Ostin käytetyn riippuvalaisimen, joka piti kunnostaa hieman ennen kuin sen pystyi asentamaan keittiöön. Muun muassa liimasin yhteen kannan ja valaisimen yhdestä kohtaa Casco Expressliimalla (siellä saattaa olla myös tavallisen kontaktiliiman jäänteitä).

Kun juuri tyytyväisenä testasin valaisinta, siitä valaisimesta, johon olin liimannut, tuli valkoinen savukaistale. Olen melko varma, että sähkö on kunnossa, mutta epäilen liimaa.

Tietääkö joku, jos expressliima tai kontaktliima ei kestä korkeita (halogeeni) lämpötiloja?

Syanoakrylaattiliima ei pidä korkeista lämpötiloista. Yli 100 astetta ei ole suositeltavaa.
Liima reagoi myös osan materiaalien kanssa. Esim. puuvilla savuaa ja voi jopa syttyä palamaan kosketuksessa.

Olin silti tarkistanut lampun sähkölaitteet vielä kerran varmuuden vuoksi...

Kuulostaa tutulta, kun sanot sen, "lämpötila välillä -30 - +100 astetta Celsius". Kuinka kuumaksi 40W G9 halogeeni (http://www.kjell.com/?item=63833) voi tulla?

Googlen mukaan lasin sisäpuolen on oltava vähintään 250 °C, jotta lamppu voi uusiutua, mutta alle 400 °C, jotta lasi ei sula. Joten jossain 250-400 asteen välillä ;)

Kuitenkin huomattavasti korkeampi voimakkaammille lampuille. Yli 1000 °C ilmeisesti.

Tämä kuulostaa hieman riskialttiilta, mutta kun lamppu sai seistä käyttämättömänä muutaman tunnin, siitä ei enää tule savua. Ehkä liima on kovettunut (tai haihtunut kokonaan :eek:)?

Pitää pitää tarkka silmäys tässä...

Muistan, että syanoakrylaattiliima menettää lujuutensa ja muuttuu hauraaksi korkeissa lämpötiloissa.
On olemassa riski, että sauma voi rikkoutua, jos sitä altistetaan korkealle lämpötilalle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.