Hei,

Olen ostanut talon, jossa epäilen, että kellarin väliseinät ovat tehty sinibetonista. Sopimuksessa on klausuuli, ja tällä hetkellä teen lyhytaikaisen mittauksen radonille. Haluaisin varmasti tietää, onko kyseessä sinibetoni vai ei. Minulla on kontakti, jolla on gammamittari, mutta sitä ei voi ottaa taloon, joten ajattelin sen sijaan viedä "koepalan" betonista nähdäkseni, voiko se antaa mitään tuloksia. Onko kellään kokemusta tästä? Onko mahdollista tehdä näin, ja jos on, kuinka suuri pala pitäisi olla?
 
On vain näyttää pala jollekin, joka tietää miltä sininen betoni näyttää. Tai mene rakennusliikkeeseen ja pyydä saada katsoa sirorex-palaa ja vertaa sitä omaan palaasi. Jos se on samanlainen toteutukseltaan, mutta sinisenharmaa, se on sininen betoni.
 
G goosen sanoi:
Hei,

Olen ostanut talon, jossa epäilen, että väliseinät ovat sinibetonista kellarissa. Minulla on ehto sopimuksessa, ja olen tällä hetkellä tekemässä lyhytaikaista radonmittausta. Haluan tietää varmasti, onko kyseessä sinibetoni vai ei. Minulla on yhteys henkilöön, jolla on gammamittari, mutta en voi viedä sitä taloon, ajattelin sen sijaan ottaa mukaan ”näytepalan” betonista nähdäkseni, antaako se mitään viitteitä. Onko jollakin kokemusta tästä? Voiko tehdä näin, ja jos voi, kuinka suuri pala tarvitaan?
Minulla oli kellarissa väliseinä, joka oli sinibetonista. Se havaittiin, kun tarkastin talon ennen ostoa juuri gammamittarilla. Vuokraa joku, jolla on kannettava, uraanipitoisuus vaihtelee paljon eri tyyppisissä kevytbetoneissa.
 
Isakare Isakare sanoi:
On vain näytettävä pala jollekin, joka tietää miltä sinibetonin näyttää.
Tai mene rautakauppaan ja pyydä nähdä sirorex-palan ja vertaa sitä omaan palaasi. Jos se on suunnilleen samanlainen rakenteeltaan, mutta siniharmaa, se on sinibetonia.
Kyllä, mutta on olemassa erilaisia sinibetonityyppejä. Haluaisin tietää, onko se korkea- vai matalasäteilyinen sinibetoni?
Siksi kysyn, voiko sen mitata pienestä palasta vai täytyykö mittarin olla paikan päällä?
 
ylven ylven sanoi:
Minulla oli kellarissani sisäseinä sinibetonista. Tämän havaitsin, kun tarkastutin talon ennen ostoa juuri gammamittarilla. Palkkaa joku, jolla on kannettava, uranipitoisuus vaihtelee paljon eri kevytsoraharkoissa.
Olen puhunut joidenkin yritysten kanssa, ja he veloittavat huomattavan summan käynnistä (10k+).
 
Amazon.se:stä löytyy melko edullisia gammamittareita. Ehkä ei pitäisi luottaa halvan laitteen absoluuttiseen arvoon, mutta sen pitäisi antaa jonkinlainen indikaatio. Ja se on halvempaa kuin kutsua paikalle mittauskonsultti.

Vaikka se näyttää sinisavetoharkolta ja on sinisavetoharkkoa, se ei välttämättä tarkoita korkeaa säteilytasoa. Sinisavetoharkkojen raaka-aine tuli useista eri paikoista, joissa uraanipitoisuus vaihteli huomattavasti.

En tiedä, onko järkeä mitata pientä palaa. Voin kuvitella, että jos mittaus osoittaa gammasäteilyä pienestä palasta, siihen voi luottaa. Mutta jos se ei osoita, se ei kerro mitään.
 
