Hei,

Olen käynnissä ja remontoin yläkerrassa ja aion alkaa korjata ne kolhut, jotka ovat syntyneet rappausseinien purkamisen jälkeen. Minulla on kokemusta rappaamisesta aiemmin ja tiedän, että se on työlästä ja tylsää ja olen miettinyt levittävän remonttikipsiä seinille sen sijaan. Koska jotkut seinät ovat ulkoseiniä ja kaikki on tiiltä, onko sopivaa levittää remonttikipsiä näille vai onko riski kosteudesta ja homeesta levyn ja seinän välissä?

Olen etsinyt vähän tästä asiasta, mutta en ole löytänyt mitään, joka suoraan sanoisi sen olevan ok, joten arvostan kaikkia vastauksia :-)

/Patrik

Remonttikipsi ei käytännössä eristä mitään. Jos et asenna mitään eristystä, seinäpinta tulee siksi olemaan suunnilleen yhtä lämmin/kylmä kuin nykyään. Tämä tarkoittaa, että seinille ei todennäköisesti muodostu enempää kondensaatiota kuin nykyään.

Toisin sanoen, jos tila on nykyään lämmitetty etkä koe kondensaatiota seinillä, riskit ongelmiin ovat vähäiset.

Jotkut voisivat väittää, että jos liimaat levyt, et saa ilmarakoa, joka voisi kuivata mahdollisen kondensaation. Toisaalta, olen oppinut yläasteen fysiikassa, että kosteus kuivuu ulospäin, jos sisällä on lämpimämpää (luulen että tämä oli termodynamiikan toinen pääsääntö? ;)). Koska sinulla ei ole mitään tiivistettä seinällä, mahdollinen kosteus pitäisi siis kuivahtaa joka tapauksessa.

Henkilökohtaisesti olisin ehkä mieluummin rappaamassa, mutta se johtuu siitä, että koen sen olevan hauskempaa kuin kipsilevyjen asentaminen.

Viimeksi muokattu:
Putsa= paras

Näyttää siltä, että kannattaa kuitenkin puhdistaa, jotta ei ole riskiä mahdollisesta homeesta. Olisitteko sitten käyttäneet laastin vai olisitteko ensin levittäneet kipsilaastia täyttämään syvempiä kuoppia seinässä?

Olin käyttänyt rappauslaastia kauttaaltaan.

Kuinka syvistä kuopista on kyse?

Kyseessä on noin 10 cm syviä kuoppia. Ehkä ne täytyy puhdistaa erissä sitten.

Siinä oli kunnon reikiä....

Joo, sitä ei puhdisteta yhdellä kertaa.

Se tapahtui, kun purin sisäseinän, joka oli yhdistynyt ulkoseinän kanssa, ja siihen on muodostunut muutama kuoppa, tämä on kuitenkin syvin.

No, täytyy sitten tylsistyä rappauksen kanssa :)

Jos reiät ovat todella suuria, ehkä voit täyttää ne leca/kevytbetonipalalla? Eli paina pala ensimmäiseen kerrokseen rappausta. Sitten rappaat sen päälle uudestaan.

Näin vältyt monien kerrosten rappaamiselta.

Haluatko hyvän tarttuvuuden reikiin, niin käytä klinkerhäfta tähän, se pysyy loistavasti, myös hyvä jos siellä on maalia jäljellä ja sitten kalkkilaasti.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.