No niin... yritän välttää valittamista käsityöläisistä... mutta tarvitsisin hieman keskustelutukea tältä foorumilta. Asia on seuraava:
Sain tänään asennettua takan siihen liittyvän Schiedel-savupiipun kanssa... ja koska olen rakentanut koko talon itse alusta alkaen, haluaa tietenkin varmistaa, että se tehdään oikein, joten työskentelin kotoa ja seurasin asennusta. Meillä on avointa kattorakenteeseen asti, ja 40 cm eristettä katossa sekä erittäin tarkasti asennettu höyrynsulku. Kattoreikään, jossa savupiippu menee, olin valmistanut kaiken niin, että vain itse rikkoutumaton höyrynsulku oli jäljellä, savupiipun hattu aluspellin olen asentanut samaan aikaan kun laitoin peltikaton ja peitin sen rakennusmuovilla...

Kun asennusmiehet alkoivat asentaa savupiippua ja menemään höyrynsulun läpi, näin kuinka he leikkasivat kaiken muovin reiän reunan mukaisesti, jonka olin tehnyt, ja kysyin hieman varovasti, miten he suunnittelivat kiinnittää höyrynsulun savupiippuun... tiedänhän, että asennusohjeiden mukaan savupiippuun tulee asentaa kumikaulus, joka sitten teipataan muoviin... mutta käsityöläiset rauhoittivat minua ja sanoivat, että he asentavat sen viimeiseksi...

Pitkä tarina lyhyesti, jouduin pysäyttämään heidät, kun olivat kiinnittämässä peitelevyä sisäkattoon ja väittivät, että sen pitäisi olla "tiivis". Soitin yrityksen pomolle, joka käytännössä haukkui minut siitä, että syytän hänen poikiaan siitä, etteivät he tiedä, mitä tekevät... ja että "Emme ole koskaan tehneet niin".

Soitin Schiedelin tukeen ja sain vahvistuksen, että se on kuten sanoin, mutta että he eivät toimita kumikaulusta paketeissaan vakiona, vaan se on lisävaruste nykyaikaisiin taloihin.

Päädyimme sopimukseen yrityksen kanssa, että he tulevat takaisin huomenna ja asentavat sen valmiiksi lisätyllä kumikauluksella... joka on edelleen kyseenalaistettu, mutta minä maksan...

Nyt mietin, onko se käsityöläisten standardi olla tiivistämättä höyrynsulkua kunnolla, onko perus rakennusosaamista puutteellisesti yleisesti ottaen... ja onko ainoa tapa saada unta pysyä tietämättömänä ja yksinkertaisesti pysyä poissa kotoa, kun käsityöläisiä on paikalla...?

Lopullisiin kysymyksiisi vastaan: kyllä (valitettavasti käsityöläiset ovat kuten ihmiset yleensä, mitä vähemmän vaivaa sen parempi ja "eihän tämä kuitenkaan ole minun taloni"), kyllä ja KYLLÄ.

Mitä lämpötilaa Schiedel olettaa savupiipun ulkopuolelle? Oletan, että se on kaksiseinämäinen ruostumaton teräs, jossa on 5 cm eristys. Onko kumitiiviste suoraan kiinni savupiipun seinässä, vai onko olemassa metallikaulus, johon kumitiiviste liimataan?

• Tykkään
samuelj
  • Laddar…
Kumitiiviste on kiinnitetty suoraan hormin seinään, kyllä. Kuten putkimansetti märkätiloihin periaatteessa.

Mikael_L
Forbo sanoi:
Nyt ihmettelen, onko se käsityöläisstandardi olla tiivistämättä höyrynsulkua kunnolla, jos perusrakennustaidon koulutustaso puuttuu yleisesti katsottuna...ja onko ainoa tapa saada unta pysyä tietämättömänä ja yksinkertaisesti pysyä poissa kotoa kun käsityöläiset ovat paikalla...??
Kyllä itse kysymykseesi voin vain vastata:
En tiedä
En tiedä
En tiedä

Mutta teen kaiken tuon työn itse, ja uskon, että näen siihen useampia syitä kuin pelkkä kitsaus. :)

Mikael_L sanoi:
Ja på själva din fråga kan jag bara svara:
Vet inte
Vet inte
Vet inte

Men jag gör allt det där jobbet själv, och tror att jag ser fler anledningar till detta än ren snålhet. :)
:-)
Joo, sehän oli oikeastaan retorinen kysymys. Teen myös kaiken itse, mutta tässä tapauksessa tunsin, että en ehtisi, ja että voisi olla hyvä idea vakuutuksen kannalta, että firma asentaisi sen kokonaisuuden. Valitettavasti olin alusta asti varautunut siihen, että he todennäköisesti mokaisivat sen... Hieman happamat käsityöläiset soittivat juuri ja ilmoittivat, että olivat valmiita... ja että ovat jättäneet sisäkaton auki kuten sanoin, jotta voin tarkistaa...

Että he sitten ovat laittaneet ruostumattomia farmariruuvit mustiin kattopeltiihin sen sijaan, että olisivat käyttäneet yhteensopivia mustia ja naarmuttaneet lattialevyn, on jotain, jota pitää odottaa, kun palkkaa väkeä, joka ei tee sitä itselleen...

