Olen saanut aloitusluvan yksinkertaista autotallia asuntovaunulle ja pohdin rungon materiaalin valintaa.

Rakenne on suunniteltu noin näin ja se rakennetaan plinttien päälle:

<span id="spn_dv3" class="upvotes">Garage rakennusprojekti, runko ja pilareiden rakennekuva. Puusta rakennettu kehikko pilareiden päällä. Pohdintaa materiaalivalinnasta.</span>

Kysymykseni on nyt, mitä materiaalia minun tulisi valita runkoon (tolpat), jotta tolppien alaosat eivät lahoaisi?

Pitäisikö minun käyttää painekyllästettyä puutavaraa vai valita tavalliset tukipuut ja käsitellä ne öljyllä tai vastaavalla?

Jos valitsee painekyllästetyn, täytyykö sekä sisäinen että ulkoinen tukipuu olla kyllästetty?

Jos valitsee tavallisen käsittelemättömän puutavaran, millä ne olisi parasta käsitellä? (En ole ajatellut maalata autotallia sisältä eikä siinä ole tarkoitus olla sisäseiniä)

Tuleeko se olemaan avoin ja ilmava, kuten kuva antaa ymmärtää, jotta puutavaralla on hyvä mahdollisuus kuivua?

Olen käyttänyt kyllästettyä puutavaraa koko ratkaisussa, pitkäaikaisen kestävyyden takaamiseksi. Mutta toki sisäosa voisi olla tavallisesta kuivasta puutavarasta.

• Tykkään
P-plats
  • Laddar…
P
Voit käyttää painekyllästettyä tolppiin ja tavallista puutavaraa lopulle ja maalata ne..

• Tykkään
P-plats
  • Laddar…
Olin valinnut tavallista sahattua valkoista puutavaraa, laittanut alushuopaa anturan ja pilarin väliin, jättänyt käsittelemättömäksi tai maalannut keittomaalilla.

Valitsemalla sen sijaan höylätyn kyllästetyn puutavaran ja maalaamalla tiiviillä muovimaalilla pilaa ulkonäön ja aiheuttaa turhia ongelmia ja kustannuksia tulevaisuudessa.

• Tykkään
P-plats
  • Laddar…
Tavallinen sääntöpuiso pitäisi toimia.
Olin valinnut joko pylväiden asettamisen raa'assa + myöhemmin keitetyssä pellavaöljyssä, tai roslagsmahongissa tai puhtaassa puutervassa kosteussuojaksi ennen asentamista.
Jos maa ei ole vetinen ja pylvään ja maan välillä on 1-3 cm sekä paneeli menee hieman pylväiden alapuolelle, ei pitäisi olla ongelmia.
Olin myös jättänyt vähintään 1 cm ilmarako pylvään ja pylväsjalan väliin, sekä suorat pylväsraudat (lattateräs) niin ettei vesi voi jäädä seisomaan mihinkään.
Oletan, että paneeli menee pylväiden ulkopuolelle ja estää sadevettä pääsemästä pylväisiin.

• Tykkään
P-plats
  • Laddar…
Kuulostaa siltä, että olen oikealla tiellä, jos valitsen painettua materiaalia tolppiin mutta tavallista käsittelemätöntä niiden välisten koolinkien. Paneeli maalataan sitten akryylimaalilla, jotta se sopii yhteen talon, autotallin ja vierasmajan kanssa. Kiitos kaikista mielipiteistä ja vinkeistä, ne ovat arvokkaita.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.