Tietysti ei ole piirustuksia. Kun he olivat polttaneet tupakkapaketin tyhjäksi, se heitettiin johonkin nuotioon. Piirustuksineen ja kaikkineen;-)

heimlaga sanoi:
Mielestäni sinun pitäisi jättää ovi sen kokoiseksi kuin se on!

Hirsi seinässä olevan aukon ympärillä on sekä miekkoja, jotka ovat pystysuoria lankkuja urissa hirren päissä, että dymlingit, jotka on iskottu hirsiin ylhäältä päin muutaman kymmenen senttimetrin etäisyydellä aukosta.

Hirsiseinät toimivat yleensä siten, että aukkoja voi sahata kuinka suuriksi tahansa, mutta ajan kuluessa seinä alkaa pullistua, koska se ei saa tukea miekasta, ja solmu alkaa yleensä liukua ulospäin, koska dymlingit, joita käytettiin estämään hirsien liukumista toisiaan vasten, on poistettu. Tämä tapahtuu hitaasti ja vähitellen jokin hirsi alkaa ryömiä ulos seinästä.
Kun muutamat eri omistajat ovat toteuttaneet visioitaan ja poistaneet kantavan rungon pala palalta, taloa ei enää voida kunnostaa. Monet hienot talot, jotka olisivat kestäneet vielä 200 vuotta, on pilattu tällä tavalla.

Olen työskennellyt kirvesmiehenä ja korjannut vanhoja hirsirakennuksia, joten tiedän miten huonosti asiat voivat mennä. Lisäksi minulla on insinöörikoulutus pohjalla ja osaan lujuusoppia.
Viimeisin projekti oli talo, jossa joku oli suurentanut kaikkia ikkuna-aukkoja. Kun tulin paikalle, talon yläosa oli lähes puolikkaan talon pituuden verran tuettuna vain ikkunakarmeilla ja muutamalla lautapalasella, jotka oli asetettu karmeja tukemaan. Ikkunoiden väliset hirsiseinät olivat romahtaneet täysin ja ulkonevien hirsien paksuudesta oli joku veistänyt puolet pois, jotta pystyi asentamaan sisäpuolille levyjä.
Ainoa tapa korjata oli nostaa talon yläosa ja hirsittää uudelleen osittain uusilla hirsillä ikkunoiden välinen osa. Dymlata ja asettaa miekat. Se oli paljon työtä. Vain siksi, että joku oli halunnut suurempia ikkunoita.

Nyt sinulla on jo oviaukko, joka täyttää käytännön tehtävän. Silloin ei pitäisi sahata enempää rikki.
Kuinka hitaasti? Se vaikuttaa suhteelliselta kysymykseltä, mutta jos mikään ei ole liikkunut 40 vuoteen, se pitäisi olla aika rauhallinen?
On ikkuna, joka on laajennettu ja ovi avattu viereen, en ole tehnyt sitä itse, joten en tiedä miten se on tehty, mutta olen hieman huolestunut/mietityttää. Noin 1.5-2m ulkokulmasta ja 1m sisäseinästä, en tiedä onko se sidehirsipenkillä ulkoseinään, sisäseinää vastapäätä on ulkoseinä lisäosassa (hirsiseinä ja sisäseinä laajennuksen kanssa tekevät ristin ylhäältä katsottuna)

Vaikea sanoa...... mutta 40 vuoden aikana olisi pitänyt huomata, että jotain alkaa tapahtua hiljalleen....... arvaan vain.....

Se oli suunnilleen sellainen vastaus, jota odotin :)
Olen kysynyt eräältä, joka tunsi talon ennen kuin saha otettiin esiin ja todennäköisesti nurkkaan päin oleva sivu on koskematon, laajennus on tehty vain toiseen suuntaan.
Ovatko tapit koko hirsien pituudelta vai ainoastaan aukkojen/liitosten ympärillä? Rakennettu vuonna 1905, jos sillä on merkitystä, ja laajennettu 30 vuotta sitten, ei 40 kuten ensin kirjoitin.

Olen ostanut talon hirrestä, muutto lokakuussa ja luin vähän hirrestä nyt, mutta olen silti huolissani lukea huolestasi 😯😯 jos olet onnekas, hirsi ei ole sileäksi höylätty vaan U-muotoinen hirren alareunassa, ja siksi se ei liiku sivusuunnassa yhtä helposti kuin jos se olisi tasainen - voitko jostain nähdä jonkin hirren nurkan/pään? Aion selvittää, miten edellinen omistaja on tehnyt laajennuksen (2008) heti kun olen muuttanut - sekä huolen että uteliaisuuden vuoksi 😁

Normaalisti tukin alareunaan tehdään aina ura veistämällä tai sahaamalla. Ura on kaiverrus, joka sopii yhteen alla olevan tukin pyöreyden kanssa. Tämä ei näy kulmissa, koska ne ovat yleensä tasoveistettyjä toisiaan vasten. Kulmat ovat osoittautuneet huomattavasti kestävämmiksi, jos ne ovat tasoveistettyjä toisiaan vasten, erään vanhan miehen mukaan, joka opetti minulle hirrenveistoa. Västerbottenissa ja Norrbottenissa tapahtui, että annettiin uran jatkua kulmiin, jotta työ nopeutuisi. Yksityiskohtiin ei voitu olla liian tarkkana, kun maatilaa piti rakentaa ja viljellä erämaassa.

Kuten tavallista, poikkeuksia löytyy:
Skånelaiset, blekingeläiset ja tietyt keskiaikaisten kirkkojen rakentaneet kirvesmiehet tekivät hirret nelikulmaisiksi ja matalalla uralla, joka antoi tilaa pienelle määrälle sammalta keskelle. He näyttivät kiilaavan seinät erittäin tiheään saadakseen ohjausta hirsille, koska ura ei tarttunut tasoveistettyyn alemman tukkien. En ole koskaan nähnyt sellaista hirrenveistoa.

• Tykkään
Blwrgrl
  • Laddar…
abel48 sanoi:
Laajentaminen ei ole mahdollista. Puolet talosta on jo ennen laajennettu tavallisilla kehikoilla. Valitettavasti se ei ole se osa taloa, johon haluan oven. Mielestäni niiden pitäisi pystyä leventämään, koska siellä on aiemmin jo ollut 90 cm ovi, mutta nyt siitä tulee 140. Mutta jos laittaa lankut aukon viereen sisä- ja ulkopuolelle ja laittaa kierretangon suoraan läpi noin joka kolmannen hirren kohdalla ja kiristää ne yhteen, niin uskon, että paljon vaaditaan, jos seinän pitäisi työntyä ulos. Sen pitäisi olla vahvempi kuin miekka/menetelmä. /Anders
Ymmärränkö oikein, ettei sinulla ole mahdollisuutta hyödyntää luvattomia 15 neliömetriä? Ajattelin, jos voisit pitää aukon ja sitten laittaa ovet laajennukseen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.