2 800 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Siisti rappaus
Olen tekemässä kellaria. Se on ollut puutapitettu ja saanut kosteusvaurion. Olen tehnyt salaojituksen koko talon ympäri ja poistanut kaiken puun. Kellari on nyt ollut kuivumassa vuoden. Seuraava vaihe on korjata rappaus. Värinäyte osoittaa, että aiempi omistaja on maalannut kaikki seinät silikaattimaalilla. Sisäseinät ovat hyvässä kunnossa, siellä tarvitsee vain täyttää naulojen reiät. Vinkkejä materiaaleista? Aika syviä reikiä pitää täyttää. Ulkoseinät on olleet muovitettuja ja arvelen, että ne ovat saaneet enemmän vaurioita. Olen ymmärtänyt, että kaikki irtonainen rappaus pitää poistaa, mutta pitääkö myös poistaa kaikki maali? Ulkoseinien yläosa, maanpinnan yläpuolella, rappaus on tiukassa. Kysymys on, voiko rapata silikaattimaalin päälle? Koska seinä on niin kuoppainen ja epätasainen, tuntuu helpoimmalta rapata koko seinä uudelleen. Vaikea vain rapata kohdissa, joissa rappaus on irronnut. Vinkkejä rappaukseen? Voiko rapata millä tahansa rappauksella vanhan rappauksen/laastin päälle? Työ on tehty 60-luvulla. Onko parasta jättää rappaus/laasti testattavaksi, jotta nähdään mitä on käytetty ja valita sen mukaan?
Se riippuu siitä, kuinka tärkeää on saada todella hieno lopputulos. Jos jätät vanhan tiukasti olevan rappauksen ja rapaat alapuolelle, tulee siinä olemaan näkyvä saumakohta. Lisäksi uuden rappauksen tulisi olla yhtä kova/pehmeä kuin vanha, muuten siihen tulee halkeamia. Mutta jos se istuu tiukasti, sen pois hakkaaminen on pölyistä työtä (käytä silloin P3-maskia) ja siitä tulee muutamia säkkejä kaatopaikalle. Poravasara leveällä litteällä talttaterällä tekee työn paljon helpommaksi. Jos ulkoseinä on leca- tai betonielementtiä, sen pitäisi toimia tavallisella C-laastilla rappaamiseen.
Voisin korjata reiät C-laastilla. Sen jälkeen koko pinnan ohuella laastilla ja lasikuituverkillä. Silloin syntyy kokonaisuus. Uusi seinä. (sto evo. Alt hayde)S Sakran sanoi:Työskentelen kellarissa. Se oli koolattu puulla ja sai kosteusvahinkoja. Olen tehnyt salaojituksen koko talon ympäri ja saanut kaiken puun pois. Kellarilla on nyt ollut vuoden aikaa kuivua. Seuraava vaihe on laastin korjaus. Värinäyte osoittaa, että edellinen omistaja on maalannut kaikki seinät silikaattimaalilla. Sisäseinät ovat hienossa kunnossa, niissä tarvitsee vain täyttää nauloista tulleet reiät. Vinkkejä materiaaleista? Melko syviä reikiä täytettäväksi. Ulkoseinät ovat olleet muovitettuina ja oletan, että ne ovat saaneet enemmän vahinkoa. Olen ymmärtänyt, että kaikki irtonainen laasti täytyy poistaa, mutta pitäisikö minun myös poistaa kaikki maali? Yläosa ulkoseinistä, maan yläpuolella, laasti on tiukasti kiinni. Kysymys kuuluu, voiko silikaattikentän päälle laastittaa? Koska seinä on niin kuoppainen ja epätasainen, tuntuu helpoimmalta laastittaa koko seinä uudelleen. Vaikeaa vain laastittaa kohdat, joista laasti on irronnut. Vinkkejä laastista? Voiko minkä tahansa laastin laittaa vanhan laastin/muurauksen päälle? Työ on tehty 1960-luvulla. Onko parasta lähettää laasti/muuraus testattavaksi, jotta näkee mitä on käytetty ja valita sen perusteella?
Klikkaa tästä vastataksesi