180 lukukertaa ·
5 vastausta
180 lukukertaa
5 vastausta
Siirtää seinä kellarikerroksessa
Hei!
Olen ostanut talon ja suunnittelen remonttia. Haluaisin siirtää seinän sutturengplanilla luodakseni kaksi huonetta, joilla on omat ovet avoimen oleskelutilan suunnalta.
1. Talo on vuodelta 1945 ja luulen, että seinä on kevytbetonia. Miten saan parhaiten selville, onko seinä kantava vai voinko purkaa sen itse?
2. Nykyään huoneissa on eristämätön lattialaatta sähkölämmityksellä. Ajatukseni on purkaa nykyinen lattia, asettaa platonmatto, sitten mäntylattia ja asentaa patterit tilalle. Onko tämä järkevä tapa luoda hyvä asumisympäristö sutturengplanilla?
Olen ostanut talon ja suunnittelen remonttia. Haluaisin siirtää seinän sutturengplanilla luodakseni kaksi huonetta, joilla on omat ovet avoimen oleskelutilan suunnalta.
1. Talo on vuodelta 1945 ja luulen, että seinä on kevytbetonia. Miten saan parhaiten selville, onko seinä kantava vai voinko purkaa sen itse?
2. Nykyään huoneissa on eristämätön lattialaatta sähkölämmityksellä. Ajatukseni on purkaa nykyinen lattia, asettaa platonmatto, sitten mäntylattia ja asentaa patterit tilalle. Onko tämä järkevä tapa luoda hyvä asumisympäristö sutturengplanilla?
Nyt ei sinänsä pitäisi lausua kategorisesti, mutta seinä juuri uunin yläpuolella kuvassa näyttää kantamattomalta. Se seinä, joka halutaan purkaa, ei näytä kantavalta. Mutta vanhoissa taloissa myös kantavat seinät voivat olla sitä painaumien ja palkkien taipumisten vuoksi.
Aika tarpeetonta poistaa uuni kokonaan? Vara lämpö sähkökatkoksen sattuessa ei ole huono asia. Ehkä pienempi uuni sen muuratussa sijasta? (Arvaukseni on, että se on muurattu)
Aika tarpeetonta poistaa uuni kokonaan? Vara lämpö sähkökatkoksen sattuessa ei ole huono asia. Ehkä pienempi uuni sen muuratussa sijasta? (Arvaukseni on, että se on muurattu)
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 095 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 095 viestiä
Yleensä kantavat seinät kulkevat noin katonharjan alla, mutta talot vuodelta 1945 eivät aina seuraa tätä. Talomateriaalit eivät olleet tuolloin niin standardisoituja kuin ne myöhemmin 50-luvulla. Miten juuri sinun talossasi on, riippuu siitä, miten välipohjan palkit kulkevat kahden kerroksen välillä, ne seinät, joilla palkit lepäävät, ovat kantavia. Vai onko siellä betoniholvi välipohjan sijaan?
Onko maata ulkoseinän ulkopuolella olo-/makuuhuoneessa?
Silloin saatetaan tarvita pieni pätkä seinää varmistamaan, ettei maa paina ulkoseinää sisään.
Rakennusinsinööri on henkilö, joka on koulutettu esimerkiksi selvittämään mitkä seinät ovat kantavia.
Onko maata ulkoseinän ulkopuolella olo-/makuuhuoneessa?
Silloin saatetaan tarvita pieni pätkä seinää varmistamaan, ettei maa paina ulkoseinää sisään.
Rakennusinsinööri on henkilö, joka on koulutettu esimerkiksi selvittämään mitkä seinät ovat kantavia.
Aion hankkia uuden uunin 👍pacman42 sanoi:
Ei pidä puhua kategorisesti, mutta uuniin yläpuolella oleva seinä kuvassa näyttää olevan kannattamaton. Se seinä, joka halutaan purkaa, ei näytä olevan kantava. Mutta vanhoissa taloissa kantavat seinät voivat tulla sellaisiksi painaumien ja palkkien taipumisen vuoksi.
Onko tarpeetonta poistaa uuni kokonaan? Varaa lämmitykseen sähkökatkon sattuessa ei ole täysin väärin. Ehkä pienempi uuni muurattavan sijaan? (Arvaan, että se on muurattu)
Klikkaa tästä vastataksesi