(Provar i denna kategori istället, ledsen för dubbelpublicering :/)

Hei, olen miettinyt jo jonkin aikaa vapaa-ajan asunnon rakentamista, pidän, kuten monet muutkin, ladonkaltaisesta estetiikasta ja yksinkertaisesta rakenteesta. Monen tutkimuksen jälkeen kallistun rakennuttamaan paikallarakennettuna, mikä kuitenkin edellyttää hyvää ennakkosuunnittelua, sillä en ole aiemmin rakentanut kokonaista taloa. Viime viikolla olen istunut ja piirtänyt Sketchupissa. Ajatuksena on saada mukaan mahdollisimman paljon eli sähkö, vvs, materiaalilaskenta jne. Kaikki, jotta rakentaminen olisi helpompaa.

Nyt olen piirtänyt rungon (ilman ikkunoita ja ovia), josta haluaisin palautetta. Aion tarkistaa kaiken insinöörillä ennen kuin jatkan, mutta ajattelin, että täällä on monia viisaita ihmisiä.

Ulkomitat: 4800x14000

Kantavat palkit: 45x220
Alaohjauspuu: cc600, 45x220
Seinärunko: 45x195
Välipohja: 45x220 cc600 + Kevytpalkki BI220 cc300. Sisäseinät tukevat cc600-osuutta.

Olen varmasti tehnyt virheitä ja unohtanut asioita, siksi kysyn täällä :)

• Rakennesuunnitelma piirretty SketchUp-ohjelmalla; kuvassa on talon runko, joka koostuu keltaisista pystypalkeista ja vaakapalkeista.
  • Piirrosrakennus luonnos, jossa näkyy rungon kehikko ja kattotuolit; sivuprofiili.
  • Skiss av fritidshusets stommens struktur i SketchUp, visande vertikala och horisontella bjälkar utan fönster eller dörrar placerade på betongstolpar.
  • Puurakenteen tietokonegrafiikka; kaksikerroksinen runko ilman ovia tai ikkunoita, tukipylväät pohjassa, harmaa tausta.
  • Puutalon runkosuunnitelma, jossa näkyy puupalkit ja tukirakenteet ylhäältä päin ilman ikkunoita ja ovia, suunniteltu SketchUp-ohjelmalla.
  • 3D-malli mökin puurungosta ilman ikkunoita tai ovia, jossa näkyvät seinärakenteet ja kannattimet harmaalla taustalla.
Alemman kantavan palkin, eli sen, joka lepää pilarien päällä, tarvitsee luultavasti olla vahvempi, riippuen vähän siitä, miten lasketaan sen vuorovaikutus muiden pituussuuntaisten 45x220 kanssa.

Sinun ei tarvitse enempää pilareita seinässä, jossa välipohja on s300. Se on jo reilusti ylimitoitettu 45x195:llä s600:lla. (Mutta se tarvitaan eristyspaksuuden vuoksi)

Kuten näen, sinulla on 4 pituussuuntaista palkkia välipohjassa, mikä on sekä turhan paljon materiaalia että tarpeeton kylmäsilta. Paras eristys ja vähiten materiaalia saadaan, kun ulkoseinän palkit ulottuvat koko matkan ylös ja välipohjan kantava palkki sijoitetaan sisäpuolelle.

vrt. tämä rakenne, jossa välipohja on sisäpuolella.
Rakenteen poikkileikkauskuva, joka näyttää seinän, katon ja lattian eri kerrokset, kuten mineraalivillan, höyrynsulun ja betonin.

Viimeksi muokattu:
Tyylikkäästi piirretty, onko tehty ilmaisversiossa?

larsbj larsbj sanoi:
Alempi kantta, eli se, joka lepää pilareilla, tarvitsee todennäköisesti olla tukevampi, vähän riippuen siitä, miten se lasketaan yhdessä muiden pitkin kulkevien 45x220 kanssa.

