2 347 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Runkorakenne latoasuntoon
Hei, olen jo jonkin aikaa miettinyt vapaa-ajanasunnon rakentamista, ja kuten monet muut, pidän latorakennuksen estetiikasta sekä yksinkertaisesta rakenteesta. Lukuisien tutkimusten jälkeen olen päätymässä rakentamaan pitkästä tavarasta, mikä kuitenkin edellyttää hyvää ennakkotyötä, sillä en ole aiemmin rakentanut kokonaista taloa. Viime viikolla olen piirtänyt luonnoksia SketchUpissa. Ajatuksena on saada mukaan niin paljon kuin mahdollista, eli sähkö, LVI sekä materiaalilaskelmat. Kaikki tämä tekee rakentamisesta vähemmän vaikeaa.
Nyt olen luonnostellut rungon (tosin ilman ikkunoita ja ovia), josta haluaisin saada palautetta. Aion tarkistaa kaiken suunnittelijan kanssa, mutta ajattelin, että täällä on monia viisaita henkilöitä.
Ulkomitat: 4800x14000
Kantavat palkit: 45x220
Alaohjauspuu on cc600, 45x220
Seinärunko: 45x195
Välikatto: 45x220 cc600 + Kevytpalkki BI220 cc300. Sisäseinät tukevat osan, jossa on cc600
Olen varmasti tehnyt virheitä ja unohtanut asioita, joten kysyn täällä
Nyt olen luonnostellut rungon (tosin ilman ikkunoita ja ovia), josta haluaisin saada palautetta. Aion tarkistaa kaiken suunnittelijan kanssa, mutta ajattelin, että täällä on monia viisaita henkilöitä.
Ulkomitat: 4800x14000
Kantavat palkit: 45x220
Alaohjauspuu on cc600, 45x220
Seinärunko: 45x195
Välikatto: 45x220 cc600 + Kevytpalkki BI220 cc300. Sisäseinät tukevat osan, jossa on cc600
Olen varmasti tehnyt virheitä ja unohtanut asioita, joten kysyn täällä
Tyylikkäästi piirretty
Ilman että olen laskenut mitään.
Sanoisin, että kantopalkki on hieman heikko tuolla jännevälillä 14800/4 mm, vaikka se jossain määrin toimii yhdessä toisten 45x220 kanssa, jotka ovat pitkällä sivulla.
Lisäksi mielestäni teet tarpeettoman monimutkaisen rakenteen välipohjassa. Pidän siitä, että seinän runkotolpat menevät koko matkan lattian palkistosta kattorakenteeseen. Ja sitten välipohja rakennetaan sisäpuolelta. Helpompi rakentaa, vähemmän materiaalia ja vähemmän kylmäsiltoja.
Sanoisin, että kantopalkki on hieman heikko tuolla jännevälillä 14800/4 mm, vaikka se jossain määrin toimii yhdessä toisten 45x220 kanssa, jotka ovat pitkällä sivulla.
Lisäksi mielestäni teet tarpeettoman monimutkaisen rakenteen välipohjassa. Pidän siitä, että seinän runkotolpat menevät koko matkan lattian palkistosta kattorakenteeseen. Ja sitten välipohja rakennetaan sisäpuolelta. Helpompi rakentaa, vähemmän materiaalia ja vähemmän kylmäsiltoja.
Kiitos!larsbj sanoi:
Tyylikkäästi piirretty
Sanoisin, että kantopalkki on vähän heikko sillä jännevälin 14800/4 mm, vaikka se jossain määrin toimii yhdessä muiden 45x220:ien kanssa, jotka ovat pitkällä sivulla.
Sitten voisin ajatella, että teet tarpeettoman monimutkaisen rakenteen välipohjassa. Tykkään, että seinän pystypuut ulottuvat lattiapalkista kattoon asti. Ja sitten rakennetaan välipohja sisäpuolella. Helppo rakentaa, vähemmän materiaalia ja vähemmän kylmäsiltoja.
Klikkaa tästä vastataksesi