Hei Kaikki
minä ja kumppanini harkitsemme menevämme mukaan remonttikohteeseen, jossa kohde on tarkoitus täydellisesti remontoida. Minulla on pääasiassa kokemusta uudisrakentamisesta ja haluaisin saada näkökulmaa siitä, kuinka laaja projekti tulee olemaan sekä rakennustekniikasta, jotta voimme saavuttaa nykyisen mukavuustason lattialämmityksellä jne.

Kohde on 70-luvun omakotitalo (ja olen lukenut monia haittoja näistä taloista) alla liitän hieman tietoa katselmusraportista sekä omia pohdintoja

Kohde 1,5-kerroksinen omakotitalo julkisivu: puu betonilaatta maalla rakennusvuosi -74 painovoimainen ilmanvaihto. lämmitys suora sähkö, ilma/ilma

katto tulee vaihtaa, koska se on rakentamisen aikainen, julkisivu tulee myös vaihtaa sekä tehdä täydellinen remontti sisällä.

Ensimmäinen ajatukseni sisätiloissa oli asentaa mekaaninen poistoilma poistoilmalämpöpumpun, korvausilmaventtiilien ja rakennusmuovin kanssa asentaa lattialämmitys alakertaan ja lämmitys pattereilla yläkertaan

mutta lukemani mukaan taloon voi tulla vaurioita, jos niin tekisi kosteuden siirtymisen vuoksi?

perustuslista on ilmeisesti valetettu betonilaattaan - täytyykö se vaihtaa?

ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, mitä tekisitte, jos olisitte asiantuntevampia?

talossa on ollut yksi omistaja ja sitä pidetään hyvin hoidettuna

Katselmustiedot:

Talo on perustettu betonilaatalla maassa. Rakenteen tarkastus. Hajukontrolli suoritettiin pistokoeluonteisesti pitkin asunnon lattialistoja ilman huomautuksia. Yksi koereikä otettiin eteläisen ulkoseinän alareunaan eteishallissa. Perustuslistan materiaalina on ilmeisesti käsittelemätön puu. Lista sijaitsee hieman betonilaatan yläreunan alapuolella, joten ei voi nähdä, onko alla oleva kosteuden eristys olemassa. Kosteusmittaus perustuksessa oli 16-19 %. Mikrobit kasvu voi olla mahdollista, jos suhteellinen kosteus (RH) ilmaa on yli 75 %, mikä kuusi- ja mäntypuulle vastaa kosteuspitoisuutta (MC) noin 17 %. Syyn selvittämiseksi ja havaittujen kosteuslukemien laajuuden selvittämiseksi suositellaan perusteellisempaa tutkimusta. Huomaa, että suositus koskee koko perustusta.

kiitos etukäteen

Oi! Aiotteko ottaa apua vai teettekö sen itse? Jos aiotte tehdä sen, teidän on ehdottomasti pidettävä siitä. Minä en olisi tehnyt sitä... ;-)

Mielenkiintoinen vaihtoehto, jos tarkastelet mekaanista poistoilmaa, on tämä:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0

Automaattinen ohjaus CO2-, kosteus- ja hajutasoista riippuen. Automaattisesti siirtyy minimivirtaan, kun ilma on hyvä. Kuulostaa älykkäältä, mielestäni.

Et mainitse mitään viemäristä, miltä se näyttää. Koska kyseessä on täydellinen remontti, tulee varmaan uusi kylpyhuone ja keittiö, joten uusi viemäröinti tulee varmaan siinä samassa?

Joskus tapahtuu, että kylpyhuone remontoidaan, kaivo vaihdetaan, mutta se liitetään vanhoihin putkiin ilman, että oikeastaan tiedetään niiden kuntoa.

Koska kyseessä on se alakerta, en uskalla arvata. Siellä saa joku, joka tietää asiansa, sanoa mielipiteensä.

Onnea matkaan!

V Very stable genius sanoi:
Oi! Aiotteko ottaa apua sisään vai teettekö sen itse? Jos aiotte tehdä sen, teidän on todella pidettävä siitä hauskaa. Minä en olisi tehnyt sitä... ;-)

Mielenkiintoinen vaihtoehto, jos katsotaan mekaanista poistoilmanvaihtoa, on tämä:
[linkki]

Automaattinen ohjaus CO2-, kosteus- ja hajutasojen perusteella. Siirtyy automaattisesti minimivirrataan, kun ilma on hyvä. Kuulostaa fiksulta, mielestäni.

Et kirjoita mitään viemäreistä, miltä ne näyttävät. Koska kyseessä on täydellinen remontti, tulee varmasti uusi kylpyhuone ja keittiö, joten uusi viemäröinti tulee kai siinä samalla?

Joskus kylpyhuone remontoidaan, viemärikaivo vaihdetaan, mutta se liitetään vanhoihin putkiin ilman, että oikeastaan tiedetään niiden kuntoa.

Sokkelin osalta en uskalla "killgissailla". Siinä saa varmaankin joku asiantuntija sanoa sanottavansa.

Onnea matkaan!
Kiitos vastauksestasi. suuret asiat on kyllä tarkoitus teettää
kiitos linkistä, se pitää katsoa läpi :)

viemäri on vähäinen ongelma (olen ollut LVI alalla yli 10 vuotta)

se mitä eniten etsin on, mitä rakennustekniikkaa pitäisi käyttää ja mitä välttää.
sitten että työ on paljon, on toinen juttu:crysmile:

kiitos vastauksestasi! arvostan sitä

Kyllä, näyttää siltä, että teillä tulee olemaan paljon tehtävää. Rakennustekniikan ja perusrungon suhteen täällä on todennäköisesti niitä, jotka tietävät paremmin.

Mukavaa myös, että teillä on omaa osaamista (vvs) ja todennäköisesti joitakin kontakteja rakennusalalla.

Kirjoittakaa mielellään tänne, kun olette päättäneet, miten ratkaista kaikki.

Ehdottomasti! Se on ilmoitettava
Kiitos vastauksesta!

• Tykkään
Very stable genius
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.