Hei!

Olemme rakentamassa taloa kokonaisurakkamallilla suurelta rakennusyritykseltä, puurunko ja mineraalivilla, johon tulee rappaus (tuuletettu julkisivu). Ulkoinen julkisivueristys on paikallaan ja on enimmäkseen, mutta ei täysin peitetty tuulensuojalevyillä ja julkisivulevyillä. Viikonloppuna tuli tunnetusti paljon sadetta yhdistettynä tuuleen ja oletan, että avoin eristys katon puolella on kastunut ja oletan (?), että vettä on myös voinut valua sieltä alaspäin, eli levyjen alle, jotka on asennettu eristystä vasten alempana. Nyt mietin vähän, onko tämä asia, josta pitäisi olla huolissaan (= painostaa rakentajaa)? Vai onko se OK niin kauan kuin se kuivuu? En ole nähnyt, että alueen taloja olisi suojattu mitenkään.

Kiitos maallikolta.

Viimeksi muokattu:
AB04:n mukaan (jota käytetään usein suuremmissa rakennushankkeissa) on urakoitsija vastuussa mahdollisesti syntyneistä urakan vahingoista. Teidän tulisi osoittaa tämä virhe, sillä se voi tulla urakoitsijalle kalliiksi tulevaisuudessa mahdollisten kosteusvaurioiden yhteydessä.

Katso AB 04 Luku 5 § 8 & 9

Kiitos vastauksesta. Kysyin rakentajalta, joka sanoi, ettei pitäisi olla ongelmaa, koska mahdollinen kosteus seinässä kulkee tuulensuojalevyjen läpi ja ulos. Eli se kuivuu myös sen jälkeen, kun eristys on asennettu.

Oletteko samaa mieltä?

S
Vixen sanoi:
Kiitos vastauksesta. Kysyin rakentajalta, joka katsoi, että ei pitäisi olla ongelmaa, koska mahdollinen kosteus seinässä kulkisi tuulensuojalevyjen läpi ja ulos. Eli se kuivuu myös sen jälkeen, kun eristys on asennettu.

Oletteko samaa mieltä?
En ole samaa mieltä, jos eristys on enemmän märkää kuin vain muutama pinnallinen pisara. Yleensä halutaan kuivattaa talo melko perusteellisesti ennen kuin mitään rakennetaan sisään, juuri kosteuden vuoksi.

Se oli myös minun kommenttini rakentajalle, hän väitti silloin, että vindskyddsskivorna ovat diffuusioavoimia juuri siksi, että mahdollinen kosteus voi kuivua sisältäpäin.

Hemmakatten
Olen kylläkin vain amatööri, mutta olisin huolissani tulevista kosteusvaurioista ja palkkaisin tarkastajan tarkistamaan kosteuden. Kosteuden sisäänrakentaminen ja sanominen, että se haihtuu itsestään, kuulostaa täysin hullulta.

Kyllä, aion toki ottaa sen esille lopputarkastuksessa ennen muuttoa joulukuussa. Ongelmana maallikkona on, että on helppo tulla harhautetuksi, minulla on vaikea väittää vastaan, kun rakentaja sanoo, että dry kuivuu kuin ovsn. Todettakoon, että he itse asiassa jättivät peittämättä kokonaan pari päivää myrskyn jälkeen kuivuakseen.

Hemmakatten
Jos kyseessä on vaurio, on tärkeää selvittää se nyt, kun seinä on auki ja on mahdollisuus korjata melko helposti. Kuten kirjoitin aiemmin, palkkaisin oman tarkastajan tarkistusta varten nyt.

Olin heti soittanut rakennusprojektin valvojalle ja vaatinut, että mitään kosteaa ei saa rakentaa umpeen ennen kuin hän on katsonut sitä. Kosteuden sisäänrakentaminen on yleensä iso, iso ei.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.