Sen kun aloitin käyttämään raakalinjaöljyä SAAB 9-5:ssäni, se on käytännössä lakannut ruostumasta (jopa siellä, missä oli aiemmin runsaasti ruostetta). Raakalinjaöljyllä on uskomaton tunkeutumiskyky saumoihin ja ruosteisiin pintoihin mutta kestää useita viikkoja kuivua. Öljy laajenee noin 15 % kuivuessaan (hapettuessaan) ja sulkee siten saumat entistä paremmin. Ajattelin pitää sitä kolme vuotta, nyt on melkein viisi (on nyt 17 vuotta vanha) ja auto on huomattavasti vähemmän ruosteinen kuin ostaessani sen. Aion siis ajaa sillä vielä pitkään. Yhdessä sileän Hammerite-hopean kanssa (joka on hyvin samanlainen kuin SAAB silvermetallic 265) auto paranee vuosi vuodelta.
Jos haluaa nopeampia tuloksia, voi käyttää keitettyä linjaöljyä, joka kuivuu paljon nopeammin mutta ei tunkeudu yhtä hyvin.
Jotkut suosittelevat erikoisvalmisteita kuten https://www.watski.se/Owatrol-Olja-115Cr, mutta olen liian nuuka ja en ole kokeillut sitä. Pitäisi kuitenkin olla erittäin hyvä.
Kyllä, 5-56 ja WD-40 ja vastaavat tuotteet koostuvat pääasiassa liuottimista, ja niissä on melko vähän öljyä, eli suurin osa haihtuu nopeasti ja jäljelle jäävä öljykalvo tarjoaa tuskin mitään ruostesuojaa.
Uskon itse enemmän tavallisiin auton peltien ruostesuojatuotteisiin, mahdollisesti ensin ohut ja helposti leviävä saadakseen hyvän tunkeutumisen, erityisesti hyvä, jos se on alkanut ryömiä lakkapinnan alle, ja sitten kerros hieman paksumpaa, joka antaa kestävämmän kalvon pitkäaikaissuojausta varten.
Mutta pellavaöljy voi myös olla todella hyvä. Ja etuna on, että se ei sotke niin pahasti, se on esimerkiksi vaalea mustan sijasta.
Ulkoa, joka altistuu kulumiselle, on luultavasti lakattava, eli puhdistettava irtoruosteesta ja maalista, käsiteltävä ruostesuojalla (sinkki) ja sitten lakattava.
Ruoste ei ole ilkeää. Se on vain todiste siitä, että tuote on aloittanut matkansa takaisin luontoon.
Mahdollisesti haluamme joskus viivästyttää prosessia hieman, jotta se näyttäisi silmissämme kauniimmalta hieman pidempään. Asiat, jotka eivät luonnollisesti siirry luontoon hyvällä tavalla, ovat ongelma, esim. muovi, joka päätyy mereen.
Ne asiat, joista TS puhuu täällä, ovat jo aloittaneet matkansa takaisin. Puhallus ja uudelleenmaalaus voivat todennäköisesti pidentää aikaa, jonka ne näyttävät hyviltä. 556, WD-40 ja muut liuokset eivät auta. Ne ovat jo matkalla.
Jos haluaa valmistaa jotain, joka kestää aggressiivisessa ympäristössä, valitaan muu materiaali. Siksi haponkestävä teräs on yleistä Ruotsin länsirannikolla. Se, mikä maalataan, ruostuu melko pian, ja erityisesti se roska, jonka TS esittelee, tuskin kestää lyhyen ajan.
SStrontus sanoi:
Ruoste on ehdottomasti ilkeä. On resurssien tuhlausta ensin valmistaa jotain ja sitten antaa sen ruostua pois.
Jos sen halutaan kestävän hieman pidempään, se tarvitsee sinkkikäsittelyn ennen maalaamista aivan kuten moderneja autoja suojataan ruosteelta.
TS:n tavaroihin ruoste on jo tarttunut, eikä 556 mm:n roska juuri auta.
On selvää, että asioita voi saada kestämään pidempään, jos ne pintakäsitellään tai valmistetaan muusta materiaalista. Mutta syy siihen, että tämä ylipäätään täytyy tehdä, on ruoste. Joten ruoste on toki ilkeä.
Hagmans ruostesuojausvaha mielestäni suojaa hyvin.
Läpinäkyvä, joten se ei häiritse paljon.
[linkki]
On mahdollista, että Hagmans on parempi kuin kaikki muut, mutta olen kokeillut useita ruostesuojausvahaa ja mikään ei toimi erityisen hyvin, kun se on jo alkanut ruostua; silloin pellavaöljy on täysin ylivoimainen ja paljon halvempi. Käytin vahaa monta vuotta, mutta se jatkoi ruostumista, katkeamatta. Puhdas, ruosteeton pinta ja paikat, jotka eivät altistu kulumiselle, ovat siinä hyviä (kuten palkkien sisällä ja ovien sisällä).
Mutta mitä mieltä olette, jos käytän Biltema linolje spray alueille, jotka eivät näy, kuten putkissa ja vastaavissa, ja sitten kylmä-galv näkyville alueille?
Totta kai yritän ensin harjata\hiomalla poistaa osan ruosteesta.
Raaka ja keitetty pellavaöljy eroavat suuresti molekyylikooltaan ja tunkeutumiskyvyltään, eivät ole vertailukelpoisia, joten tarkista sisältö. Keitetty pellavaöljy kuivuu nopeammin, mutta siihen edut loppuvat.
Bilteman linjaöljy ei ole keitetty. Suihkutin eilen osan molemmista tuotteista, mutta se ei näytä kuivuvan, vaan jää öljytyksi pinnaksi. Ehkä ei ole niin suuri ongelma tässä tapauksessa, mutta toivoin, että se kuivaisi ja muodostaisi kumipinnan, josta olen muuten lukenut.
Ohjeet viittaavat siihen, että sen pitäisi kuivua, koska he suosittelevat sitä pohjamaaliksi.
Biltemas koostuu pellavaöljystä, joka ei ole keitetty. Ruiskutin osan eilen molemmille tuotteille, mutta se ei näytä kuivuvan, vaan jää öljyiseksi pinnaksi. Ehkä ei ole suuri ongelma tässä tapauksessa, mutta olin toivonut, että se olisi kovettunut ja luonut kumimaisen pinnan, josta olin muuten lukenut.
Ohjeissa sanotaan, että sen pitäisi kuivua, koska sitä suositellaan pohjamaaliksi.
Täytyy tyytyä keitettyyn pellavaöljyyn tai muihin vaihtoehtoihin, jos tarvitaan nopeasti kuivuva.
Jos on todella lämmintä, se voi kestää alle 2 viikkoa (mutta myös huomattavasti pidempään epäsuotuisissa olosuhteissa). Maalaan aina auton ovien alaosat, ja huomaan heti kuivuuden alkamisen, kun se tarttuu hieman koriin. Nopein mitä olen kokenut, on varmaan 5-7 päivää keskikesällä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.