Aion rakentaa sisäseinän muurattavista lohkareista, ja siitä tulee hieman erikoinen (katso kuva), joten minun pitää raudoittaa se. Seinä on osittain muurilohkareista, sitten lasitiilistä ja taas muurilohkareista. Siihen tulee myös ripustaa suihkuovet (taakse) ja allaskaappi.
Olen kuullut, että tavallisten betoniterästen käyttö on typerää, koska ne ruostuvat ajan myötä ja laajetessaan voivat aiheuttaa halkeamia seinässä laattojen välissä. (Kuten Ölandsbron mutta hieman hitaammin, jos en sekoita laastia suolaveteen. ) Olen myös nähnyt halkeamia vanhojen talojen ikkunoiden päällä ja kuullut, että se johtuu pinnallisesta raudoituksesta... Myös kun raudoitetaan tasoitusmassaa, käytetään galvanisoituja verkkoja. Oli tarua tai ei, ehkä on typerää ottaa riski.
Joten luin bistål:sta, jota on saatavilla ruostumattomana ja galvanoituna. Mutta näyttää siltä, että kukaan ei myy sitä Skånessa (ehkä erikoistilauksena), joten jää miettimään, kuinka yleistä se oikeastaan on. Mikä on yleinen käytäntö?
Miten te tekisitte?
Takana on kiinnitetty suihkuovi. Seinä, jossa on peilikaappi, liittyy toiseen kiviseinään (kevytsora) oikealla, joka ei näy kuvassa.
Suunnitelmani, ennen kuin luin bistål:sta, oli käyttää galvanoitua raudoitusverkkoa (pistehitsattu) tasoitukseen ja leikata tankoja, joissa on muutama poikkipuu jäljellä. Eli pitkä teräs, jossa on 5 cm terästä poikkisuunnassa joka 10 cm.
Aiotko käyttää myös pystysuuntaista raudoitusta? Se on aika ohut ja seinällä on jonkin verran painoa. Ehkä upottaa 40*40 neliöputki, joka kiinnitetään lattiaan ja kattoon esimerkiksi.
Onko sinulla pystysuuntaista raudoitusta myös? Se on aika ohut ja seinällä on jonkin verran painoa. Ehkä upottaa neliöputki 40*40, joka kiinnitetään lattiaan ja kattoon esimerkiksi.
Voinko kiinnittää jotain kattoristikoihin ilman, että liikkeet ristikoiden puussa aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä? Olen miettinyt sitä vähän, jos puu painaa raudoituksen 1 mm sivusuunnassa, se saattaa irrottaa laatat seinästä.
Olen miettinyt erilaisia pystysuuntaisia raudoituksia, mutta kysymys on, tarvitaanko niitä. Koska seinä kulkee lasitiilien kanssa mutkassa, ajattelen, että siihen tarvittaisiin paljon ennen kuin seinä kaatuisi tai halkeaisi. Kiinnitän sen kuitenkin seinien ulkoreunoihin. Usein kun rakennan jotain, rakennan sen yhtä vahvaksi kuin kissa ja ylimitoitan vyöllä ja henkselillä, sitten tajuan, että se on 10 kertaa vahvempi kuin tarvittiin. Joten ajattelin, etten olisi nyt niin vainoharhainen.
Voisi laittaa tukivarren yläpuolelle kattopaneelin ja kiinnittää seinän, mutta eikö se ole liioittelua? :-o
Mies, en varmaan voi kiinnittää suihkuovia ym. lux-levyihin ilman välipuita? Se vain tuntui siltä, että muurattu seinä olisi vakaampi ja helpoin tehdä kiinnityksiä, vai mitä?
Takapuoli
Miltä se näyttää nyt. Muurikivet ja lasitiilet ovat vain väliaikaisesti paikoillaan. Vasemmanpuoleinen seinä (osittain) puretaan.