Ahkera kävijä mutta vähemmän ahkera kirjoittaja. Nyt on kuitenkin aika pyytää hyviä neuvoja.
On vuorossa kellarin huone, koska saimme vesivahingon pohjakerroksessa ja valitettavasti vesi pääsi myös tähän huoneeseen. Kaksi seinistä on ulkoseiniä (toisessa on ulko-ovi avoimelle kellarirapulle), kaksi on väliseiniä. Kaikissa on aiemmin ollut tapetti ja sen päällä jonkinlainen maalattu kangas, joka luultavasti on tehnyt seinät liian tiiviiksi. Nyt olen riisunut tapetin ja muovimaton, joka oli lattialla (lastulevyllä Platon-maton päällä).
Lattia tullaan päällystämään klinkkerillä ja koska suurin osa rappauksesta lähti mukaan, pitää minun nyt rapata seinät uudelleen ja sitten maalata ne kosteuden läpäisevällä maalilla. Talo on rakennettu vaiheittain, mutta arvelen, että tämä osa kellarista on rakennettu 40-luvulla, ja että seinissä on kalkkirappaus, mutta joissakin paikoissa näyttää olevan jokin muu tummempi ja kovempi rappaus kalkkirappauksen päällä, ja nämä kerrokset irtoavat suurina palasina, toisin kuin vaaleat osat, jotka voi pikemminkin raaputtaa pois. Joissakin paikoissa näkyy myös jonkinlaisia kuivia korsia, jotka vaikuttavat toimivan jonkinlaisena täytemateriaalina.

Nyt kysymyksiin:
1. Arvioin, että kyseessä on kalkkirappaus. Se tuntuu huokoiselta ja kun sormilla vetää myös sisäseinien parhaimmilta osilta, putoaa alas pölyä. Uskooko joku, että kyseessä on jokin muu kuin kalkkirappaus? Sillä jos se on kalkkirappaus, täytyy minun jatkaa samalla materiaalilla.
2. Voiko hienorapata vanhan rappauksen päälle sisäseiniin, jotka kuitenkin näyttävät melko hyviltä, vaikka rappaus niin sanotusti sotkee kunnolla, vai eikö uusi rappaus kiinnity?
3. Mitä mieltä olette seinissä näkyvistä korsista, jotka näkyvät kuvassa? Arvelen sen olevan orgaanista materiaalia ja että siksi minun pitäisi hakata pois kaikki rappaus, missä tätä esiintyy, mutta sitä ei vaikuta olevan kaikissa seinissä. Samalla tämä materiaali tuntuu erittäin kuivalta, ainakin niissä kohdissa, joihin olen päässyt käsiksi.

Haluan käyttää mahdollisimman vähän työtä, mutta en kuitenkaan oikaista tavoilla, joita kadun 5-10 vuoden kuluttua.

Vanha rapattu kellarin seinä, josta osa rappauksesta puuttuu, paljastaen alla olevaa tummempaa kerrosta. Seinällä näkyy myös irtonaista maalia.
Kulmassa olevan kellariseinän rapistunut rappaus, jossa näkyy halkeilevaa ja irtoilevaa maalia. Jotkut alueet näyttävät tummemmilta ja kovemmilta.
Halkeillut rappaus paljastaa organisia materiaaleja, kuten olkia tai korsia, osana kipsiseinän täyttöä vanhassa kellaritilassa.
Kuvan kellarissa näkyy harmaa seinä, musta ja valkoinen putki sekä varjonainen harja. Seinällä on sähköpistorasia ja lattialla putket.

K
Kuidut, jotka näet, ovat träullit/heraklith (tuotemerkkinimi, mutta materiaali on samankaltainen), ne ovat puukuitulevyjä, jotka on upotettu sementtiin, ja kuten kirjoitat, se on orgaanista materiaalia, joka ei oikeastaan kuulu kosteaan kellariin. Mutta jostain syystä juuri träullit-levyt ovat (johon en voi juuri nyt viitata mihinkään lähteeseen) homeenkestäviä/kestäviä. Niitä ei käytetty pääasiassa täyttöön, vaan eristykseen. Eristysarvo ei ole paras mahdollinen. Todennäköisesti sinulla on tämä koko ulkoseinien pituudelta.

