Remontoimme taloa, 1,5-kerroksinen, rakennettu -74, kylmällä ullakolla. Katselmuksella emme huomanneet häiritsevää hajua. Talo oli enemmän tai vähemmän alkuperäisessä kunnossa ostohetkellä, mutta suurempia huomautuksia ei ollut kuntotarkastuksessa, paitsi että suurin osa oli teknisen käyttöiän loppupuolella.

Remontoimme koko talon ja nyt remontin aikana se on alkanut haista mökiltä. Sisäänkäynnillä ja keittiössä, joissa katto on auki.

Olemme vaihtaneet kaikki kipsilevyt, poistaneet kaikki vanhat muovimatot ja hiottaneet pinnat puhtaiksi. Yläkerrassa lastulevylle ja pohjakerroksessa betonille, jotta päästäisiin eroon muovimatoista ja niiden liimajäämistä.

Olemme asentaneet lattialämmityksen molemmille kerroksille ja tasoittaneet pintaan. Poistaneet kaikki sähköpatterit ja vaihtaneet ilma/vesilämpöpumppuun. Ikkunat tullaan vaihtamaan jne. Aluspuut on tietysti vaihdettu ja uusi eristys + kipsi noin 60 cm yläpuolellaan mahdollisen hajutartunnan vuoksi. Aluspuut olivat kosteudeltaan ok vaihtaessa.

Ullakko haisee tunkkaiselta ja aiomme vaiheessa 2 vaihtaa eristyksen ja tarkistaa katon.

Tunkkainen, tyypillinen "mökiltä haju" tuntuu eniten siellä, missä katto on vielä auki ja ulospäin ullakolle. Voiko olla, että se haju on kulkeutunut alas taloon nyt, kun se on ollut avoinna kaikkien sähkö- ja putkitöiden vuoksi? Poistuuko se, kun uusi höyrynsulku + katto asennetaan paikalleen? Alkaa hieman huolestuttaa😅 se ei haise paljoa, mutta hajun voi aavistaa, eikä sitä haluta.

Minkälaiselle perustalle talo on rakennettu, laattaperustalle?

70-luvulla (ja myös nykyään) käytettiin joitakin materiaaleja, jotka eivät tuoksu "karkilta".
Tetex, Masonite ja erilaiset eristeet ovat niitä, jotka voivat haista "tehtaalta".

Lisäksi jotkut puuosat olivat käsiteltyjä ja reagoivat, jos ne pidetään kosteina.
Kaikki vanhat ongelmat eivät liittyneet vain sokkeliin.

J jawen sanoi:
Minkälaiselle perustukselle talo on rakennettu, onko se maanvarainen laatta?

70-luvulla (ja yhä tänäänkin) käytettiin materiaaleja, jotka eivät "tuoksu makealle". Tetex, Masonite ja erilaiset eristeet voivat olla niitä, jotka tuoksuvat "tehtaalta".

Jotkin puuosat saattoivat olla käsiteltyjä ja reagoivat, jos ne pysyvät kosteina. Kaikki vanhat ongelmat eivät liittyneet vain sokkeliin.
Se on maanvarainen laatta.

Totta, on paljon mitä pitää silmällä. Mietin, onko talossa jopa voinut syntyä jonkinlainen alipaine ja tuoksu on imeytynyt sisälle?

Luuletko, että kun suljemme kaiken (kuten sanottu, pesutupa/eteinen/keittiö -alueen katto on vielä avoin ja siellä tuoksuu) lakkaa tuoksumasta tai tuoksuu samalta kuin ostohetkellä, eli ei mitään erikoista?

Toisessa kerroksessa, missä olemme alkaneet sulkea ja laittaa lattiaa, ei haise ollenkaan, vain paikallisesti siellä, missä katto on edelleen avoin.

