Olen vaihtamassa paneeleja ja ikkunalistauksia ja olen valinnut vanhemman tyylin, jossa on vähän koristeleikkauksia ja koristelua. Olen esimerkiksi tarkoituksella jättänyt pois metallilevyt vesiureista. Kiinnitän ylälauan perustapanelointiin, mitä olen nähnyt tehtävän vanhemmissa taloissa, joissa on tämän tyyppinen ylälauka. Ongelmani on, että se ei ole tiivis ja sadevesi pääsee ylälaukan taakse. Katso kuvat.
Tarvitsen neuvonne ja viisautenne. Olenko turhaan huolissani vai onko tämä riskirakenne, jota pitäisi välttää? Miten voin rakentaa sen paremmin, mutta kuitenkin säilyttäen ideani?
Sinun pitäisi asentaa ylimmäinen ennen alimpia lautoja, mutta se ei silti ole täysin tiivis, jos tuuli puhaltaa. Aseta pelti, joka nousee 10 cm ylös ja ulottuu yli peittävän laudan, mutta ei aivan reunaan asti, jotta se ei näy. Jätä 5 mm väli paneelin ja pellin väliin.
Sahaa noin 10 mm syvä ura (kalteva alaspäin/ulospäin) pohjalaudoitukseen hieman yläpuolelle päällimmäisen ikkunanvuorin yläreunaa ja asenna pieni kapea metalliliuska, joka päättyy alaspäin kääntyen 5 mm ikkunanvuorin yli. Tämän metalliliuskan voit joko leikata itse tai tilata mittatilaustyönä. Parhaimmillaan se on (yhteensopivasti vanhan tyylin kanssa) kuumasinkitty mutta maalaamaton, jotta voit maalata itse pellavaöljymaalilla. Se on pieni ja siisti ja ei näy, ellei mene suhteellisen lähelle ikkunaa ja tarkastele, mutta silloin näkyy joka tapauksessa "kaikki", joten sillä ei ole merkitystä.
Se on periaate, joka meillä on talossamme, ja puu ei ole (liian) mätää yli 130 vuoden jälkeen, joten ilman peltiä näyttää toimivan jonkin aikaa ainakin... vaikka pelti tarkoittaakin turvallisempaa rakennetta. Sijainti, tuuli- ja säänvaihtelu sekä katon räystään koko vaikuttavat varmaankin myös jonkin verran.