5 766 lukukertaa ·
22 vastausta
6k lukukertaa
22 vastausta
Sahatavara talvella
Miksi olla niin perinteinen?KnockOnWood sanoi:
Olen juuri käyttänyt paljon lehtikuusta trallina. Sitä ei ole kyllästetty muulla kuin mitä lehtikuusi itse on tuottanut.
Ja pian aion aloittaa ketjun tammesta trallina - se on myös yhtä puhdas kuin lapsen takapuoli.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Tämä ei ole mielipideasia, vaan fysiikkaa. Kosteuden ja lämpötilan aiheuttama kutistuminen ja turpoaminen ovat kaksi eri asiaa. Sitten se, että suhteellisen kosteuden aiheuttama turpoaminen on riippuvainen lämpötilasta, on eri asia, mutta riippuvuus ei toimi toisinpäin. Esimerkiksi terästanko ei sido kosteutta, mutta pidentyy silti lämpötilan noustessa. Olet varmasti kuullut "aurinkokäyristä" rautatiekiskoilla. Se johtuu tästä. Minulla on itsellänikin ollut laboratiotöitä opiskeluaikanani, joissa mittasimme tätä eri puulajeille.SBH sanoi:
Eri materiaalit muuttavat kokoaan eri tavoin lämpötilasta riippuen. Terästanko kiinteässä vaiheessa kasvaa lämpötilan noustessa, vesi kasvaa noin 10%, kun lämpötila laskee alle nollan ja se muuttuu jääksi. Joten ei ole mitään yksinkertaista yhteyttä monimutkaisessa materiaalissa kuten puussa. En olisi yllättynyt, jos jäätynyt puu kutistuisi sulaessaan.
Yhteys on erittäin lineaarinen, kunhan et sekoita jäätymistä ja kuivumista, koska tämä johtuu veden määrästä. Pituuslaajenemiskerroin riippuu ainoastaan lämpötilasta ja vaihtelee eri kuitusuuntien mukaan, joista se on pienin pituussuunnassa. Vaihtelu on välillä 0,5-3 mm/mKAskeHolst sanoi:Mutta eri materiaalit muuttuvat eri tavalla koon mukaan lämpötilan mukaan. Terästanko kiinteässä vaiheessa kasvaa lämpötilan kasvaessa, vesi kasvaa noin 10 % kun lämpötila laskee nollan alapuolelle ja se muuttuu jääksi. Joten se ei ole mikään yksinkertainen yhteys monimutkaisessa materiaalissa kuten puu. En olisi yllättynyt, jos jäätynyt puu kutistuisi sulaessaan.
Olen nyt tarkistanut puun, jonka ostin eilen: se on kutistunut noin 0,5 %. Mielenkiintoista. Odotin, että se turpoaisi.
En tarkoita, että puun kokonaislaajeneminen/kutistuminen johtaisi koon kasvuun, vaan tarkoitan, että näitä kahta prosessia tulisi erottaa toisistaan. Kuten kirjoitin ensimmäisessä viestissä, se laajenee, koska lämpötila nousee, mutta kutistuu, koska kosteus kuivuu, edellyttäen että se on alun perin kostea. Jos se on ollut ulkona pidemmän aikaa talvella, kun on kuivaa, ei kerry erityisen suuria määriä kosteutta. Vaikka suhteellinen kosteus on suuri, kosteuden määrä (g/m3) on hyvin pieni.
Klikkaa tästä vastataksesi