T Th236 sanoi:
Se on maanvarainen laatta.
Onko kyseessä silloin korotettu lattia, johon on valettu lattialämmitysputkia, vai onko se pelkkä betonilaatta?
Lähes koskaan ei käytetty eristystä laatan alla 70-luvulla, ja jos niin on, lattialämmitys aiheuttaa "kapillaaripaineen" ja vetää kosteutta laatan alta ylöspäin. (lämpimä ilma nousee)

T Th236 sanoi:
Ei ihan-paljon pitää tarkkailla. Ajattelen, että talossa voi myös olla hieman alipainetta ja haju voi imeytyä taloon?
Harvoin tulee alipainetta, kun talon tuloilmaventtiilit luovat "tasapainon".

• Tykkään
Virrre
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Onko kyseessä korotettu lattia, johon sitten laitettiin lattialämmitysputket, vai onko se puhdas betonilaatta?
70-luvulla ei melkein koskaan käytetty eristystä laatan alla, ja jos näin on, lattialämmitys luo "kapillaaripaineen" ja imee kosteuden laatan alta. (lämmin ilma nousee)

Harvoin syntyy alipainetta, kun talon tuloilmaventtiilit luovat "tasapainon".
Ei, hiottu alas betoniin. Ne, jotka asensivat lattialämmityksen, puhuivat eristyksestä ja betonilaatasta. Luulen, että he laittoivat väliin eristeen tai jotain siihen suuntaan, jotta se olisi hyvä. Mutta ehkä myös ymmärsin väärin. Lattialämmitys ei ole vielä päällä, koska olemme juuri muuttaneet. Joten en usko, että se liittyy hajuun...

Okei - onneksi sitten voi ehkä sulkea pois alipaineen ainakin.

T Th236 sanoi:
Ei hiottu betoniin asti. Ne, jotka asensivat lattialämpöputkia, puhuivat eristeestä ja betonilaatasta. Luulen, että ne laittoivat eristeen väliin tai jotakin sellaista, jotta siitä tulisi hyvä.
Sinun on todella selvitettävä tarkalleen, miten laatta on rakennettu, muuten riskoit valtavasti seurausongelmia.

He voivat olla purkaneet koko vaakalattian, kaikki puurakenteet jne., ja sitten hioneet betonin puhtaaksi ja tasaiseksi Dianovalla.
Mutta sisäinen tuntemukseni sanoo, että tämä tuskin on todennäköistä koska se on erittäin suuri työ, joten suhtaudun tähän epäilevästi.

J jawen sanoi:
Sinun kannattaa todella selvittää tarkalleen, miten laatan rakenne on, muuten riskoit monilla seurausongelmilla.

He ovat saattaneet purkaa koko korotetun lattian, kaikki puukiilat jne., ja sitten hioneet betonin puhtaaksi ja tasaiseksi Dianovalla.
Mutta vatsan tunteeni sanoo, että tämä tuskin on todennäköistä, koska se on valtavan iso työ, joten olen epäileväinen tämän suhteen.
Ei, en usko niin. Nyt olen todella huolestunut...

Mutta uskon silti, ettei tämä ole hajun lähde tänään, koska lattialämmitys ei ole päällä.

T Th236 sanoi:
Mutta en usko, että ne ovat tänään hajun lähde, koska lattialämmitys ei ole päällä.
Ei, se ei todennäköisesti olekaan.

Kysymys on myös, miten ne on tehty kaikkien sisäseinien alla?
Runkolattia voi usein kulkea sisäseinien alla, joten "vanhaa" materiaalia voi olla jäljellä ja haista.

J jawen sanoi:
Ei, sitä se todennäköisesti ei ole.

Kysymys on myös siitä, mitä he ovat tehneet kaikkien sisäseinien alla?
Korotetut lattiat voivat usein kulkea sisäseinien alla, joten "vanhaa" materiaalia voi olla jäljellä ja haista.
Niin voi olla. Täytyy vain toivoa, että ne häviävät, kun katto suljetaan. Kuten sanottu, haisee vain siellä ja tuntuu tulevan katosta/ullakolta. Ei ole paljon hajua eikä se tartu vaatteisiin, vaan on vain heikko tuoksu paikallisesti siellä. Olen äärettömän herkkä ja rakentajat ja muut ystävät, jotka ovat olleet siellä, eivät ole reagoineet ja heidän mielestään se haisee enemmän kitiltä/maaleilta/rakennukselta.

