Hei

Luulen, että olen käynyt läpi suurimman osan keskusteluista 70-luvun talojen painekyllästetyistä juntista, mutta tässä tulee vielä yksi! :cool:

Minulla on painekyllästetty juntti, jossa on bitumihuopa alla(!) eikä se ole valettu betoniin. Rakennusvuosi 1972. Siellä on myös sähköinen lattialämmityskaapeli, joka on ollut päällä vuodesta 1972. Otin talon haltuuni vuosi sitten. Haluaisin sammuttaa sähkökaapelin, on vaikea sanoa, paljonko se kuluttaa, mutta arviolta 500-600kr kuukaudessa. Ilmanvaihto on painovoimainen.

Meillä on jo ongelmia tietyn hajun kanssa. En tiedä, johtuuko se raikkaan ilman puutteesta (jonka aiomme korjata) vai junttista. Olen vaihtanut kylpyhuoneen ja pesutuvan Pax-tuulettimet uusiin jatkuvatoimisiin, jos sammutan jatkuvatoimisen tuulettimen, haju palaa, mutta kun se on päällä, koen, että ilma poistuu ja haju vähenee.

Joten kysymys kuuluu: Mitä riskejä on sähkökaapelin sammuttamisessa, joka 70-luvulla ajateltiin pitävän junnin kuivana? Voisiko se alkaa haista enemmän? Naapuri vaihtoi junnin viime kesänä, heidän oli rutikuiva. Haluaisin uskoa, että meidänkin on. Jos sen sammuttaa, mitä seikkoja täytyy ottaa huomioon?

Kiitos etukäteen

Ole järjestelmällinen. Korjaa yksi asia kerrallaan, muuten ei tiedä, mikä aiheuttaa mitä.

Lämmön katkaiseminen lisää riskiä hajun esiintymiselle, jolloin on vaikeampaa tai mahdotonta arvioida, auttavatko muut toimenpiteet. Jos olisin teidän sijassanne, yrittäisin ensin ratkaista hajuongelmat ja vasta sen jälkeen harkitsisin sähkövastuksen katkaisemista. Voitte harkita mittauspisteiden järjestämistä hyvin valittuihin paikkoihin, joissa voitte seurata alapuun kosteutta ja jos se nousee, voitte taas laittaa lämmön päälle.

mexitegel sanoi:
Olkaa järjestelmällisiä. Korjatkaa yksi asia kerrallaan, muuten ei tiedä mikä aiheuttaa mitä.

Lämmön katkaiseminen lisää hajuriskiä, jolloin voi olla vaikeampaa tai mahdotonta arvioida, auttavatko muut toimenpiteet. Jos olisin teidän asemassanne, yrittäisin korjata hajuongelmat ensin ja vasta sen jälkeen harkitsisin sähkökaapelin katkaisemista. Kuitenkin yksi idea voisi olla järjestää mittauspisteitä hyvin valittuihin paikkoihin, joissa voitte seurata sokkelin kosteutta ja jos se kasvaa, voitte laittaa lämmön takaisin päälle.
Miten ja millä mitataan tavallisena maallikkona? Kuten sanottu, haju ei ole ongelma niin kauan kuin talossa on poistoilma päällä. Kukaan kotiimme tuleva ei huomaa mitään hajua, mutta itse huomasimme sen vaatteissa, kun olimme viikonlopun poissa, mutta se oli ennen kuin korjasimme poistoilmajärjestelmän, nyt tilanne on parempi.

D dfgh sanoi:
Miten ja millä mitataan se tavallisena maallikkona? Kuten sanottu, haju ei ole ongelma niin kauan kuin meillä on poistuilmanvaihto päällä talossa. Kukaan, joka tulee luoksemme, ei huomaa mitään nenällään, me itse huomasimme sen vaatteissa, kun lähdimme viikonlopuksi pois, mutta se oli ennen kuin korjasimme poistuilmanvaihdon, nyt on kuten sanottu parempi.
myös kuiva painekyllästetty puu voi alkaa haista

https://ki.se/sites/default/files/husbyggaren_nr_6-2015_innemiljo.pdf

Hei! Miten menee sinun ongelman kanssa syllar och lukt? Minä elän saman ongelman kanssa.

D Don777 sanoi:
Hei! Kuinka menee ongelmasi syllien ja hajujen kanssa? Minä elän saman ongelman kanssa.
Kävi ilmi, että tuttavapiirissäni oli joku, joka vaihtaa syllejä, joten siitä tuli rintataskutyö. Monia vuosia sitten nyt. Ei hajua talossa tai vaatteissa. Sähkökaapelin lopetimme ja yhdessä lisäeristyksen kanssa alensimme vuosikulutusta 7-8k kWh.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.