Hei!

En tiedä onko tämä oikea paikka foorumilla postata tämä, mutta kokeilen tässä.

Tänään huomasimme muutamia tahroja seinällä talon yläkerrassa. Katso kuvat. Heti ajattelimme, että katto vuotaa.

Valkoinen seinä, jossa näkyy hajanainen, kiiltävä alue keskellä. Seinässä vaalea tahra ja valuva jälki, jotka voivat viitata mahdolliseen kattovuotoon tai kosteusongelmaan. Seinässä näkyy useita tummia läikkiä, jotka voivat viitata kosteuteen tai muuhun tahraan. Tausta on neutraali ja vaalea.

Yläkerrassa katto näyttää hyvältä. Ei rikkoutuneita kattotiiliä tai mitään. Eristys näyttää kuivalta. Savupiippu, joka on hieman kauempana, on myös kuiva. On mahdotonta nähdä, miltä se näyttää 50cm eristyksen alla.

Kondenssia ilmanvaihtoputkesta tai vuoto putkesta? Piirustusten ja käytännön todellisuuden mukaan ei pitäisi olla mitään putkia, jotka menevät seinän läpi tai yli. Ei ilmanvaihtoa eikä vettä mihinkään elementtiin.

Vain toisella puolella seinästä on oireita.

Emme muista, että olisimme tehneet mitään outoa lähiaikoina. Emme ole kaataneet tai suihkuttaneet mitään. Viime aikoina sää on ollut kuiva ja sateeton, joten on epätodennäköistä, että se olisi vuoto tai kondenssi.

Savupiipun takana oven toisella puolella seinällä on myös tahra.

Se on melkein hieman öljyinen eikä niin vetinen. Hajuton ja mauton. Olemme kuivanneet seinän eikä mitään uutta ole ilmestynyt 3 tunnin aikana. Kuivasimme hieman astianpesuainevedellä ja se alue ei ole vielä saanut tahroja. Se on kipsiä ja sen takana on osb-levy ja eristys.

Mitä seinälle tapahtuu?

2 teoriaa.

1. Savupiippu vuotaa jollain tavalla ja valuu vinoon seinään.

2. Osb-levy on 10 vuoden jälkeen väsynyt ja alkaa päästää liimaa ja pihkaa? Aurinko paistaa seinälle aamulla/aamupäivällä.

Onko kenelläkään selitystä miksi seinä vuotaa? Onko meillä vuoto, josta meidän on huolehdittava?

Kiitollinen kaikesta avusta!
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.