• Tykkään
jawen
  • Laddar…
tarkista, ettei tuuli ole liian tiivis. ette ole huomanneet kosteongelmia siellä ylhäällä? saatoin ohittaa jotain keskustelussa, mutta miten on ilmanvaihdon laita?

S som_swahn sanoi:
tarkista, että ullakko ei ole liian tiivis. ettehän ole havainneet kosteusongelmia siellä ylhäällä? olen saattanut unohtaa jotain keskustelusta, mutta miten on ilmanvaihto?
Ullakko on alkuperäinen kylmä ullakko. Ei mitään kosteutta, mitä olisimme huomanneet tai tarkastuksessa ilmoitettu. Missä koen hajua on kattovilkaisu keittiön ja kodinhoitohuoneen kohdalla. Se tuoksuu tyypilliseltä vanhalta ullakolta. Kuten sanottu, aiomme korjata ullakon, vaihtaa ja lisäeristää tai mitä nyt suositellaan ja sitten vaihtaa katon. Nykytilanteessa en halua säilyttää tavaroita ullakolla hajun vuoksi. Sama haju, mikä nyt tuntuu keittiössä/kodinhoitohuoneessa.

Ilmanvaihto on painovoimainen. Olemme käyttäneet ilmanvaihtoeksperttejä, jotka ovat auttaneet meitä tarkistamaan sen, joten se tuntuu hyvältä suunnitelmalta. Kuten sanoin, eniten minä reagoin hajuun. Kumppanini mielestä liioittelen. Mutta se on painajaiseni, kun käyttää niin paljon aikaa ja rahaa ja se haisisi... sillä ei ole väliä, kuinka kaunista se on silloin...

kuulostaa siltä, että olette miettineet asiaa, uskon että haju haihtuu ajan myötä. tunnistan sen itsekin kun on muuttanut paikkaan jossa "aika on pysähtynyt" pitkään, niin sanoakseni. ristiveto on toiminut minulla ja odottanut aikaa sopivien remonttien lisäksi, mutta on selvää, että se on vaikeampaa talvella... ei ole harvinaista, että hajuja esiintyy siirtymäkaudella ja jos muut eivät reagoi siihen merkittävästi, en olisi huolissani, yrittäisin vain hyväksyä nykytilanteen ja jatkaa työskentelyä saavuttaaksenne sen tason, jonka haluatte talolle.

S som_swahn sanoi:
kuulostaa siltä, että olette miettineet asiaa, luulen että haju katoaa ajan myötä. tunnistan sen itse, kun on muuttanut paikkaan missä "aika on pysähtynyt" pitkään niin sanotusti. ristivedon luominen on toiminut minulle ja paitsi että sopivia remontteja odotetaan ajan kulumisen lisäksi, mutta talvella se on tietenkin hankalampaa... ei ole harvinaista, että hajuja esiintyy siirtymäkauden aikana, enkä huolestuisi, jos muut eivät reagoi merkittävästi, yrittäkää vain hyväksyä nykytilanne ja jatkaa töitä saavuttaaksenne sen tason, jonka talolle toivotte
Toivon todella niin! Minun on varmaan vain päästettävä irti huolestani hetkeksi ja arvioitava tilannetta ajan kanssa. Emme asu siellä nyt, joten kun muutamme keväällä, saamme aikaan ristivedon ja toivomme, että hajut katoavat 🙏🏼

Kiitos vinkeistänne ja neuvoistanne!

Päivitys:
Nyt kun kaikki vanhat materiaalit on vaihdettu, uusi tulo- ja poistoilmanvaihto tehty, niin kaikki haju mitä tunsin, katosi. Sisäkatto on myös suljettu. Nyt tuoksuu vain uudelta/racotta 🙏🏼

• Tykkään
  • Rakastan
Johanjbl ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.