1 965 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Sääntömitat ja cc?
Hei
Pähkäilen laskennan kanssa ja toivon, että joku voi auttaa minua mitoilla ja vinkeillä.
Olen purkanut vanhan lattian parvekkeelta ulkopihaamme yläpuolella. Parveke on "katon alla", joka työntyy ulospäin.
Nyt haluan rakentaa "tiiviin" lattian, jotta vesi ei valu alas, kun sataa.
Suunnitelmana on kiinnittää uusi kantopuu julkisivuun ja sitten välipuut sen ja liimapuupalkin väliin. Kaikki lepäsivät aiemmin liimapuupalkin ja sen tukipylväiden päällä, joten niiden kanssa ei mielestäni ole ongelmia.
Välipuille laitan raakaspontti 20mm ja huopa ym.
Uuden tiiviin katon päälle aion sitten laittaa parvekkeen lattian. (Puu ja välipuut). Tämän ymmärrän, miten teen, mutta se lisää hieman ylimääräistä painoa, johon on otettava huomioon.
Koska parveke on katon alla, voi siihen kertyä korkeintaan muutama senttimetri lunta.
Nyt kysymyksiin elementtien mitoituksesta ja k/k väleistä, jotka menevät julkisivun ja liimapuupalkin väliin.
Näiden väli on 1630mm ja talon leveys on 8000mm.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että otan reilusti, jotta siitä tulee tukeva.
Tällä hetkellä ajattelen 45x145 k/k 300 tai 400.
Liitän muutamia kuvia, jotta se ehkä selventäisi.
Kiitos etukäteen.
Pähkäilen laskennan kanssa ja toivon, että joku voi auttaa minua mitoilla ja vinkeillä.
Olen purkanut vanhan lattian parvekkeelta ulkopihaamme yläpuolella. Parveke on "katon alla", joka työntyy ulospäin.
Nyt haluan rakentaa "tiiviin" lattian, jotta vesi ei valu alas, kun sataa.
Suunnitelmana on kiinnittää uusi kantopuu julkisivuun ja sitten välipuut sen ja liimapuupalkin väliin. Kaikki lepäsivät aiemmin liimapuupalkin ja sen tukipylväiden päällä, joten niiden kanssa ei mielestäni ole ongelmia.
Välipuille laitan raakaspontti 20mm ja huopa ym.
Uuden tiiviin katon päälle aion sitten laittaa parvekkeen lattian. (Puu ja välipuut). Tämän ymmärrän, miten teen, mutta se lisää hieman ylimääräistä painoa, johon on otettava huomioon.
Koska parveke on katon alla, voi siihen kertyä korkeintaan muutama senttimetri lunta.
Nyt kysymyksiin elementtien mitoituksesta ja k/k väleistä, jotka menevät julkisivun ja liimapuupalkin väliin.
Näiden väli on 1630mm ja talon leveys on 8000mm.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että otan reilusti, jotta siitä tulee tukeva.
Tällä hetkellä ajattelen 45x145 k/k 300 tai 400.
Liitän muutamia kuvia, jotta se ehkä selventäisi.
Kiitos etukäteen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yleensä käytetään hyötykuormaa (ihmiset ja huonekalut jne) 3,5 kN/neliömetri. Siihen verrattuna lattiamateriaalin oma paino on merkityksetön. 45x145 C24 c/c 600 mm on erinomaisen jäykkä ja hyvä. Ei ole tarvetta asentaa sitä tiheämmin. Yritä löytää raakakuusi, joka on hieman paksumpi kuin 20 mm.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 407 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 407 viestiä
Yksi tapa saada terassista tukeva on siirtää paino suoraan alas palkkeihin, jolloin ponttilaudoituksen tehtäväksi jää vain pitää papan ylhäällä. 20 tai 23mm ponttilauta ja 60cc tekee siitä melko tukevaa, joten en tiedä onko se liioittelua ja täysin tarpeetonta, mutta useimmat ihmiset, joita näen, päättävät rakentaa näin.
Tällä tavalla sinulla on esimerkiksi mahdollisuus mennä 50cc:hen päästäksesi eroon 28mm terassin notkumisesta, jos katsot sen olevan sen arvoista.
Minulla ei yleensä ole niin korkeita vaatimuksia notkumisen suhteen terasseilla ja sellaisilla, mutta parvekkeilla mielestäni vaihteleva notkuminen voi tuntua epämiellyttävältä, vaikka se olisikin vähäistä.
Tällä tavalla sinulla on esimerkiksi mahdollisuus mennä 50cc:hen päästäksesi eroon 28mm terassin notkumisesta, jos katsot sen olevan sen arvoista.
Minulla ei yleensä ole niin korkeita vaatimuksia notkumisen suhteen terasseilla ja sellaisilla, mutta parvekkeilla mielestäni vaihteleva notkuminen voi tuntua epämiellyttävältä, vaikka se olisikin vähäistä.
Klikkaa tästä vastataksesi





