Olen löytänyt tummanharmaan, melkein mustan, "pahvin" vanhan muovimaton alta. Pohdin, voiko se olla vanhempaa lumpupahvia. Tai mitä muuta se voisi olla. En muista oikein, mutta minulla on mielikuva, että pahvi oli naulattu kiinni vanhaan alla olevaan lankkulattiaan. Tehtiinkö niin ennen vanhaan?

Onko täällä joku, joka tietää, jos vanha lumpupahvi voi olla eri värisiä ja paksuisia? Vai onko aina ollut vain se hieman vaaleanharmaa "harma lumpupahvi"? Löytämäni pahvi tuntuu olevan tummempi kuin se. Siksi kysymys väristä.

Miten voi arvioida, onko kyseessä lumpupahvi? Joku erityinen tuntomerkki?

Sattuuko jollakulla täällä olemaan kuvaa vanhasta lumpupahvista? Olen etsinyt netistä, mutta löytänyt lähinnä kuvia uudesta lumpupahvista rullassa.

Kiitos etukäteen! :)
 
  • Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta KnockOnWood! :)

Kuulostaako loogiselta, että vanhan linoleum-/muovimaton alla on vanha förhydningspapp (tai lumppapp), suoraan talon vanhan lautalattian päällä?

Yritän saada kuvan päivän aikana, mutta valitettavasti sain vain pienen palan irti lattian raosta.
Suurin osa pitäisi olla poistettu muutama vuosi sitten, kun uutta parkettia asennettiin, mutta kaveri, joka teki työn, oli huolimaton, ja jätti materiaalin jäänteitä uuden parketin alle, jotka myös työntyvät esiin suurista lattiarakoista, jotka hän myös jätti jälkeensä.

Ja nyt itsestään selvä jatkokysymys minulta:

Sisältääkö vanha lumppapp ja förhydningspapp asbestia? :)
 
Stina71 sanoi:
...Sisältävätkö gammal lumppapp och förhydningspapp asbest? :)
Siihen on varmasti 110-prosenttinen EI
 
  • Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos ja kumarrus!

Tältä kartonki ainakin näyttää. Palanen tummaa huopapaperia valkoisella viivoitetulla taustalla.
 
Se humhum mitä se on!
Se näyttää aika paksulta.

Oletko varma, että se ei ole neulahuopaa, joka oli osa muovimattoa.
Jos matto on ollut liimattuna, suurin osa alapuolen neulahuopamatosta jää alustaan.

Sellaisia mattoja tehtiin 1960-1970-luvuilla, askeläänien vaimentamiseksi sen ajan ohuissa välipohjissa.

Katso
http://www.byggahus.se/forum/golv/226490-lim-under-plastmatta-asbest.html
http://www.byggahus.se/forum/golv/235718-vad-ar-det-har-och-hur-far-jag-bort-det.html
ja
http://www.byggahus.se/forum/golv/234089-plastmatta.html
 
Jaa, en tiedä minä.. Ei aavistustakaan, voiko kyseessä olla nålfilt.
Onko riski epäillä asbestia siinä tapauksessa?

Olet oikeassa, se näyttää aika paksulta.
Näyttää siltä, että se kerrostuu useampaan kerrokseen, tyyliin.
Oliko aikoinaan lumppapp, joka oli niin paksua?
Vai se toinen tyyppi papp, josta puhuit aiemmin?
 
Eieieiei, siellä ei ole asbestia!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.