Y
Kuinka löytää puuseppiä lähialueelta?

Olen nyt repinyt esille vähän enemmän ja katsonut, ja se ei näytä olevan rakennettu niin kuin luulin. Aukon vierellä on 2 pystysuoraa tukia, jotka kantavat yläpuolella olevia tukkeja. Sitten näyttää olevan jotain vaakasuoraa lankkua noiden 2 pystysuoran tukin jälkeen. Laitan muutaman kuvan, on niin vaikea selittää. Nämä kuvat ovat oikealta puolelta ulkoapäin katsottuna. Vasemmalla puolella on pääty, mutta en ole vielä saanut sitä auki.

Terveisin Anders
Seinän rakenteen näkyvä osa, sisältäen pystypuut, eristelevyn ja paljastuneet puualustat rakennusprojektin aikana.
Puutalo seinän rakenne avattuna, jossa näkyy punainen ulkolaudoitus, eristeitä ja vanhaa puuta; oikea puoli talosta.
Vanhoja puisia tukipalkkeja ja lankkuja paljastettuna remontin aikana, oikealla puolella ulkopuolelta katsottuna.

Päivitetään hieman selkeämmillä kuvilla
Asuntohuoneen katto ja osittain purettu seinäremontti vaiheessa.

Rakennuksen ulkoseinäremontti, jossa näkyy puuosia ja mustaa rakennuspaperia. Avoin paikka oviaukolle.

Rakennusprojekti, keskeneräinen ulkoseinä, osittain purettu paneeli, näkyvissä puu- ja vanerirakenteita, seinää vasten kissa ja roskapussi.

• Tykkään
ninhuo
  • Laddar…
niitä en ainakaan minä uskaltaisi siirtää

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Ajattelin ensin laittaa tukipuun keskelle, sitten katkaista seisovat tukit molemmilta puolilta ja siirtää ne noin 20 cm ulospäin tai korvata ne seisovalla liimapuupalkeilla tai lankuilla. Kysymys on, mikä dimension tarvitaan?

Ystävällisin terveisin,
Anders

En tiedä yhtään mitään hirsitaloista/rakenteista, mutta spontaanisti minä varmaan perääntyisin ja miettisin uudelleen. Ei tunnu ollenkaan hyvältä alkaa poistamaan tukea, kun se näyttää tuolta. En olisi uskaltanut ryhtyä siihen. Ainakaan ilman, että konsultoin jonkun, jonka tiedän olevan taitava ja jolla on kokemusta hirren kanssa työskentelystä. Mutta nämä ovat vain minun viisi senttiäni...

On olemassa 3 kantavaa stockia yläpuolella, voisin helposti leikata oviaukon, mutta säästäisin ehkä jonkin pystystockin nurkkapuolella.

Veikkaan, että voit poistaa koko kulman ja talo pysyy pystyssä, jopa vaikea purkaa esim. kaivinkoneella...

Mutta olen vain iloinen amatööri, kuitenkin olen "katkaissut" hirsitaloni ja tehnyt remontteja... Ei mitään merkkiä liikkeistä.

Ajattelin sahata pois pystyssä olevat ja korvata ne 90x90 liimapuupalkilla tukena vaakasuorille tukipuille, uskon että niitä on 3 tai ehkä jopa 4.

Terveisin Anders

Siis jos noudatettaisiin tämän foorumin neuvoja, maailma pysähtyisi kokonaan. Ei saisi tehdä muutostöitä kolmetuhatta vuotta vanhoissa taloissa, koska ne romahtaisivat seuraavassa tuulenpuuskassa? Eikö vain kannattaisi remontoida ja vahvistaa kunnolla? On olemassa nykyaikaisempia asioita kiinnittää tavaroita nykyään, ei tarvitse käyttää mitään mädäntyneitä puutappeja vain siksi, että niin tehtiin vuonna 1642.

• Tykkään
Mr_Bear ja 4 muuta
  • Laddar…
Kukaan ei ole sanonut, että uudelleenrakentaminen ei ole sallittua, se mitä on sanottu, on että pitäisi ottaa apua joltakulta, joka ymmärtää, miten asiat pysyvät kasassa.

Dymlingar eivät ole "mätä puutapit", dymlingaren suuri etu on, että ne stabiloivat kahteen suuntaan ja istuvat täysin piilossa seinän sisällä. Mainitut miekat stabiloivat yhteen suuntaan, mutta ovat myös upotettuina seinään.

Voihan toki kiinnittää kaksi franskskruvia jokaiseen palkkiin teräspalkin läpi, mutta siitä ei tule kovin hienoa, jos teräspalkit ovat seinän ulkopuolella ja franskskruvien kannat näkyvät.

Onko se siellä hirrestä ollenkaan?
Minusta se näyttää vanhalta rankarakenteelta, jonka päällä on muutama hirsikerta. Siinä tapauksessa voit siirtää pylväitä hieman ilman, että aiheutat mitään vahinkoa........ mutta jos se on hirrestä, sinulla on erittäin hyvä syy pitää sormet kurissa ja antaa olla sellaisenaan.

Kyllä, talo on hirsiä muilla seinillä, mutta en tiedä miksi se on rakennettu näin juuri tässä kohdassa, ehkä se on vanha laajennus tai jotain sellaista. Luulen, että merkkaan seinän ylös ja leikkaan ne pois ja laitan sinne tilalle 2 pystyssä olevaa liimapuupalkkia.

Ystävällisin terveisin, Anders

Minkälainen rakennus se on alun perin? Voiko se olla yläkerta, joka on alun perin avoin alapuolelta?

Yllättävää, että hirsi pääty seisoo oikein ilman etuseinää... mutta joskus onni suosii.

• Tykkään
Blwrgrl
  • Laddar…
Ei mitään käsitystä, millainen rakennus tämä on, ei ole enää piirustuksia jäljellä ja en ole asunut täällä kovin pitkään vielä. Mutta ylimmässä kerroksessa ei ole hirttä koko matkalla, vaan se loppuu noin ikkunan alle ja sitten siellä on myös pystyhirsia nippuun asti. Talo on 1,5-kerroksinen mansardikatolla, jos se sanoo jotain. Mutta alakerta on hirsirakenteinen paitsi siellä, missä aion avata.

Ystävällisin terveisin, Anders

• Tykkään
Browning12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.