Ulko-oveni on vinossa siten, että kumitiiviste (onko se se, joka nimeltään tiivistenauha?) tarttuu karmiin, mikä tekee oven avaamisesta/sulkemisesta vaikeaa (sekä kumitiiviste kuluu rikki). Jotain liioitteleva kaavakuva ongelmasta: Oikaistu, animoitu kuva vinossa olevasta punaisesta ovesta, joka symboloi väärin asennettua ulko-ovea.

Kuinka säädän oven niin, että se on oikein. Saranoiden ulkonäkö on seuraavanlainen: Oven sarana, jossa näkyy kolme erikseen merkittyä ruuvia: A sinisellä, B punaisella ja C vihreällä.
missä luulen, että ruuvit tyyppiä A ovat kiinnittämään saranan karmiin, B on karmiruuvi (?) ja C käytetään säätämään oven korkeutta. Pitäisi siis olla B, jota minun tulee ruuvata vai?

/peukalo keskellä kämmentä (toistaiseksi)

Jos karmi on suora, voi saranat taittaa hieman.

• Tykkään
andreas_r
  • Laddar…
En ymmärrä, näyttääkö kuva saranan ovessa vai karmissa, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä.

Tarkista ensin, että saranan puoleinen varsi on pystysuora.
Sitten taivuttaisin ylempää saranaa saranansuoristajalla
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-19900/

Tässä on vielä enemmän vinkkejä
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/72885-justera-dorr-med-gangjarnsriktare.html

Karmiankkuri on eräänlainen ruuvi, joka kiinnittää karmin seinään. Sen ei pitäisi mennä saranasta läpi.

Osa, jonka olet merkinnyt C:llä, eikö se ole vain peiteluukku? En ole koskaan nähnyt, että sitä voisi säätää. Jos haluaa nostaa ovea, niin kai tarvitaan levyjä, mutta tämä voi olla joku uutuus, jota en tiedä.

edit: en osaa kirjoittaa

toolman77 sanoi:
En ymmärrä, näyttääkö kuva oven vai karmin saranaa, mutta se ei ole kovin tärkeää.

Tarkista ensin, että saranapuolen varsi on pystysuorassa.
Sen jälkeen taivuttaisin ylemmän saranan saranasuoristajalla
[linkki]

Tässä on lisää vinkkejä
[linkki]

Karminruuvi on eräänlainen ruuvi, joka kiinnittää karmin seinään. Sen ei pitäisi olla saranan läpi.

Merkitse onko C vain peitehattu? En ole koskaan nähnyt sen olevan säädettävä. Jos haluaa nostaa oven, se tehokkainta on tiivisteet, mutta tämä voi olla jokin uutuus, jota en tunne.

Oveni korkeus voidaan säätää C:llä, joten se on varmaan "uutuus" :-)

toolman77 sanoi:
En ymmärrä, näyttääkö kuva saranan ovessa vai karmeissa, mutta sillä ei ole paljon merkitystä.

Tarkista ensin, että saranapuolen varsi on pystysuorassa.
Sitten koukuttaisin ylemmän saranan saranan säätimellä
[linkki]

Tässä on vähän enemmän vinkkejä
[linkki]

Karmiruuvit ovat ruuveja, jotka kiinnittävät karmin seinään. Niiden ei pitäisi olla saranan läpi.

Se osa, jonka olet merkinnyt C:llä, onko se vain peitehattu? En ole koskaan nähnyt, että sitä voidaan säätää. Jos haluat nostaa ovea, yleensä käytetään prikkoja, mutta tämä voi olla joku uutuus, jota en tunne.

Kiitos vastauksesta, tässä jatkokysymykset:

Kuva ei ehkä ollut selkein, mutta vasemmalla on karmi ja oikealla ovenlehti.

Ollakseni täysin varma, pitääkö minun irrottaa ovi säätääkseni sitä saranan säätimellä? Mihin suuntaan minun pitäisi taivuttaa ovea ja karmi?

Kyllä, se mitä olen merkinnyt C:llä on peitehattu, mutta sen alla on ruuvi oven korkeussuunnan säätämiseen.

Pieni pohdinta, onko se ovi vai karmin vinossa?

Lillmalen sanoi:
Pieni pohdinta, onko se ovi vai karmit, jotka ovat vinossa?
Tarkistetaan mittaamalla lävistäjät.
Ehkä molemmat ovat vinossa eri suuntiin …

• Tykkään
borjerik
  • Laddar…
Sunnman sanoi:
Det här kanske kan hjälpa dig.

[linkki]
Kiitos, tutkin tätä kun pääsen kotiin. Mutta tämän menetelmän mukaan on siis karmskruvarna, joita pitäisi säätää ennemmin kuin bocka gångjärn.

OpiMaza
Viimeinen keino on säätää saranat, säätää ensin karmiruuvilla ja jos se ei onnistu, niin sitten mennään saranoihin.

Voit ruuvata ulos B:n ja ruuvata sisään C:n yläkertaan, mikä siirtää ovea haluamaasi suuntaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Rickie
  • Laddar…
Uudet modernit ovet eivät koskaan saa säätää saranoita vääntämällä. Säätömahdollisuuksia on riittävästi ilman tällaisten menetelmien käyttöä. Jos nämä säädöt eivät riitä, ovi on epäilemättä väärin asennettu.

• Tykkään
RoBo ja 1 muu
  • Laddar…
Matti_75 sanoi:
Voit kiertää B ulos ja kiertää C sisään ylempään saranan siirtääksesi ovea haluamaasi suuntaan.
Kiitos, kokeilin tätä ja se auttoi osittain. Mittasin ristiin nähdäkseni, oliko karmissa vai ovessa vinous, ja huomasin lisäksi, että karmi pullistuu keskeltä sisäänpäin niin, että se näyttää tältä )| |(. Luulen, että minun pitäisi säätää tämä karmiruuvien avulla (siinä tasossa, missä ongelma on). Jos haluan karmien olevan lähempänä seinää, pitäisikö minun kiristää vai löysätä karmiruuvia? Voisin perustella loogisesti molemmat :)

Jos aiot pitää karmia lähempänä seinää, käännä hylsyä karmiruuvissa vastapäivään.

R Robbanj82 sanoi:
Jos karmit ovat suorat, voit taivuttaa saranat hieman.
Nuo saranat ovat mahdottomia taivuttaa, aivan liian paksuja
Sivusuunnassa säädät oven niillä ruuveilla (torx), olen törmännyt siihen useamman kerran, että ne ovat tiukassa.
Irrotin sitten saranan ja löin vasaralla takapuolelle kahta levyä, kokeile torx-meisselillä, jotta voi ruuvata.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.