Moi!

Olen asunut talossa kaksi vuotta, jossa kerran asui eräänlainen "harrasteammattilainen". Yksi toimenpiteistä, joita en voi enää sivuuttaa, on "riippumatto" yhdessä kohdassa välikerrosta. Joku on tehnyt aukon alakerran kantavassa seinässä ilman riittävää tukea. Tämän riippumaton keskellä yläkerrassa on korkea kaappi täynnä vaatteita koreissa, jotka painavat varmasti melko paljon, muuten ei ole suoraa kuormitusta kuin omapaino lattiassa ja me, jotka kävelemme siellä silloin tällöin. Painanne on järkyttävän häiritsevä kävellä ja muistuttaa minua joka kerta siitä, että minun täytyy hoitaa tämä ongelma ennemmin tai myöhemmin. Edellinen omistaja sanoi, että se on ollut näin 20 vuotta niin kauan kuin hän asui täällä.

Aukko on 2,2 metriä leveä, ja näen edessäni, että minun täytyy laittaa sinne jonkinlainen teräspalkki ja peittää se. Arvaan, että nykyään siellä on jokin tukipuu tai vastaava gypsilevyn alla.

Näen projektin seuraavasti (ja pelkään sitä):
1. Nostaa aukko esimerkiksi tunkilla ja samalla seurata tunkin/tukipalkin kanssa aukon molemmin puolin niin, että lattia on tasainen. (Etsin koolaukset ja asetan tukipalkit sinne, jotta en murskaa nykyistä kattokipsiä).
2. Poistaa kipsilevy nähdäkseni, mitä siellä nykyisin on.
3. Irroittaa kaikki nykyiset rakenteet niin, että lattiarakenteet paljastuvat.
4. Asettaa teräspalkki ja pultata se lähimpään tukipuuhun.
5. Poistaa tunkki.
6. Gypsumointi, tasoittaminen ja maalaaminen.

Kysymys 1: Nykyinen "palkki" riippuu noin 60 mm kattokipsin alapuolella. Tämä antaa kattokipsillä 12 mm ja koolauksella 28 mm yhteensä korkeudeksi 80 mm, miinus uusi kipsinkokoaminen olisi noin 70 mm korkea palkki. Riittääkö se, vai kuinka korkea uskot, että sen tarvitsee olla aukon 2,2 m kantamiseksi?
Kysymys 2: Mikä teräspalkki antaa parhaan lujuuden, HEA, IPE tai UPE?
Kysymys 3: Uskotteko, että onnistuu tilata teräspalkki kiinnityslevyillä päissä ja pultata se nykyisiin seinäpuutukipuihin, vai tarvitseeko minun poistaa koko sivujen verhoilu lattiaan asti ja asentaa terästolpat molempiin päihin? Se tekisi projektista vielä monimutkaisemman.
Kysymys 4: Onko mielestänne ajatteluni oikea yleensä ottaen?

Lisähaasteena on, että yhdelle puolelle on kiinnitetty jakorasia.

Liitän kuvan ongelmasta. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
Sisäkatto ja portaikko, jossa on "riippumatto-ongelma" epäasianmukaisen tukirakenteen vuoksi keskellä avointa tilaa.

BirgitS
Voin vastata vain osaan kysymyksistäsi.

1. Luulen, että palkin pitäisi olla huomattavasti korkeampi, esimerkiksi kaksinkertainen. Niiden johtopäätösten perusteella, mihin on päädytty muissa viestiketjuissa välikoolauksista. Sitten se riippuu suurimmasta painosta ylhäältä, eli lumesta, kattomateriaalista, kattorakenteesta jne.
3. Luulen, että tarvitset vahvempia pylväitä päissä, joiden päällä palkki voi levätä.

Sinun tulisi palkata rakennesuunnittelija, joka voi laskea nämä asiat ja antaa pohjamateriaalin rakennusilmoitusta varten kunnalle.

BirgitS BirgitS sanoi:
Voin vastata vain osaan kysymyksistäsi.

1. Uskon, että palkin pitäisi olla huomattavasti korkeampi, esimerkiksi kaksinkertainen. Tämä perustuu siihen, mitä on sanottu muissa ketjuissa avväxlingarista. Sitten se riippuu maksimipainosta ylhäältäpäin, eli lumesta, kattopäällysteestä, kattorakenteesta jne.
3. Luulen, että tarvitset vahvemmat pilarit päissä, joille palkki voi nojata.

Sinun tulisi palkata rakennusinsinööri, joka voi laskea tämän ja antaa sinulle aineiston rakennusilmoitusta varten kunnalle.
Kiitos vastauksesta, vaikka ne ovatkin vaikeita. Eikö rakennusilmoitus kunnalle ole liioiteltua, kun tavoitteena on parantaa olemassa olevaa avväxlingiä yksityisessä talossa? Lattia ei kanna, kuten sanottu, mitään ylimääräistä kuin raskaan vaatekaapin ja henkilökuorman, koska yläkerran katto on itsestään kantava A-kattotuoli. Korkeammalle palkille vaikuttaa olevan kuitenkin kohtuullista. Pitänee pyyhkiä pölyt vanhoista mitoituskirjoista yliopistolta.

BirgitS
Käsitykseni mukaan kaikki kantavaan rakenteeseen tehtävät toimenpiteet on ilmoitettava ja hyväksyttävä. Tämä on välttääksesi sen tilanteen, johon olet nyt joutunut.

Fribärande kutsutaan yleensä ristikko-orret (W), jotka siirtävät kaiken kattokuorman ulkoseinille. Muut kattotuolit siirtävät osan kattokuormasta tukijalkojen kautta lattiaan ja siten kantavalle sydänseinälle. Näin olen ainakin minä (amatööri) ymmärtänyt sen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.