312 lukukertaa ·
2 vastausta
312 lukukertaa
2 vastausta
Rivitalorakentaminen
Olisin kiitollinen vastauksesta.
Harkitsen rivitaloa. Se on 2 kerrosta.
10 rivitaloasuntoa yhdessä rivissä. Rakennusvuosi on 1994.
Puupaneelit takana ja edessä.
Tyhmä kysymys. Pitäisikö paneelin alla molemmilla puolilla olla betonilohkoja? Kunkin rivitalon välillä on varmaan myös betonia?
Paloturvallisuuden kannalta, onko se sama kuin kerrostalohuoneistoissa? Vai onko rivitaloissa suurempi paloriski, jos ne on rakennettu betonista?
Harkitsen rivitaloa. Se on 2 kerrosta.
10 rivitaloasuntoa yhdessä rivissä. Rakennusvuosi on 1994.
Puupaneelit takana ja edessä.
Tyhmä kysymys. Pitäisikö paneelin alla molemmilla puolilla olla betonilohkoja? Kunkin rivitalon välillä on varmaan myös betonia?
Paloturvallisuuden kannalta, onko se sama kuin kerrostalohuoneistoissa? Vai onko rivitaloissa suurempi paloriski, jos ne on rakennettu betonista?
Ei tarvitse olla betonia talojen välissä. Palosuojauksen perusta on, että ehtii ulos rakennuksesta ennen kuin palo leviää palokerros välillä ja rakennus romahtaa ympäriltä. Joten voi olla muita paloseiniä, kuten puulistat ja kipsi, jotka pysäyttävät palon 60 minuutiksi.
Siksi näet lehdistössä säännöllisin välein, että kokonaiset rivitalo-osuudet ovat tuhoutuneet liekkiin. Esimerkki 70-luvun rivitalosta Kungsängenissä - Upplands bro, joka paloi äskettäin:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...lands-bro-brinner-inte-full-kontroll-pa-laget
Siksi näet lehdistössä säännöllisin välein, että kokonaiset rivitalo-osuudet ovat tuhoutuneet liekkiin. Esimerkki 70-luvun rivitalosta Kungsängenissä - Upplands bro, joka paloi äskettäin:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...lands-bro-brinner-inte-full-kontroll-pa-laget
Kiitos paljon vastauksesta.Claes Sörmland sanoi:
Perustusten ei tarvitse olla betonista talojen välillä. Palosuojelun perusajatus on, että ihmiset ehtivät poistua rakennuksesta ennen kuin tuli leviää palosolujen välillä ja rakennus romahtaa heidän päälleen. Joten se voi olla muita tyyppejä paloseinämiä, esimerkiksi puurunkoja ja kipsilevyjä, jotka estävät paloa 60 minuutin ajan.
Tämä on syy, miksi lehdistössä näkyy tasaisin väliajoin, että kokonaisia rivitalorivistöjä on menetetty liekeille. Esimerkki 70-luvun rivistä Kungsängenissä - Upplands bro:ssa, joka äskettäin paloi:
[linkki]
Klikkaa tästä vastataksesi