Hei! Nyt olen sahannut melkein kaikki katto- ja jalkalistat, jotka ovat 90 asteen kulmassa (45 sahalla), jäljellä on olohuoneen vaikein seinä, jonka kulma on suurempi kuin 90 astetta, ehkä 120 astetta. Miten se tehdään? Kiitollinen kaikista vastauksista, jotta vaimo on tyytyväinen, kun listat valmistuvat jossain vaiheessa
Jos kulma on 120 astetta, niin saha asetetaan 30 asteeseen. Kaava on 90-kulma/2
Enkä näe, että lattialista katossa olisi väärin. Jos se näyttää hyvältä, niin sehän on hienoa? Listat on yleensä helpompi saada siistiksi kulmissa kuin esimerkiksi allmogelister.
Vanha keskustelu... mutta.
120/2=60
90-60=30
Tämä on kaava jiireille yli 90°
Kaikki alle jaetaan 2:lla
Ei. Kirjoitin oikean kaavan jo viestissä #5, marraskuu 2014. Se pätee kaikille kulmille, kunhan kulma määritellään seinän ulkopuolella olevana kulmana. Oletetaan, että kyseessä on ulkokulma, silloin kulma on 270°. 90-270/2= -45°. En näe hyvää syytä herättää 5 vuotta vanhaa keskustelua tuodaksesi sekavaa tietoa.
Minulla on sama ongelma, mutta en ymmärrä kaavaa. Se on sisänurkka, joka on ehkä 120-130 astetta "avoin". Miten minun pitäisi sahata molemmat kappaleet jiirisahassa saadakseni ne yhteen? Asetukset ovat kai hieman yli 45, jos muistan oikein.
Minulla on sama ongelma, mutta en ymmärrä kaavaa. Se on sisäkulma, joka on ehkä 120-130 astetta "avoin". Miten minun pitäisi leikata nämä kaksi palaa jiirisahalla, jotta ne sopivat yhteen? Asetukset menevät varmaankin hieman yli 45, jos muistan oikein.
(180-130)/2=25 astetta leikkaus per lista
Se on kuinka paljon kulma on suljettu suorasta (180-kulman kulma), jonka sinun pitäisi leikata pois. Tämän arvon jaat sitten molemmille listoille (/2)
Aha, minun tapauksessani avoin kulma sisäkulmassa on suurempi kuin 90, noin 130. Joten silloin se on noin 25 per lista, koska enemmän puuta täytyy jättää jäljelle…
Aha, minun tapauksessani avoin kulma sisäkulmassa on suurempi kuin 90, noin 130. Joten silloin se on noin 25 per lista, koska enemmän puuta täytyy jättää jäljelle...
Sama kaava toimii myös suljetulle sisäkulmalle, esim. 70 astetta