kannata luottaa halvan mittarin absoluuttisiin arvoihin, mutta sen pitäisi antaa suuntaa. Ja halvempaa kuin kutsua paikalle mittakonsultti.
Vain koska se näyttää sinibetonilta ja on sinibeton, ei tarkoita, että säteilytasot ovat korkeat. Sinibetonin raaka-aine tuli useista eri paikoista, joissa uraanipitoisuus vaihteli huomattavasti.
En tiedä, onko mitään järkeä mitata pientä palaa. Voi olla, että jos mittaustulos osoittaa gammasäteilyä pienestä palasta, siihen voi luottaa. Mutta jos ei näytä, se ei kerro mitään.
Jos et aio käyttää kellarissa olevia huoneita asumiseen tämän seinän vieressä, seinän ongelmat ovat kuitenkin merkityksettömiä, jos tarkastelet riskiarviointia teille, jotka asutte talossa.G goosen sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 viestiä
Kyse ei ole seinästä tulevasta gammasäteilyn "vaarasta". Vaan siitä, vapauttaako seinä radonia. Voi arvioida, onko kyseessä sinibetoni, joka vapauttaa radonia vai ei, tekemällä lyhyen mittauksen seinän gammasäteilyn tasosta.ylven sanoi:
Gammasäteily tasoilla, jotka ovat ajankohtaisia, on täysin vaaratonta. Mutta sen radonin, joka muodostuu samanaikaisesti gammasäteilyn kanssa, on potentiaalisesti vaarallista.
Samanaikaisesti radoni on suhteellisen helposti hallittavissa ilmanvaihdolla ja radoni on periaatteessa vain vaarallista, jos on myös tupakoitsija.H hempularen sanoi:Kyse ei ole "omegalated" gammasäteilyn vaarasta seinästä. Kyse on siitä, antaako seinä radonia. Voidaan arvioida, onko kyseessä sinibetoninen, joka lähettää radonia vai ei, tekemällä nopea mittaus seinästä tulevasta gammasäteilyn tasosta.
Gammasäteily sellaisilla tasoilla, jotka ovat relevantteja, on täysin vaaratonta. Mutta radoni, joka syntyy samanaikaisesti gammasäteilyn kanssa, on potentiaalisesti vaarallista.
Sanon, että ei pidä pelotella itseään merkityksettömällä ongelmalla.
Ei ole olemassa historiallisia mittauksia. Itse en ole erityisen huolestunut sinibetonista, mutta ei voi ohittaa sitä tosiasiaa, että talo, jossa on sinibetonia, pelottaa osan tulevista tarjousten tekijöistä. Vaikka se olisi täysin vaaraton. Kiitos vinkistä OCAB:ista. Aion tarkistaa heidän kanssaan, onko se tarpeellista.