Sinun ei tarvitse lisätä enemmän tolppia seinään, jossa lattiajärjestelmä on s300. Se on jo huomattavan ylimitoitettu 45x195:llä s600:ssä. (Mutta se tarvitaan eristyspaksuuden vuoksi)

Kuten näen, sinulla on 4 pituussuuntaista säädintä välikerroksessa, tämä on sekä tarpeettoman paljon materiaalia että tarpeeton kylmäsilta. Paras eristys ja vähiten materiaalin kulutus on, jos ulkoseinän säätimet menevät koko matkan ylös ja laitat välikerroksen tukilinjan sisäpuolelle.

vertailu tällaiseen rakenteeseen, jossa lattiajärjestelmä on sisäpuolella.
[kuva]
Hieno juttu, hahmottelen uuden version palautteesi pohjalta.

• Tykkään
och en till
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Tyylikkäästi piirretty, onko se tehty ilmaisversiolla?
Kiitos! Se on tehty SketchUp Make 2017:llä. Kaikki osat (rimat, paneelit, eristys, levymateriaalit jne.) on tehty "komponenteiksi", joten kun muutat masteria, kaikki muuttuvat, melko kätevää. Ajatuksena on, että aion piirtää sinne myös sähkön, veden ja ilmanvaihdon, kaiken pitäisi olla siellä. Ajattelen, että minimoisin odottamattomien tapahtumien määrän silloin, vaikka ne tietenkin ilmaantuvat kuitenkin :)

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Alempi kantopalkki, eli se joka lepää pilareilla, tarvitsee todennäköisesti olla tukevampi, vähän riippuen siitä, miten se lasketaan toimimaan yhdessä muiden pitkiä 45x220:n kanssa.

Sinun ei tarvitse enempää tolppia seinässä, jossa palkisto on s300. Se on jo reilusti yli mitoitettu 45x195:llä s600:lla. (Mutta se tarvitaan eristyspaksuuden vuoksi)

Kuten näen, sinulla on 4 pitkittäistä säädintä välipalkistossa, tämä on sekä tarpeettoman paljon materiaalia että tarpeeton kylmäsilta. Parhaiten eristetty ja vähiten materiaalia on, jos annetaan ulkoseinän säädinten kulkea koko matkan ylöspäin ja asetetaan välipalkiston kantopalkki sisäpuolelle.

Vertaile tätä rakennetta, jossa palkisto on sisäpuolella.
[kuva]
Mitä mieltä olet tästä?

• Puiseen sänkyrakenteeseen liittyvä piirros, jossa näkyy ritiläpohja ja sivulaudat, kysely mielipiteestä rakentamisesta.
  • Puinen kehikko, mahdollisesti rakennuksen runkorakenne, jossa näkyy pysty- ja vaakasuoria palkkeja.
  • Puinen talon runkorakenne alustalla, jossa näkyy pystysuorat ja vaakasuorat tukipuut.
  • Puisimulaatikon 3D-piirustus, rakenne yksityiskohdat näkyvissä.
  • Tykkään
Zlingo ja 1 muu
  • Laddar…
O oswim sanoi:
Mitä mieltä olet tästä?
Tuohon uskon.
Vähemmän materiaalia
Vähemmän kylmäsiltoja
Ja vähemmän töitä.
Lisäksi nopeampi saada katolle rakennusvaiheessa.

Voisi harkita vaihtaa ne kaksi 45x220 alhaalla liimapuuhun, ja siten saada korkeutta hieman alas ja ehkä helpompi saada se tukevaksi.

O oswim sanoi:
(Kokeilen tätä kategoriaa uudelleen, pahoittelut tuplajulkaisu :/)

Hei, olen miettinyt jo jonkin aikaa loma-asunnon rakentamista, ja kuten monet muut, pidän latoon liittyvästä estetiikasta sekä yksinkertaisesta rakenteesta. Tutkittuani paljon olen päätymässä rakentamaan perinteisestä puutavarasta, mutta se edellyttää hyvää pohjatyötä, koska en ole aiemmin rakentanut kokonaan taloa. Viime viikolla olen piirrellyt SketchUp-ohjelmassa. Ajatuksena on sisällyttää mahdollisimman paljon tietoa kuten sähköt, putket, materiaalimääriä jne. Rakentamisen helpottamiseksi.