Voi olla, että he ovat levittäneet cementtiä kalkkilaastin päälle ja siksi saat isoja paloja alas, kun revit, pitäisi välttää vahvemman laastin levittämistä heikompaan päälle.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
allban ja 1 muu
  • Laddar…
J
Ne tummemmat suuremmat lohkareet, jotka irtoavat, ovat varmasti korjaus sementtilaastilla. Kalkkilaasti hajoaa yleensä enemmän irrotessaan.

Olen itsekin parhaillaan remonttia tekemässä 30-luvun kellarissa vaiheittain samalla tavoitteella kuin sinä. Omalla kohdallani en ole myöskään tehnyt mitään lisäkuivatusta, sillä puolet talon pohjasta seisoo suoraan kallion päällä. Maa ympärillä on hiekkaa ja löytämäni kosteuskohtia on juuri lattiassa, missä se on suoraan kallion päällä.

Siellä, missä seiniini laasti on ollut huonommassa kunnossa, olen korjannut KC-laastilla ja joissain yksittäisissä tapauksissa hydraulisella kalkkilaastilla. Tämä on tähän mennessä antanut hyviä tuloksia. Älä vain unohda levittää ensin samaa laastia ennen rappausta, tarttuu paljon paremmin silloin.

Koska kyseessä on puuvillalevy, minulla ei ole kokemusta enempää kuin edellisillä puhujilla. En poistaisi niitä, kun kerran panostat hengittävään ratkaisuun.

• Tykkään
Stugrenoverare
  • Laddar…
Puutavilli, kappas vain! Kiitos KjellTimell. Uskon kuin sinäkin, että tietyissä paikoissa on sementtipohjaisia rappauksia, jotka aiheuttavat ongelmia erityisen paljon juuri siellä. Mietin kuitenkin, onko puutavillia käytetty täytteenä muutamissa paikoissa, koska takana näyttää olevan uskomattoman epätasainen muuraus. Olen lukenut materiaalista nopeasti ja olen taipuvainen samaan mieltä johmin kanssa ja säilyttämään ne ja panostamaan kosteutta läpäisevään kalkkirappaukseen. Näyttäväthän ne kuitenkin kestäneen 70 vuotta melko hyvin huolimatta ei-optimaalisesta seinäverhouksesta. Mutta mitä mieltä olette siitä, että heittäisi uutta kalkkirappausta vanhan päälle, joka ikään kuin irrottaa hiekanjyviä ja jättää vaaleanharmaan pölykerroksen sormille, kun sitä pyyhkäisee? Pyyhkiä pahimmat pois, esikostuttaa kunnolla ja toivoa tarttumista vai?

J
Oletko ajatellut putsata koko seinät vai vain ne kohdat, joissa se irtoaa kokonaan? Tärkeää on, että otat poran kaikki, mikä on löysällä, aina kiinteään pintaan asti ja poistat kaikki jäänteet vanhasta tapetista.

Kastele. Sekoita kuivalaasti veteen löysäksi velliksi ja sivele se kalkkiharjalla. Sitten voit putsata.

Joo, minun täytyy kyllä puhdistaa uudelleen koko seinät, mutta sisäseinissä on kyse enemmän hienosäädöstä pinnan tasoittamiseksi, koska vanha rappaus näyttää olevan siellä edelleen. Ulkoseinissä kyse on enemmän karkeammasta rappaamisesta, mutta minulla ei ole aikomusta irrottaa kaikkea vanhaa rappausta, ellei se ole tarpeen.
Ehkä kannattaa mainita, että talo seisoo luonnollisesti hyvin salaojitulla hiekkapohjalla (vanha mäntykangas) ja kellari ei muutenkaan osoita merkkejä liiallisesta kosteudesta.

• Tykkään
sofftis
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.