  • Tykkään
ylven
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
On olemassa melko edullisia gammamittareita amzon.se:ssä. Ei ehkä kannata luottaa halvan mittarin absoluuttisiin arvoihin, mutta sen pitäisi antaa suuntaa. Ja halvempaa kuin kutsua paikalle mittakonsultti.

Vain koska se näyttää sinibetonilta ja on sinibeton, ei tarkoita, että säteilytasot ovat korkeat. Sinibetonin raaka-aine tuli useista eri paikoista, joissa uraanipitoisuus vaihteli huomattavasti.

En tiedä, onko mitään järkeä mitata pientä palaa. Voi olla, että jos mittaustulos osoittaa gammasäteilyä pienestä palasta, siihen voi luottaa. Mutta jos ei näytä, se ei kerro mitään.
Kiitos kaikista vastauksista. Epäröin vähän ostaa halvemman version, jos siihen ei voi oikeasti luottaa. Täytynee odottaa mittausta ja sitten tutkia seiniä, jos arvot ovat korkeat.
 
G goosen sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista. Mietin vähän, kannattaako ostaa halvemmalla, jos siihen voi todella luottaa. Täytyy vain odottaa mittausta ja sitten tutkia seiniä, jos arvot ovat korkeat.
Jos et aio käyttää kellarissa olevia huoneita asumiseen tämän seinän vieressä, seinän ongelmat ovat kuitenkin merkityksettömiä, jos tarkastelet riskiarviointia teille, jotka asutte talossa.
 
  • Tykkään
Nalleman64
  • Laddar…
S
10000+ kuulostaa tosiaan paljon, minulla oli OCAB:n radonteknikko täällä, joka mittasi sekä radonnuuskijalla että gammasäteilymittarilla, ja se meni vähän yli 5000.
 
ylven ylven sanoi:
Jos et aio käyttää kellarin viereistä huonetta asuintilana, seinään liittyvät ongelmat ovat merkityksettömiä asuinpaikan riskinarvioinnin kannalta.
Kyse ei ole seinästä tulevasta gammasäteilyn "vaarasta". Vaan siitä, vapauttaako seinä radonia. Voi arvioida, onko kyseessä sinibetoni, joka vapauttaa radonia vai ei, tekemällä lyhyen mittauksen seinän gammasäteilyn tasosta.

Gammasäteily tasoilla, jotka ovat ajankohtaisia, on täysin vaaratonta. Mutta sen radonin, joka muodostuu samanaikaisesti gammasäteilyn kanssa, on potentiaalisesti vaarallista.
 
  • Tykkään
HasseTeknik
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Kyse ei ole "omegalated" gammasäteilyn vaarasta seinästä. Kyse on siitä, antaako seinä radonia. Voidaan arvioida, onko kyseessä sinibetoninen, joka lähettää radonia vai ei, tekemällä nopea mittaus seinästä tulevasta gammasäteilyn tasosta.

Gammasäteily sellaisilla tasoilla, jotka ovat relevantteja, on täysin vaaratonta. Mutta radoni, joka syntyy samanaikaisesti gammasäteilyn kanssa, on potentiaalisesti vaarallista.
Samanaikaisesti radoni on suhteellisen helposti hallittavissa ilmanvaihdolla ja radoni on periaatteessa vain vaarallista, jos on myös tupakoitsija.

Sanon, että ei pidä pelotella itseään merkityksettömällä ongelmalla.
 
  • Tykkään
danne_i_huset ja 1 muu
  • Laddar…
Ei ole vanhoja radonmittauksia tehty asunnossa, joita voisit katsoa?

(Koska arvaan, että se on se, mikä sinua oikeastaan kiinnostaa)
 
Ei ole olemassa historiallisia mittauksia. Itse en ole erityisen huolestunut sinibetonista, mutta ei voi ohittaa sitä tosiasiaa, että talo, jossa on sinibetonia, pelottaa osan tulevista tarjousten tekijöistä. Vaikka se olisi täysin vaaraton. Kiitos vinkistä OCAB:ista. Aion tarkistaa heidän kanssaan, onko se tarpeellista.
 
  • Tykkään
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.