Jotta en olisi täysin negatiivinen, olen äärimmäisen tyytyväinen sähkömieheemme... ajattelee itse, tekee ehdotuksia ja on ajan tasalla tuotteista ja toimialan säännöistä. (Sitten se, että hän myös perforoi höyrysulun liian pitkällä ruuvilla yhdessä paikassa, on anteeksiannettavaa:-))

Mikael_L
Joo, kaikki voivat tehdä virheitä, eihän siitä kannata valittaa. Itse olen joutunut korjaamaan sekä höyrynsulun että tuulensuojan täällä ja siellä, kun olen mokannut, esim. pudottamalla työkalun tai laudan. Puhumattakaan kolhiintuneista levyistä jne.

Mutta tietoisesti tehdä virheitä, pimittää mokailut tai olla osaamatta perustavanlaatuisia asioita tuntuu kyllä vaikealta sivuuttaa.

Kun asensin samanlaisen peltisen savupiipun ensimmäistä kertaa, en myöskään tiennyt miten se tehdään. Mutta koska ohje oli liitetty mukaan, seurasin sitä, ja siinä kuvattiin muun muassa miten höyrynsulun kanssa toimitaan.

Joten jos minä yksin, amatöörinä ja ensimmäistä kertaa rakentajana pystyn rakentamaan savupiipun oikein, niin täytyy tietenkin koko kokeneiden ammattilaisten ryhmän pystyä siihen vähintään yhtä hyvin. Kaikki muu on kohtuutonta.

ongelma tuon kumimansetin kanssa on, että se tulisi asentaa ennen kuin asennetaan välipuut, jotta saadaan hyvä lopputulos. sitten on vielä se asia palavaan materiaaliin liittyvästä etäisyydestä, joka riippuu siitä, minkä savupiippumallin omistat.

Thomas Lundquist
Mutta kalvosinnappi oli kai "extrautrustning"? Toisella savupiippumerkillä se on vakiovaruste.

Viimeksi muokattu:
Oli samanlaisia ongelmia, kun rakensimme uutta, että höyrysulku oli vaurioitunut elementeissä, ja sähköasentajat leikkasivat sulun auki ilman, että tiivistivät sen. Joitakin osia näimme ja huomautimme, kun he asettivat gyproc-levyt paikoilleen ilman, että korjasivat, ja työmiehien reaktioista päätellen he olivat täysin tietoisia, että se ei ollut kunnossa. Arvioisin siis, että kyseessä oli yhdistelmä tietämättömyyttä, huolimattomuutta ja tarkoituksellista vilppiä. Koska myöhemmin tunsimme kylmyyttä ulkokulmissa, teimme lämpökuvauksen, joka paljasti melko pelottavan tuloksen. Se näytti mustavalkoisesti, että ei ollut varmistettu tiiviyttä elementtien välillä, eivätkä kyseessä olleet yksittäiset virheet vaan jokaisessa huoneessa oli useita huomautuksia.

Olen samaa mieltä TS:n kanssa siitä, että on hankalaa, että tietyillä käsityöläisillä ei selvästikään ole käsitystä, että höyrysulku pitäisi tiivistää saumoissa ja läpivienneissä, tai sitten kyseessä on yksinkertaisesti tietoinen huolimattomuus.

Kuuluu asiaan, että olin erittäin tarkka tilaukseni kanssa..."Höyrynsulkuteippaus"..tuplavarmistin sähköpostini täällä..
Tänään he olivat kotona ja korjasivat viimeiset asiat...tähän muutama mukava kuva:

Tiivistetty höyrynsulku...hopeateipillä, leikattu kumimansetti...ja riitti, että piti kättä alhaalla tunteakseen vedon...pitääkin huomenna ostaa palokatkoa ja tehdä koko homma uudestaan...

Sitten on kuvia peitelevystä, jonka he ilmeisesti mittasivat väärin...ja eilen huomasin, että he käyttivät ruostumatonta farmariruuvia mustalla...ajattelin, että voisin hypätä ylös ja maalata niitä vähän kattomaalilla, mitä minulla on...mutta ei kai...tunari****** "maalasi" ruuvinkannat jollain mömmöllä...mustalla silikonilla?

Aion julkaista "varoituksen", mutta haluan antaa firman pomolle mahdollisuuden tehdä asiat oikein ensin.

• Takkaan liittyvä ilmanvaihto näkyy avatussa katossa, ympärillä harmaata teippiä ja avonainen musta muoviholkki.
  • Tummaksi maalattu kattopelti, jossa on väärin mitattu suojus ja kiinnitetty hopeateipillä; näkyy myös epävarmasti käsitellyt ruuvit.
  • Musta ruuvi, joka on peitetty mustalla silikonilla, kiinnitetty metallilevyyn, jonka pinnalla on vesipisaroita.
  • Tukilevyn virheellinen asennus: liian pieni levy metallilla peitettynä, näyttäen huonoälyisesti korjatulta.
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat, kun puhut leikatusta kumikauluksesta?

Silvertape ei ole ikääntymistä kestävä! Ei saa käyttää!

En minäkään oikein ymmärrä, miten he aikovat saada sen sinne jälkeenpäin. Manschett ska ju venyttää över skorstenen, ennen kuin man on asentanut den.

andersmc sanoi:
En minäkään oikein ymmärrä, miten he aikovat saada sen sinne jälkikäteen. Manschetti pitäisi pujottaa savupiipun yli, ennen kuin se asennetaan.
Katso #12. Nähtävästi se on leikattu auki ja paikallaan... :O

Muuten voi jakaa savupiipun ja pujottaa sen siihen. Juuri katon alle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.