Nyt olen piirtänyt rungon (ilman ikkunoita ja ovia), josta haluaisin saada palautetta. Aion tarkistaa kaiken rakennesuunnittelijan kanssa, mutta ajattelin, että täällä on paljon viisaita ihmisiä.

Ulkokoko: 4800x14000

Kantavat palkit: 45x220
Alapohjan palkisto on cc600, 45x220
Seinärunko: 45x195
Välipohja: 45x220 cc600 + Kevytsilta BI220 cc300. Sisäseinät tukevat osaa, jossa cc600

Olen varmasti tehnyt virheitä ja unohtanut asioita, siksi kysyn täällä :)
Eikö sinun pitäisi piirtää ensin pohjaratkaisu ja ulkopinnat, ennen kuin teet erittäin yksityiskohtaisen rungon?

A andersmc sanoi:
Eikö sinun pitäisi piirtää pohjapiirroksesi ja ulkopinnat ensin, ennen kuin teet erittäin yksityiskohtaisen rungon?
A andersmc sanoi:
Eikö sinun pitäisi piirtää pohjapiirroksesi ja ulkopinnat ensin, ennen kuin teet erittäin yksityiskohtaisen rungon?
Hei! Kyllä, olen luonnostellut pohjapiirroksen. Voin laittaa sen tänne illalla :D

A andersmc sanoi:
Etkö aio ensin piirtää pohjapiirustusta ja ulkopintoja ennen kuin teet erittäin yksityiskohtaisen rungon?
Tästä tulee pohjapiirustus (jossa varmasti on parantamisen varaa). Talon koko ja mitat ovat kuitenkin asetettu. Olen katsonut Arvesunds ladhus -talomalleja ja saanut inspiraatiota niistä.

• Pohjapiirros, jossa näkyy keittiö, kylpyhuone ja kaksi makuuhuonetta. Inspiraationa toiminut Arvesunds ladhus.
  • Havahduta suunnitelma kahdella makuuhuoneella, inspiroitunut Arvesundin ladosta.
  • Tykkään
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Tuohon minä uskon.
Vähemmän materiaalia
Vähemmän kylmäsiltoja
Ja Vähemmän työtä.
Lisäksi nopeampi asentaa katolle rakennusvaiheessa.

Voisi harkita korvata kaksi 45x220 alhaalla liimapuulla ja siten alentaa korkeutta hieman ja ehkä helpompi saada se vakaaksi.
Ok, tarkoitatko vaihtaa kantavat palkit (6 kpl 45x220) LT:hen joka ei ole yhtä korkea?

Hyvä malli. Ajattelin kahta asiaa, mainitset kantavat sisäseinät ensimmäisessä viestissä. Ne täytyy myös sisällyttää runkoon.

Sitten on suhteellisen vähän perustuskohtia, mikä aiheuttaa korkeita kuormituskeskittymiä. Minkälaista maa-alue on? Ajattelen peruspainetta ja painumia.

• Tykkään
oswim
  • Laddar…
W witten sanoi:
Hieno malli. Ajattelin kahta asiaa, mainitset kantavat sisäseinät ensimmäisessä viestissä. Ne täytyy myös sisällyttää runkoon.

Sitten on suhteellisen vähän perustamispisteitä, mikä aiheuttaa korkeita kuormalasten keskittymiä. Millainen maa se on? Ajattelen perustamispaineita ja painumia.
Hyvä huomio! Teen luonnoksen, johon sisällytän kantavat sisäseinät.

Perustamispisteet ovat täysin alimitoitetut valitsemalleni kantolinjalle (Träguidens dimensioneringstabell). En tiedä maaolosuhteista, koska minulla ei ole vielä tonttia, mutta katson tontteja, joissa on kallioita. Tämä joudutaan kuitenkin mukauttamaan, kun tiedän alustat :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.