Hei!
Minulla on teoreettinen kysymys: olen juuri ostanut vähän trallia rakennusliikkeestä. Tralli on ollut kylmässä hallissa. Meillä on ollut -5 - -20C viime päivinä.
Nyt tralli on sisätiloissa. Tuleeko se kutistumaan vai paisuuko se hieman?

S
riippuu siitä, kuinka kosteaa/kuivaa sinulla on sisällä ja kuinka kostea ("jäätynyt kosteus")/kuiva tralli on
joten se on vaikea kysymys ja siinä on enemmän tekijöitä kuin mitä olen kirjoittanut

Otathan sen sisälle lämpöön?
Se on kai tarkoitettu olemaan ulkona terassilla tai vastaavassa paikassa?

Sisällä on kyllä suuri riski, että se kuivuu ja halkeaa, ja ehkä vääntyy/kieroutuu.

S
KnockOnWood sanoi:
Otathanko sisään lämpimään?
Se on kai tarkoitettu ulkokäyttöön parvekkeelle tai vastaavaan?

Sisällä on todennäköisesti suuri riski, että se kuivuu ja halkeaa, ja ehkä vääntyy/kieroutuu).
tämä vain teoreettista pohdintaa :thumbup:

Charley1968 sanoi:
...
Nyt laudat ovat sisällä...
Teoreettisesti sisällä :confused:

Vastaukseni kysymykseesi oli vain esoteerinen :cool:

S
KnockOnWood sanoi:
Teoreettisesti sisätiloissa :confused:

ohhoh, jäi huomaamatta :o

S
KnockOnWood sanoi:
Teoreettisesti sisätiloissa :confused:

ohoh, jäi väliin :o (ei eksoteerinen?)

Se kyllä turpoaa hieman johtuen lämpötilan noususta, mutta tämä turpoaminen on pieni verrattuna turpoamiseen/kutistumiseen kosteuden vuoksi. Suhteellinen kosteus on se, joka ohjaa ja tämä on erittäin pieni sisätiloissa talvella, koska ulkoilma ei voi kantaa erityisen paljon kosteutta alhaisen lämpötilan vuoksi.

S
falkn sanoi:
Sehän tulee turpoamaan hieman, koska lämpötila nousee, mutta tämä turpoaminen on pieni verrattuna turpoamiseen/kutistumiseen kosteuden vuoksi. Se on suhteellinen kosteus, joka ohjaa sitä, ja se on hyvin pieni sisätiloissa talvella, koska ulkoilma ei voi kantaa erityisen paljon kosteutta alhaisen lämpötilan vuoksi.
missä lukee turpoamisesta lämpötilan vuoksi? jotain uutta minulle. onko tästä ilmiöstä jotain kirjoitettu?

Kiitos vastauksesta! Tätä minä hain: jäätynyt kosteus. Ajatukseni on: se laajenee alhaisessa lämpötilassa.=alhainen kosteuspitoisuus.= alhainen tilavuus
Voitko selittää lisää jäätyneestä kosteudesta, SBH?
@KnockOnWood: on hieman epäselvää mitä olen ostanut. 22x145. En tiedä mitä sitä kutsutaan suomeksi: bräd, trall, läkt, plank. Se ei ole lista, sen tiedän..;)

S
Charley1968 sanoi:
Kiitos vastauksesta! Sitä etsin: jäätynyt kosteus. Ajatukseni on: se laajenee alhaisessa lämpötilassa = alhainen kosteuspitoisuus = pieni tilavuus
Voitko selittää lisää jäätyneestä kosteudesta, SBH?
@KnockOnWood: en ole varma, mitä olen ostanut. 22x145. En tiedä, mitä sitä kutsutaan suomeksi: lauta, terassilauta, rima, lankku. Se ei ole lista, sen tiedän..;)
kosteus terassilaudassa jäätyy, ei siinä sen kummempaa. vai mitä tarkoitat?

SBH sanoi:
missä lukee että laajenee lämpötilan vuoksi? jotain uutta minulle. onko tästä ilmiöstä jotain kirjoitettu?
Kaikki materiaalit vaihtelevat kooltaan lämpötilan mukaan. Teräs tekee sen hyvin paljon, ja juuri tästä syystä useimmat termostaatit toimivat, kun yhdistetään metalleja, joilla on erilaiset lämpölaajenemis­kertoimet. Puu laajenee myös lämpötilan mukaan, mutta ei yhtä paljon kuin teräs tai betoni. Lisäksi puulla on erilaisia muutoksia eri kuitusuunnissa, koska materiaali ei ole isotrooppinen. Suurin lämpölaajenemis­kerroin on radiaalisessa suunnassa ytimestä, mikä vastaa tavallisen lattialaudan tai terassilaudan leveyttä.

Viimeksi muokattu:
S
falkn sanoi:
Kaikki materiaalit muuttavat kokoaan lämpötilan mukaan. Teräs tekee sen erittäin paljon, ja juuri siksi useimmat termostaatit toimivat yhdistämällä metalleja, joilla on erilaiset pituuden laajenemiskertoimet. Puu laajenee myös lämpötilan mukana, mutta ei yhtä paljon kuin teräs tai betoni. Lisäksi puulla on erilaisia laajenemisasteita eri kuitusuuntiin, koska materiaali ei ole isotrooppista. Suurin pituuden laajenemiskerroin on säteittäisessä suunnassa ytimestä, mikä vastaa tavallisen lattialaudan tai terassin leveyttä.
sanoisin sitten, että lämpö tai kylmä muuttaa puun kosteutta. joten se ei oikeastaan ole lämpötilasta kuitenkaan kiinni

Charley1968 sanoi:
...
@KnockOnWood: on hiukan epävarmaa mitä olen ostanut. 22x145. En tiedä mitä sitä kutsutaan suomeksi: bräd, terassi, läkt, lankku. Se ei ole lista, tiedän sen..;)
Ehkä ymmärsin väärin.
Terassilla tarkoitan painekyllästettyä, jolla tehdään terassilattioita.

Mutta ehkä aiot käyttää näitä lautoja sisätiloissa?
22x145 on muuten yleisimmin ulkoverhoukseen, tuulisuojat ja sellaiset.

Ei, KOW, virheet ovat täysin minun puoleltani. Eihän se ole mikään trall, kuten kirjoitin...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.