Hei, olen jo jonkin aikaa miettinyt vapaa-ajanasunnon rakentamista, ja kuten monet muut, pidän latorakennuksen estetiikasta sekä yksinkertaisesta rakenteesta. Lukuisien tutkimusten jälkeen olen päätymässä rakentamaan pitkästä tavarasta, mikä kuitenkin edellyttää hyvää ennakkotyötä, sillä en ole aiemmin rakentanut kokonaista taloa. Viime viikolla olen piirtänyt luonnoksia SketchUpissa. Ajatuksena on saada mukaan niin paljon kuin mahdollista, eli sähkö, LVI sekä materiaalilaskelmat. Kaikki tämä tekee rakentamisesta vähemmän vaikeaa.

Nyt olen luonnostellut rungon (tosin ilman ikkunoita ja ovia), josta haluaisin saada palautetta. Aion tarkistaa kaiken suunnittelijan kanssa, mutta ajattelin, että täällä on monia viisaita henkilöitä.

Ulkomitat: 4800x14000

Kantavat palkit: 45x220
Alaohjauspuu on cc600, 45x220
Seinärunko: 45x195
Välikatto: 45x220 cc600 + Kevytpalkki BI220 cc300. Sisäseinät tukevat osan, jossa on cc600

Olen varmasti tehnyt virheitä ja unohtanut asioita, joten kysyn täällä :)

• Luonnos puurungosta, jossa pysty- ja vaakapuut sekä ympyrät, jotka näyttävät kiinnityspisteet. Rakenne ilman ikkunoita tai ovia.
  • Ladhus-rakennuksen kehikko, 3D-malli ilman ikkunoita ja ovia, ylhäältä katsottuna. Rakenteen mitat: 4800x14000, puurunko.
  • Ladontatalon puurunkorakenne projektissa, jossa näkyy kaksikerroksinen kehikko päällä olevalla kattorakenteella.
  • Ladontatalon rungon suunnitelma SketchUpissa, jossa näkyy pystysuorat ja vaakasuorat puupalikat sekä perustukset harmaalla pohjalla.
  • Luonnos puurunkoisen vapaa-ajan talon rakenteesta, jossa näkyy pystytolpat ja vaakapalkit ilman ikkunoita tai ovia.
  • Puutarhaan 3D-mallinnettu talon runko, jossa näkyy vaakasuuntaiset ja pystysuuntaiset tukipuut ilman ikkunoita tai ovia.
Tyylikkäästi piirretty
Ilman että olen laskenut mitään.
Sanoisin, että kantopalkki on hieman heikko tuolla jännevälillä 14800/4 mm, vaikka se jossain määrin toimii yhdessä toisten 45x220 kanssa, jotka ovat pitkällä sivulla.
Lisäksi mielestäni teet tarpeettoman monimutkaisen rakenteen välipohjassa. Pidän siitä, että seinän runkotolpat menevät koko matkan lattian palkistosta kattorakenteeseen. Ja sitten välipohja rakennetaan sisäpuolelta. Helpompi rakentaa, vähemmän materiaalia ja vähemmän kylmäsiltoja.

• Tykkään
oswim
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Tyylikkäästi piirretty
Ilman että olen laskenut mitään.
Sanoisin, että kantopalkki on vähän heikko sillä jännevälin 14800/4 mm, vaikka se jossain määrin toimii yhdessä muiden 45x220:ien kanssa, jotka ovat pitkällä sivulla.
Sitten voisin ajatella, että teet tarpeettoman monimutkaisen rakenteen välipohjassa. Tykkään, että seinän pystypuut ulottuvat lattiapalkista kattoon asti. Ja sitten rakennetaan välipohja sisäpuolella. Helppo rakentaa, vähemmän materiaalia ja vähemmän kylmäsiltoja.
Kiitos! :) En ole ihan varma, mistä kantopalkista puhut? Älykäs idea siellä seinäpalkkien kanssa, otan sen huomioon vielä uudelleen :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.