Hei! Asun asunnossa, jossa talo on rakennettu vuonna 1914, ja se on 6 kerrosta korkea.

Nyt ajattelin purkaa merkittävän osan seinästä (noin puolet) keittiön ja olohuoneen väliltä. Seinä on kokonaan puusta. Kuitenkaan yhdistykseni ei voi sanoa, onko se kantava vai ei. Tarvitsen rakennusliikkeen, joka voi tutkia, onko se kantava, ja purkaa itse seinän. En kuitenkaan tiedä, mitä minun pitäisi etsiä... onko teillä vinkkejä?

Voin täydentää piirustuksilla täällä foorumilla, jos joku haluaa lisätietoja.

Etsit rakennusinsinööriä, joka voi tehdä sinulle lujuuslaskelman. En usko myöskään, että seinä on kantava, mutta sinun tulisi olla siitä dokumentaatio tulevaisuutta varten.

Ola78
Hei & kiitos vastauksesta! En kuitenkaan oikein tiedä mitä minun pitäisi etsiä rakennus.se:stä. Onko se urakkatarkastuksia vai...?

mats_o sanoi:
En usko myöskään, että seinä on kantava, mutta sinun pitäisi olla paperit siitä tulevaisuutta varten
Kuinka onnistuit löytämään niin paljon tietoa, että pystyit antamaan tuon vastauksen?

haavard sanoi:
Kuinka onnistuit löytämään niin paljon tietoa, että pystyit antamaan tuon vastauksen?
Onko se kantamaton, vain purkaa. Jos se on kantava, vaatii rakennusluvan ja luvan yhdistykseltä.
Jos hän purkaa ilman lupaa ja se romahtaa...
On täysin oikein varautua tulevaisuuteen. Yläpuolella oleva naapuri tanssii tai kylpee ja yhtäkkiä putoaa alas.

Hae rakennuslupaa! He auttavat sinua kaikella tiedolla.

Ola78
Takashi sanoi:
Hei & kiitos vastauksestasi! En kuitenkaan tiedä oikein, mitä minun pitäisi etsiä bygging.se-sivustolta. Onko se urakkakatselmukset tai...?
Luultavasti lähempänä sitä, että etsit asiantuntijoita/rakennuskonsultteja ja sitten valitset suunnittelun.

Olen siis saanut luvan yhdistykseltäni. Yhdistys ei kuitenkaan osannut sanoa, oliko se kantava vai ei, vaan ohjasivat minut palkkaamaan ammattilaisen selvittämään tämän.

Ei tietoa tästä erityistapauksesta, vain kokemukseni näin suurista taloista.
Näkemissäni tämän kokoisissa taloissa kantavat osat ovat yleensä kivestä/tiilestä.
Siksi kirjoitin, että uskon. Ainoa tapa tietää varmasti on, kuten sanottu, kutsua rakennesuunnittelija/insinööri tarkistamaan kyseinen tapaus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.